• Anonym (sommar)

Tvingar mig till abort

Fick förra veckan reda på att jag är gravid i vecka 7. Berättade nyheten för min sambo som inte alls tog det bra utan sa argt och vad jag upplevde det som hotfullt att jag ska ta bort barnet. Jag har alltid drömt om barn och tänker varje dag på hur det skulle vara att ha en egen bebis. Men han tvingar mig nu till abort och säger att tar jag inte bort det så lämnar han mig eller så tvingar jag honom till ett förstört liv. Han menar på att han vill att vi ska skaffa barn om två år istället vilket jag tycker knappt är någon skillnad jämfört med att skaffa det nu. Jag är helt förkrossad och vet inte vad jag ska ta mig till. Oavsett vad jag gör så blir inget bra. Jag är så stressad och orolig kring hur jag ska göra, men främst orolig över att jag är inte bekväm och vill egentligen inte göra en abort. Jag är rädd för att göra en abort och orolig att han kanske kastar ut mig om jag behåller. 

• Svar på tråden Tvingar mig till abort
  • Anonym (S)

Gör abort och tvärdumpa honom!! Han vill inte ha barn och det blir inte bra om du behåller, tyvärr. Du kan räkna med många år av tjafs med honom, du blir ensamstående förälder och vad som är absolut viktigast - barnet är den som blir lidande.

Dumpa honom och hitta en man som vill ha en framtid med dig. Då har du bättre chanser att bli lycklig.

• Anonym (S)

Och en tidig abort är absolut inte farligt på något sätt. Klart att det inte är kul alls, men du klarar det.

• Anonym (sl)

Ert förhållande kommer att ta slut hursomhelst. Inget förhållande överlever det där. Så låt honom inte tvinga dig till något men tänk över dina möjligheter och att du blir fast med kontakt 18 år framåt.

• Anonym (medsyster)

Grattis till graviditeten!

Vad gäller din sambo, finns det bara en sak att säga till honom och det är "Min kropp - mitt val!". Vill du behålla barnet, så har du all rätt i världen att göra det. Han har förhoppningsvis lärt sig någon gång på högstadiet hur barn blir till, och att heterosex ibland kan resultera i en graviditet. Även om han nu inte bryr sig om den där biten av abortlagen som anger att det är kvinnans beslut att fortsätta eller avbryta en graviditet, oavsett vad barnets far eller andra personer tycker. Att han nu inte vill ta ansvar för sina spermier, och är respektlös mot din kropp, är inga bra tecken. Er relation tog slut den sekund han blev arg över graviditeten som är i högsta grad även hans ansvar, och började hota dig till att göra abort mot din vilja.

Är han hotfull på riktigt, kanske du ska söka dig någon annanstans än ert gemensamma hem. Han har ingen juridisk rättighet att kasta ut dig direkt, oavsett vad ni har för typ av boende, men du bör kanske börja leta efter en egen bostad.

Om du föder barnet, får du ange honom som far, men du behöver inte ge honom vårdnad om barnet. Läs på, finns mycket info på nätet!
    Jag har själv varit ensamstående med barn, och det går som regel bra, även om det är tufft ibland.

Lycka till Hjärta !

• Zamboni

Vänd på steken, säg till honom att om du går med på abort så innebär det samtidigt att förhållandet är över....då lär du få se vad han går för egentligen!

• Anonym (Vib)

Rent rakt upp och ned låter det som du bör lämna honom och själv besluta om du vill behålla graviditeten eller inte 🥰

• Anonym (Dumpa)

klart du inte ska skaffa barn med någon som inte vill, varför utsätta barnet, dig och honom för det? Inget barn ska behöva vara oönskad av en förälder.  dumpa och träffa någon som faktiskt vill ha en familj med dig istället, du är värd bättre än hur han behandlar dig. 

• Anonym (medsyster)

Ja du TS, vilka svar du får. Först kommer din sambo och försöker pressa dig till abort, och sen kommer det ett gäng Familjelivs-brudar och håller med honom. 
    Snyggt jobbat, tjejer. Hålla på och uppmana till abort när TS skriver att hon "vill egentligen inte göra en abort."
    TS, det är ditt val! Ett barn är ingen katastrof. Faktiskt. Det är något du kan säga till din sambo, ihop med "Min kropp - mitt val".

• Anonym (N)
    Anonym (medsyster) skrev 2024-11-28 20:03:24 följande:

Ja du TS, vilka svar du får. Först kommer din sambo och försöker pressa dig till abort, och sen kommer det ett gäng Familjelivs-brudar och håller med honom. 
    Snyggt jobbat, tjejer. Hålla på och uppmana till abort när TS skriver att hon "vill egentligen inte göra en abort."
    TS, det är ditt val! Ett barn är ingen katastrof. Faktiskt. Det är något du kan säga till din sambo, ihop med "Min kropp - mitt val".

Det är tyvärr många misogynister på FL som anser att kvinnor har inte rätt att bestämma över sina egna kroppar , utan det är män som den rätten.

De måste verkligen vantrivas i Sverige...
  • Anonym (Lovisa)

Säger också grattis till graviditeten! 

Lysdna inte på dem som säger ABORT, att det blir synd om barnet.

Jag var i samma situation för 17 år sedan och valde att behålla och har inte ångrat en dag.

Jag har ett stort kontaktnät och hade god ekonomi att kunna ge mitt barn ett tryggt liv.

Det har verkligen inte funnits några som helst svårigheter eller varit svårt att uppfostra ett barn på eget hand.

Vi har och är omgivna av kärleksfulla och fina män som är hennes stora förebilder vilket jag är så glad för, det behöver verkligen inte vara en biologisk pappa för det!

Så lyssna inte på dem negativa här utan lyssna inåt på vad du själv vill och är beredd att ta ansvar för.

Du ska inte känna skuld och skam, man är två om att göra barn, båda bär lika ansvar här.

Önskar dig all lycka till .
    .

Svar på tråden Tvingar mig till abort