• MrsXy

Rida som gravid?

Jag vet att det finns tusen andra trådar där vissa säger stop och andra säger go - men jag vill gärna skapa ytterligare en tråd.. 
    Så, vad tycker ni - vad har ni hört från läkare, kliniker, vänner osv?
    Själv har jag ridit i många år, som barn och vuxen och har väl en relativt bra balans, men olyckor kan ju såklart hända ändå. 
    Jag har haft flera missfall - som man inte hittat orsaken på och jag har nu blivit insatt på bland annat blodförtunnande för att försöka stävja detta.
    Nu till dilemmat, jag rider och vill gärna fortsätta med detta eftersom det ger mig så mycket glädje och mening i livet efter många svåra år där det varit svårt att behålla graviditeter. 
    Som jag hört ska man kunna "leva som vanligt", och motion är ju alltid bra, men faran ligger väl i om man ramlar av såklart.
    Dock verkar det lite dubbla bud kring själva ridningen - skumpandet, sitta ner i trav, hoppa (relativt låga hinder) osv, är det ett problem?
    Jag tänkte inte hoppa högt eller rida galet, men vill fortsätta med det som gör mig glad. 
    Tankar och tips mottages gärna =)

• Svar på tråden Rida som gravid?
  • Anonym (Hästägare och mamma)

Tips från en i branschen...lyssna noga på vad just DIN doktor och barnmorska säger eftersom det handlar om dina förutsättningar. 

Generellt kan ridning vara alldeles utmärkt för en graviditet men det utgår ju ifrån att man är frisk och inte har några komplikationer. Men så är det ju inte för dig riktigt.  

Vad andra har för erfarenheter kan vara farligt att lyssna på eftersom du har andra förutsättningar utgå ifrån. 

• MrsXy

Hej, en i branschen.. menar du hästbranschen eller sjukvården? 
    Jo jag förstår vad du menar..
    Men generellt gäller ju - vad jag har hört, att det inte finns någon evidens på att ridning i sig skulle orsaka missfall. Därför har jag svårt att tro att det skulle vara annorlunda för mig, eftersom man inte hittat någon orsak. 
    Sen kanske försiktighetsprincipen borde råda - men å andra sidan, då skulle jag nog ha högre risk att bli deprimerad, eftersom ridningen ger mig så mycket glädje - och jag kanske skulle fått missfall ändå (ta i trä).... 
    Ja, du fattar... En barnmorska har sagt till mig att inte rida, eftersom det skumpar mycket och det är dåligt, men ingen har sagt varför det är dåligt - det är det jag är ute efter... Vad är det som kan skada? 
    En läkare sa att "man ska kunna i princip kunna hoppa bungyjump med ett friskt foster", så ja, är det något fel så skulle det kanske gått galet ändå, om man säger så... 
    Det är lite så jag resonerar.. 
    Även läst en del artiklar kring embrotransfer (jag har inte gjort en sån, men tänker att det kanske är lite lika), där det stod att träning förbättrar implantation och utfall på graviditeten, än om man skulle ligga stilla.
    Så då undrar jag varför passivitet skulle gynna graviditet? 

• Anonym (Hästtjej)

Jag har ridit som gravid med alla mina barn, men exakt hur länge jag klarat av det har berott på. Med andra barnet hade jag tex väldig foglossning, och orkade inte ens sitta upp pga att det gjorde för ont från vecka 20 ungefär. Och så hade jag en häst som kunde "busa" en del, och jag ville inte chansa på att jag inte skulle åka av.

Men det här handlar om dig och dina förutsättningar. Du får fråga dig om det verkligen är värt det att fortsätta rida och riskera missfall. Man vet ju aldrig vad som kan hända, man kan trilla av, få en spark eller bli inklämd i boxväggen.Tänk om du fortsätter att rida, och sedan får missfall. Kommer du då att undra om det var ridningen som orsakade det? Är det värt den typen av tvivel och oro? Det kan bara du svara på.

Du säger att du mår bra av att rida, men det handlar om relativt kort tid som du eventuellt avstår från att rida. Du kan ju fortfarande vara i stallet även om du inte sitter i en sadel, så du behöver inte ge upp hästarna helt och hållet under graviditeten heller.

• MrsXy

Tack för omtanken, men det jag söker är specifikt om det finns evidens för att det kan orsaka missfall? Om någon vet?
    För klart man kan trilla av, men jag menar tidigt i graviditeten... Fostret är ju väl skyddat och så vidare. Och jag menar själva ridningen, skummande i sadeln osv, kan deg orsaka missfall på något sätt? Eller är det bara vid fall eller liknande ? 
    För i mitt fall är ridningen verkligen i princip något som hindrar mig från djup sorg och depression.

• Anonym (Hästtjej)
    MrsXy skrev 2024-11-30 21:49:10 följande:

Tack för omtanken, men det jag söker är specifikt om det finns evidens för att det kan orsaka missfall? Om någon vet?
    För klart man kan trilla av, men jag menar tidigt i graviditeten... Fostret är ju väl skyddat och så vidare. Och jag menar själva ridningen, skummande i sadeln osv, kan deg orsaka missfall på något sätt? Eller är det bara vid fall eller liknande ? 
    För i mitt fall är ridningen verkligen i princip något som hindrar mig från djup sorg och depression.

Jag vet bara att jag blev rekommenderat att inte löpträna, rida (trav främst, skritta gick bra), eller göra utfall när jag var gravid (inga riskgraviditeter). Det finns studier som pekar mot att vissa träningsformer/rörelser, ökar risken för missfall, men inte ens läkarna vet exakt varför än så länge. Alla läkare har väl inte samma åsikt i frågan heller, antar jag.
    Det bästa är nog att du diskuterar med din barnmorska/läkare om just din situation, och tillsammans överväger fördelarna och nackdelarna med att du fortsätter rida.

Det finns inga andra aktiviteter du kan göra med hästarna som får dig att må bra? Måste du verkligen rida? Vad gör du om din häst är halt?
    Det är ju som sagt en relativt kort period som du är gravid och du vet också när perioden är slut och du kan sitta i en sadel igen, men du vet såklart bäst själv.
  • MrsXy

Jaha okej, sa de varför trav skulle vara dåligt ?
    Jag tänker framförallt i tidig graviditet, senare skulle jag bli mer restriktiv med att rida. 
    Jag tänker mycket på det att man sa kunna leva som vanligt, som de säger, även för att jag även har en historikmed väldigt mycket sorg, så jag behöver verkligen ljuspunkterna i mitt liv, hästarna. Så det är inte att jag vill rida galet för att jag inte kan motstå, utan det handlar om att jag mått mycket dåligt och behöver hästarna för att må bra.
    Jag går på lektioner så det blir ju då ridning, allt eller inget tyvärr. 
    Tänker att jag fortsätter så länge det känns bra, men kommer även fråga olika personers åsikter, läsa på med mera. 
    Men har hört så olika, alltifrån som sagt att "man ska kunna hoppa bungyjump med ett friskt foster" till "ligg still", typ.
    Den forskning jag hittat säger dock att högintensiv träning inte är bra (men vad räknas som högintensiv?), men samtidigt även forskning som säger att aktivitet av olika slag bara är gynnsamt för kroppen, fostret, graviditeten och att ridning även skulle kunna stärka bäckenet osv..
    Men i mitt fall gäller detta som sagt i tidig graviditet... 
    Kom gärna med fler åsikter =) 

• Anonym (Hästtjej)
    MrsXy skrev 2024-12-01 10:40:38 följande:

Jaha okej, sa de varför trav skulle vara dåligt ?
    Jag tänker framförallt i tidig graviditet, senare skulle jag bli mer restriktiv med att rida. 
    Jag tänker mycket på det att man sa kunna leva som vanligt, som de säger, även för att jag även har en historikmed väldigt mycket sorg, så jag behöver verkligen ljuspunkterna i mitt liv, hästarna. Så det är inte att jag vill rida galet för att jag inte kan motstå, utan det handlar om att jag mått mycket dåligt och behöver hästarna för att må bra.
    Jag går på lektioner så det blir ju då ridning, allt eller inget tyvärr. 
    Tänker att jag fortsätter så länge det känns bra, men kommer även fråga olika personers åsikter, läsa på med mera. 
    Men har hört så olika, alltifrån som sagt att "man ska kunna hoppa bungyjump med ett friskt foster" till "ligg still", typ.
    Den forskning jag hittat säger dock att högintensiv träning inte är bra (men vad räknas som högintensiv?), men samtidigt även forskning som säger att aktivitet av olika slag bara är gynnsamt för kroppen, fostret, graviditeten och att ridning även skulle kunna stärka bäckenet osv..
    Men i mitt fall gäller detta som sagt i tidig graviditet... 
    Kom gärna med fler åsikter =) 

Det är "skumpandet" eller stötarna som det finns indikationer på kan orsaka missfall. Men jag tror det ändå är bäst att du pratar med din barnmorska/läkare för att du ska få en individuell bedömning. Till syvende och sist är det upp till dig vad du vill göra, det är bara du som kan väga risken för missfall mot ditt mående, och se vad som väger mest.

Om du rider lektion och inte har egen häst så antar jag att det är uppehåll på ridskolan under loven? Hur hanterar du ditt mående då? Speciellt sommaren är det ju många veckor utan ridning i sådana fall.

Jag har som jag skrev förut också ridit så länge det känts bra, men när jag har slutat har varit lite olika. Med första barnet började det göra ont i magen när jag travade, jag tror det var runt vecka 30. Andra barnet hade jag foglossning och det gjorde för ont att ens sitta upp i vecka 20. Tredje barnet var det också foglossning som höll mig borta från sadeln. Men jag gjorde annat i stället, longerade, gick promenader med hästen. Har man häst är det ganska liten del av tiden man spenderar i stallet som går åt till just ridning.

Efter förlossningarna var jag tillbaka i sadeln efter ungefär sex till åtta veckor, men försiktigt och jag fick bygga upp kroppen igen stegvis. De två senare förlossningarna var dessutom kejsarsnitt, så då var det ännu viktigare att vara medveten om hur jag använde musklerna.
  • Anonym (Hästtjej)

Jag kom på en fråga till. Om du rider på ridskola, vad säger ridläraren om att du rider som gravid? Jag tänker dels på saker som försäkringar, men även lärarens personliga uppfattning. Jag vet att en del ridlärare/ridskolor inte vill att deras elever ska rida som höggravida eftersom det är ridskolans ansvar att förebygga olyckor. Det kanske är en idé att fråga just din ridskola först så att du vet vilken policy de har angående gravida elever.

Svar på tråden Rida som gravid?