• Butterfly83

Blödningar under graviditet

Hej,
    Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet kan förklara för mig vad man menar med blödning under graviditeten som inte är ett missfall. Menar de lite rosa på pappret när man går på toan eller kan det vara att man blöder i ett par till tre dagar så att man måst använda skydd?

Jag har haft några mindre blödningar, med vilket jag menar att det en gång under dagen kommit lite rosa flytning eller kommit lite rosa på pappret vid toa besök. Jag har tänkt att det bara är slemhinnorna som är sköra. Idag har jag blött lite enda sedan morgonen. Inte mycket men så att jag måst använda trosskydd. Är det genast missfall om man får något som liknar en lättare mens eller kan det här ännu räknas som normala blödningar under en graviditet.

• Svar på tråden Blödningar under graviditet
  • Anonym (Jag)

Jag har blödit ganska mycket och rött färskt blod flera gånger under en graviditet som gick bra ändå (dottern är 8 nu), fick aldrig nån riktig förklaring till varför jag blödde men de såg blod inne i livmodern på ultraljud så det var nog inte bara sköra slemhinnor. Det var mellan vecka 6-16 ungefär som jag blödde flera gånger. Men det var inte lika mycket som mens och inga klumpar. 

• Butterfly83
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-01 14:25:29 följande:

Jag har blödit ganska mycket och rött färskt blod flera gånger under en graviditet som gick bra ändå (dottern är 8 nu), fick aldrig nån riktig förklaring till varför jag blödde men de såg blod inne i livmodern på ultraljud så det var nog inte bara sköra slemhinnor. Det var mellan vecka 6-16 ungefär som jag blödde flera gånger. Men det var inte lika mycket som mens och inga klumpar. 

Tack för svaret! Hjärta
    Jag har varit helt förstörd varje gång jag gått på toan och insett att det ännu fortsätter. Det känns bättre när någon med erfarenhet säger att det inte behöver betyda missfall.
  • Anonym

Jag blödde mycket under tre graviditeter.
    Färskt rött blod i stora mängder, klumpar flera dagar varje månad. Använde stora bindor.
    Födde tre friska barn

• Butterfly83
    Anonym skrev 2024-12-01 18:02:50 följande:

Jag blödde mycket under tre graviditeter.
    Färskt rött blod i stora mängder, klumpar flera dagar varje månad. Använde stora bindor.
    Födde tre friska barn

Tack för svaret! Jag hoppas verkligen det här bara är frågan om en vanlig blödning under graviditeten.
  • Anonym (Jag)
    Butterfly83 skrev 2024-12-01 14:37:10 följande:
    Tack för svaret! Hjärta
    Jag har varit helt förstörd varje gång jag gått på toan och insett att det ännu fortsätter. Det känns bättre när någon med erfarenhet säger att det inte behöver betyda missfall.

Nej då det måste det inte göra Hjärta Har en kompis som sa att hon fick som mens (fast det var ju inte mens då) när hon var gravid också, därför fick hon reda på graviditeten sent. 

Jag tror det är ganska vanligt med blödningar i tidig graviditet. Den här gången fick jag en liten blödning i vecka 6-7 , nämnde det för barnmorskan och hon sa att man inte behöver kolla upp för det är så vanligt. Är i vecka 28 nu. 

Om du har ont i ena sidan av magen också ska du kolla upp för att utesluta utomkvedshavandeskap men annars är det nog ingen faraHjärta

• Fjellmyran

Jag förstår precis oron, har själv nyligen varit där. Hade rosa flytning som kom och försvann under 2-3 dagar. Sen blev det lite mer och rödare. Till sist fick jag faktiskt missfall. Hemskt, och dagarna innan jag inte visste var som tortyr. Det går tyvärr inte veta om det är en ofarlig blödning som är vanlig under första tiden eller om det är ett pågående missfall. Bara avvakta och se. Håller tummarna för att du bara har en ofarlig blödning 🙏🏻😊

• Anonym (Hästtjej)

Jag red fram till ca v 30 min sista graviditet. Både hoppning och dressyr. Fungerade utmärkt trots att jag stod på blodförtunnande. Jag ville gärna fortsätta leva som vanligt och frågade och letade evidens för att ridning skulle påverka graviditet negativt och hittade inget så jag valde att fortsätta. Givetvis var jag medveten om risken för blödning om jag skulle ramla av.

• LiAmJo

Jag blödde under min senaste graviditet, han är nu 6 år. Det berodde på Placenta Previa och jag blev ordinerad att bara ligga i sängen i princip och fick havendseskapspeng från 3 månader in i graviditeten. Åk direkt till akutmödravården när du har blödningar under graviditeten. Kan vara helt ofarligt men det är inte en risk du vill ta och har du samma som jag så får du bli sjukskriven. Lycka till!

• Butterfly83
    Fjellmyran skrev 2024-12-01 22:03:38 följande:

Jag förstår precis oron, har själv nyligen varit där. Hade rosa flytning som kom och försvann under 2-3 dagar. Sen blev det lite mer och rödare. Till sist fick jag faktiskt missfall. Hemskt, och dagarna innan jag inte visste var som tortyr. Det går tyvärr inte veta om det är en ofarlig blödning som är vanlig under första tiden eller om det är ett pågående missfall. Bara avvakta och se. Håller tummarna för att du bara har en ofarlig blödning 🙏🏻😊

Vad trist att höra! Jag hoppas verkligen att det går bättre för dig nästa gång. 
  • Butterfly83
    Anonym (Hästtjej) skrev 2024-12-02 08:05:38 följande:

Jag red fram till ca v 30 min sista graviditet. Både hoppning och dressyr. Fungerade utmärkt trots att jag stod på blodförtunnande. Jag ville gärna fortsätta leva som vanligt och frågade och letade evidens för att ridning skulle påverka graviditet negativt och hittade inget så jag valde att fortsätta. Givetvis var jag medveten om risken för blödning om jag skulle ramla av.

Jag rider själv också men från vad jag förstått borde själva ridningen inte vara farligt. Speciellt inte i ett så tidigt stadie som jag är. 
Svar på tråden Blödningar under graviditet