Anonym (Hästtjej) skrev 2024-12-01 16:08:30 följande:
Det är "skumpandet" eller stötarna som det finns indikationer på kan orsaka missfall. Men jag tror det ändå är bäst att du pratar med din barnmorska/läkare för att du ska få en individuell bedömning. Till syvende och sist är det upp till dig vad du vill göra, det är bara du som kan väga risken för missfall mot ditt mående, och se vad som väger mest.
Om du rider lektion och inte har egen häst så antar jag att det är uppehåll på ridskolan under loven? Hur hanterar du ditt mående då? Speciellt sommaren är det ju många veckor utan ridning i sådana fall.
Jag har som jag skrev förut också ridit så länge det känts bra, men när jag har slutat har varit lite olika. Med första barnet började det göra ont i magen när jag travade, jag tror det var runt vecka 30. Andra barnet hade jag foglossning och det gjorde för ont att ens sitta upp i vecka 20. Tredje barnet var det också foglossning som höll mig borta från sadeln. Men jag gjorde annat i stället, longerade, gick promenader med hästen. Har man häst är det ganska liten del av tiden man spenderar i stallet som går åt till just ridning.
Efter förlossningarna var jag tillbaka i sadeln efter ungefär sex till åtta veckor, men försiktigt och jag fick bygga upp kroppen igen stegvis. De två senare förlossningarna var dessutom kejsarsnitt, så då var det ännu viktigare att vara medveten om hur jag använde musklerna.
Hej igen sorry sent svar !
Jag har vägt för- och nackdelar, frågat runt, läst på m.m och kommit fram till att jag helt enkelt måste gå på dagsformen helt enkelt. Jag har även haft en paus på flera veckor pga andra skäl, men sen har jag provat rida igen mycket försiktigt, och det gick bra. Men känns lite annorlunda såklart och är mycket mer försiktig.
Är det skumpandet, tex att sitta ner i trav, som du hört kan leda till missfall? Jag har inte hört det faktiskt. Men är det kanske senare i grav, för att man inte ska få sammandragningar, eller varför? Vad har du hört om det?
Jo jag förstår att om man har egna hästar blir det ju mer naturligt att göra annat med dem också, som longering m.m., då får man ju umgås med dem på flera sätt :)
Ja, jag kan kolla med dem också, men är inte höggravid just nu, men bra idé!