MrsXy skrev 2024-12-01 10:40:38 följande:
Jaha okej, sa de varför trav skulle vara dåligt ?
Jag tänker framförallt i tidig graviditet, senare skulle jag bli mer restriktiv med att rida.
Jag tänker mycket på det att man sa kunna leva som vanligt, som de säger, även för att jag även har en historikmed väldigt mycket sorg, så jag behöver verkligen ljuspunkterna i mitt liv, hästarna. Så det är inte att jag vill rida galet för att jag inte kan motstå, utan det handlar om att jag mått mycket dåligt och behöver hästarna för att må bra.
Jag går på lektioner så det blir ju då ridning, allt eller inget tyvärr.
Tänker att jag fortsätter så länge det känns bra, men kommer även fråga olika personers åsikter, läsa på med mera.
Men har hört så olika, alltifrån som sagt att "man ska kunna hoppa bungyjump med ett friskt foster" till "ligg still", typ.
Den forskning jag hittat säger dock att högintensiv träning inte är bra (men vad räknas som högintensiv?), men samtidigt även forskning som säger att aktivitet av olika slag bara är gynnsamt för kroppen, fostret, graviditeten och att ridning även skulle kunna stärka bäckenet osv..
Men i mitt fall gäller detta som sagt i tidig graviditet...
Kom gärna med fler åsikter =)
Det är "skumpandet" eller stötarna som det finns indikationer på kan orsaka missfall. Men jag tror det ändå är bäst att du pratar med din barnmorska/läkare för att du ska få en individuell bedömning. Till syvende och sist är det upp till dig vad du vill göra, det är bara du som kan väga risken för missfall mot ditt mående, och se vad som väger mest.
Om du rider lektion och inte har egen häst så antar jag att det är uppehåll på ridskolan under loven? Hur hanterar du ditt mående då? Speciellt sommaren är det ju många veckor utan ridning i sådana fall.
Jag har som jag skrev förut också ridit så länge det känts bra, men när jag har slutat har varit lite olika. Med första barnet började det göra ont i magen när jag travade, jag tror det var runt vecka 30. Andra barnet hade jag foglossning och det gjorde för ont att ens sitta upp i vecka 20. Tredje barnet var det också foglossning som höll mig borta från sadeln. Men jag gjorde annat i stället, longerade, gick promenader med hästen. Har man häst är det ganska liten del av tiden man spenderar i stallet som går åt till just ridning.
Efter förlossningarna var jag tillbaka i sadeln efter ungefär sex till åtta veckor, men försiktigt och jag fick bygga upp kroppen igen stegvis. De två senare förlossningarna var dessutom kejsarsnitt, så då var det ännu viktigare att vara medveten om hur jag använde musklerna.