Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Blödningar under graviditet

Jag har blödit ganska mycket och rött färskt blod flera gånger under en graviditet som gick bra ändå (dottern är 8 nu), fick aldrig nån riktig förklaring till varför jag blödde men de såg blod inne i livmodern på ultraljud så det var nog inte bara sköra slemhinnor. Det var mellan vecka 6-16 ungefär som jag blödde flera gånger. Men det var inte lika mycket som mens och inga klumpar. 

• Anonym (Jag)
    Butterfly83 skrev 2024-12-01 14:37:10 följande:
    Tack för svaret! Hjärta
    Jag har varit helt förstörd varje gång jag gått på toan och insett att det ännu fortsätter. Det känns bättre när någon med erfarenhet säger att det inte behöver betyda missfall.

Nej då det måste det inte göra Hjärta Har en kompis som sa att hon fick som mens (fast det var ju inte mens då) när hon var gravid också, därför fick hon reda på graviditeten sent. 

Jag tror det är ganska vanligt med blödningar i tidig graviditet. Den här gången fick jag en liten blödning i vecka 6-7 , nämnde det för barnmorskan och hon sa att man inte behöver kolla upp för det är så vanligt. Är i vecka 28 nu. 

Om du har ont i ena sidan av magen också ska du kolla upp för att utesluta utomkvedshavandeskap men annars är det nog ingen faraHjärta

• Anonym (Jag)
    LiAmJo skrev 2024-12-02 08:27:05 följande:

Jag blödde under min senaste graviditet, han är nu 6 år. Det berodde på Placenta Previa och jag blev ordinerad att bara ligga i sängen i princip och fick havendseskapspeng från 3 månader in i graviditeten. Åk direkt till akutmödravården när du har blödningar under graviditeten. Kan vara helt ofarligt men det är inte en risk du vill ta och har du samma som jag så får du bli sjukskriven. Lycka till!

Normalt måste man inte åka till akuten bara för att man blöder även om jag förstår att man blir orolig. Placenta Previa är inte så akut tidigt i graviditeten heller om man inte blöder väldigt mycket. Oftast upptäcks det inte förrän på rutinultraljudet och det kan rätta till sig själv senare. Och man behöver inte åka in till akuten bara för att bli sjukskriven. 

Det som däremot är akut och kan ge blödningar är utomkvedshavandeskap men då brukar man ha ont också, speciellt mot ena sidan. 

Det är såklart inte fel om TS ringer och kollar men det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle säga att man alltid måste åka till akuten om man blöder tidigt i graviditeten (om det inte är en väldigt stor blödning). Det är faktiskt vanligt att blöda så det onödigt att skrämma upp så mycket. 

• Anonym (Jag)
    LiAmJo skrev 2024-12-03 15:09:29 följande:
    Var framgår det att hon är tidigt i graviditeten? För mig var det akut trots mindre blödningar från 3e månaden och upptäcktes innan RUL. Och ställer hon en fråga här så tänker inte jag ha på mitt samvete att jag sett frågan och svarat "lugnande" snarare än ärligt. Som sagt, det kan vara lugnt men bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Man kan ju kolla upp saker utan att kasta sig direkt till en akutmottagning också. Man kan prata med barnmorska eller boka tid hos gynekolog. Och har man bara blödning (om man inte blöder jättemycket) utan smärta tidigt i graviditeten behöver man normalt inte kasta sig in till akuten men jag förstår om man är orolig och det skadar såklart inte att ringa och kolla.

Och tar man kontakt för att ev bli sjukskriven är akuten inte rätt plats. Vad gjorde de på akuten menar du förutom att sjukskriva dig? Eftersom det var akut så måste de ju ha gjort nått mer då som räddade dig och barnet? För om det var en sjukskrivning du behövde så nej då var det nog inte så akut så att du inte hade kunnat boka en tid eller prata med barnmorska och få tid hos läkare på MVC.

Men ja om man har blödningar sent i graviditeten ska man ju alltid ringa förlossningen (efter vecka 22). 

• Anonym (Jag)
    Butterfly83 skrev 2024-12-05 06:56:10 följande:

Jag tog kontakt, Eftersom det är så tidigt i graviditeten sa de åt mig att det inte är mycket de kan göra åt situationen. Från blodprovet konstatera de att gradivitetshormon nivån är mycket låg och på basen av det resultatet antar de att jag haft ett missfall. Rynkar på näsan

Jag försöker tänka positivt trots att det inte just nu känns så bra. Jag lyckades i alla fall bli gravid trots att jag är 41. Det tog på första försöket. Jag kan med andra ord ännu bli gravid trots min ålder. Nu får vi bara lov att försöka på nytt Glad

BeklagarHjärta Tror det kanske kan ligga nått i det som nån annan skrev att man lätt blir gravid efter missfall, jag har blivit gravid efter missfall med bara en mens emellan och då gick allt bra. 
Svar på tråden Blödningar under graviditet