• Anonym (TS)

Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.

Min släkting sätter ibland in pengar på mitt bankkonto när jag fyller år. Personen skickar alltid 600 kronor NÄR jag får pengar, händer inte varje år. 

Är idag typ 30 och har 60 tusen i månaden och jag får ärligt erkänna att jag inte tittar på mitt saldo konstant. Så 600 kronor är knappt något jag märker och hade därför missat att detta kommit in. Nu har personen hört av sig till mina föräldrar och är riktigt arg för jag inte tackat. Det finns ingen avsändare och står bara grattis i överföringen typ, inte typ från farmor eller något utan enbart grattis. Personen har inte ringt eller skickat brev/sms heller. 

Är inte reaktionen lite överdriven från min släkting? 

• Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.
  • Anonym (Man gör olika)
    Anonym (G) skrev 2024-11-29 21:26:38 följande:
    Absolut, jag har koll på om det diffar 50 kronor på mina konton. Ser över dem dagligen. Kan inte förstå att man har så dålig koll att 600 kan försvinna i mängden oavsett om man har 5000 eller 50000.
    Alla har inte så bra koll som du.

Under många år hade jag stenkoll och bokförde allt, men nuförtiden gör jag som TS och kollar oftast bara att saldot ser någorlunda rimligt ut. Båda sätten har funkat bra för mig.
  • Anonym (Bråk?)

Hur kan det bli bråk? Antar att du har lagt dig platt och bett om ursäkt?

• Anonym (R)
    Anonym (Bråk?) skrev 2024-11-29 21:41:29 följande:

Undrar samma. Är väl bara att säga man missat det och tacka så hemskt mycket så borde allt vara bra igen
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bråk?) skrev 2024-11-29 21:41:29 följande:

Personen ringde min förälder och var arg för att jag var så fruktansvärt otacksam och allt möjligt för att jag inte tacka. Och när jag då svarade min förälder att jag inte visste att jag ens fått detta blev även min förälder arg för att jag hade så otroligt dålig koll?? jag sparar varje månad. Har en rejäl buffert och så vidare?. Har bra placeringar. Men nej annars är jag rätt ointresserad. Jag tycker det är kul att uppskatta vad min matkasse kostar i affären. Lägger ner massa varor i korgen, saker på lösvikt och lite blandat, tittar inte på priserna utan uppskattar. Ibland ligger det på ören från vad jag räknat på och då har jag enbart uppskattat utifrån vad jag tror att sakerna kostar. Så det skiljer sig mellan 50 öre till 10 kronor? när jag gör den leken
  • Svensson5
    Anonym (TS) skrev 2024-11-29 21:22:20 följande:
    Som jag skrev, det händer inte varje år?. 
    Då ringer man personen och säger som det är
    och sedan säger du tack.
    Det är inte svårare än så 
  • Anonym (TS)
    Svensson5 skrev 2024-11-29 21:56:30 följande:
    Då ringer man personen och säger som det är
    och sedan säger du tack.
    Det är inte svårare än så 
    Efter att den ringt och berättat för mina föräldrar att jag är världens sämsta person som inte tackat för något som inte någon sagt att den gett bort. Skulle du verkligen själv gjort detta? 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-29 20:55:55 följande:
    Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.

Min släkting sätter ibland in pengar på mitt bankkonto när jag fyller år. Personen skickar alltid 600 kronor NÄR jag får pengar, händer inte varje år. 

Är idag typ 30 och har 60 tusen i månaden och jag får ärligt erkänna att jag inte tittar på mitt saldo konstant. Så 600 kronor är knappt något jag märker och hade därför missat att detta kommit in. Nu har personen hört av sig till mina föräldrar och är riktigt arg för jag inte tackat. Det finns ingen avsändare och står bara grattis i överföringen typ, inte typ från farmor eller något utan enbart grattis. Personen har inte ringt eller skickat brev/sms heller. 

Är inte reaktionen lite överdriven från min släkting? 

Titta konstant? Det räcker väl att kolla när du fyller år om du nu vet att du brukar få pengar då. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-29 22:01:57 följande:

Titta konstant? Det räcker väl att kolla när du fyller år om du nu vet att du brukar få pengar då. 

Jag brukar inte få det varje år. Om man dessutom enbart skriver grattis så vet jag ändå inte vem jag fått detta från. 
  • Anonym (G)

Det löser sig nog av sig självt.
    Gissningsvis har givaren satt in beloppet för sista gången. 

• Anonym (Skicka tillbaka)

Mycket dåligt agerande av personen som skickade gåvan. Självklart kontaktar man personen man skickat gåvan till och hör om denna fått gåvan om man inte får ett tack tillbaka. Jag hade skickat tillbaka pengarna till givaren om den hade gått runt och sagt att jag är otacksam för en gåva denna skickat anonymt. Det är verkligen inte ok att göra så. 

Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.