• Anonym (TS)

Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.

Min släkting sätter ibland in pengar på mitt bankkonto när jag fyller år. Personen skickar alltid 600 kronor NÄR jag får pengar, händer inte varje år. 

Är idag typ 30 och har 60 tusen i månaden och jag får ärligt erkänna att jag inte tittar på mitt saldo konstant. Så 600 kronor är knappt något jag märker och hade därför missat att detta kommit in. Nu har personen hört av sig till mina föräldrar och är riktigt arg för jag inte tackat. Det finns ingen avsändare och står bara grattis i överföringen typ, inte typ från farmor eller något utan enbart grattis. Personen har inte ringt eller skickat brev/sms heller. 

Är inte reaktionen lite överdriven från min släkting? 

• Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-29 22:04:27 följande:
    Jag brukar inte få det varje år. Om man dessutom enbart skriver grattis så vet jag ändå inte vem jag fått detta från. 

Och, du behöver ändå inte titta konstant. Och du vet ju att denna person brukar skicka pengar. 

Varför swishar hen inte?

• Studentpappa
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-30 08:38:08 följande:

Och, du behöver ändå inte titta konstant. Och du vet ju att denna person brukar skicka pengar. 

Varför swishar hen inte?

En kan ju utgå ifrån att personen är gammal utifrån reaktionen. Många äldre har inte swish och förstår sig inte på det.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ok)
    Studentpappa skrev 2024-11-30 08:56:30 följande:
    En kan ju utgå ifrån att personen är gammal utifrån reaktionen. Många äldre har inte swish och förstår sig inte på det.
    Så borde ju TS förstå att det är just denna släkting som har satt in pengarna. 
  • Anonym (tacka efteråt)

Men varför inte bara ringa upp släktingen och tacka och berätta att du inte kollat
    saldot för att du varit upptagen eller något annat?
    Att du är ledsen för att du missat insättningen men givetvis är tacksam för pengarna. Att inte höra av sig och tacka nu när du vet att fått pengarna
    gör ju bara allt värre. 

Min man fick också pengar av sin farmor fast han var över 35 år,
    han sa att han var tacksam men nu tjänade ca 80 000 i månaden
    och tyckte att hon nog behövde pengarna bättre själv  men hon ville
    ge pengarna och att dom skulle gå till något han ville ha.
    Han var ju tacksam för även om han inte behövde pengarna 
    så var ju tanken ifrån farmor som var det viktiga.
    Nu lever hon inte längre.

• Studentpappa
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-30 09:09:35 följande:
    Så borde ju TS förstå att det är just denna släkting som har satt in pengarna. 
    Då ska man ju reagera på att saldot förändrats också. Även om jag loggar in på banken så ser jag inte mer än totala saldot på kortet utan att klicka mig vidare, sparkontot ser jag inte alls om jag inte aktivt klickar in mig på det. 

Jag hade lätt missat 600:- om ingen meddelat mig. Vill man gratta hör det väl till att man hör av sig.
  • Anonym (Ok)
    Studentpappa skrev 2024-11-30 09:15:50 följande:
    Då ska man ju reagera på att saldot förändrats också. Även om jag loggar in på banken så ser jag inte mer än totala saldot på kortet utan att klicka mig vidare, sparkontot ser jag inte alls om jag inte aktivt klickar in mig på det. 

Jag hade lätt missat 600:- om ingen meddelat mig. Vill man gratta hör det väl till att man hör av sig.

Och när man får reda på att någon grattat då hör man av sig och tackar. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-30 09:17:19 följande:

Personen har fört över pengar och sedan ringt min mamma och skrikit hysteriskt i hennes öra. Det är inte ett grattis?. 
  • Anonym (M)

Fast personen har ju redan klagat och betett sig illa, innan TS fick reda på att någon grattat. Det är ju den reaktionen TS ville diskutera i tråden
  • Studentpappa

Vet inte om jag tycker det ts beskriver är värt ett tack. Men absolut hade jag gjort det om jag blivit upplyst om att jag missat det på ett hövligt sätt.
  • Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2024-11-30 09:44:12 följande:
    Personen har fört över pengar och sedan ringt min mamma och skrikit hysteriskt i hennes öra. Det är inte ett grattis?. 
    Även om personen överreagerar lite så tyder det ju på att hen är besviken så ring och kosta på dig en ursäkt och tacka allra ödmjukast för pengarna. Det "kostar" så lite men betyder mycket!
Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.