• Anonym (sommar)

Tvingar mig till abort

Fick förra veckan reda på att jag är gravid i vecka 7. Berättade nyheten för min sambo som inte alls tog det bra utan sa argt och vad jag upplevde det som hotfullt att jag ska ta bort barnet. Jag har alltid drömt om barn och tänker varje dag på hur det skulle vara att ha en egen bebis. Men han tvingar mig nu till abort och säger att tar jag inte bort det så lämnar han mig eller så tvingar jag honom till ett förstört liv. Han menar på att han vill att vi ska skaffa barn om två år istället vilket jag tycker knappt är någon skillnad jämfört med att skaffa det nu. Jag är helt förkrossad och vet inte vad jag ska ta mig till. Oavsett vad jag gör så blir inget bra. Jag är så stressad och orolig kring hur jag ska göra, men främst orolig över att jag är inte bekväm och vill egentligen inte göra en abort. Jag är rädd för att göra en abort och orolig att han kanske kastar ut mig om jag behåller. 

• Svar på tråden Tvingar mig till abort
  • Anonym (sl)
    Anonym (medsyster) skrev 2024-11-28 20:03:24 följande:

Ja du TS, vilka svar du får. Först kommer din sambo och försöker pressa dig till abort, och sen kommer det ett gäng Familjelivs-brudar och håller med honom. 
    Snyggt jobbat, tjejer. Hålla på och uppmana till abort när TS skriver att hon "vill egentligen inte göra en abort."
    TS, det är ditt val! Ett barn är ingen katastrof. Faktiskt. Det är något du kan säga till din sambo, ihop med "Min kropp - mitt val".

Så många svar åt det hållet var det inte, mer uppmaning till att tänka igenom.
  • Anonym (X)

Det finns inget som hindrar honom från att slänga ut dig ändå. Abort eller ej.
    Dock låter han som ett rövhål och jag skulle inte vilja skaffa barn med ett sådant...

Två år, det kommer ju ta nästan ett år innan barnet är här, vari menar han skillnaden ligger i på 12 månader?

• Anonym (A)

Hej! Behåll barnet! Du kommer att ångra dig annars. Det finns stöd att få. Det är din kropp och du bestämmer. Jag var typ i din sist och jag behöll. Har nu världens finaste son. Förhållandet med hans pappa sprack men han träffar sitt barn har ändå en okej relation. Ett barn är värt allt och den kärleken du känner för ditt barn kommer ingen man ens komma i närheten av.

• Anonym (J)

Jag gjorde abort men mår skit nu. Gör det du känner är rätt för dig och skit i vad andra säger

• Anonym (Varit där)

Jag vet vad du går igenom. Jag blev gravid med barn nummer två med min sambo och han fick spel. Slutade med att han fick flytta ut. Jag behöll, hade ju redan ett barn med honom så hade ändå inte blivit kvitt honom helt, plus att jag är så pass gammal att det hade blivit svårt att skaffa barn längre fram med nån annan och för första barnet så tänkte jag det kunde vara fint med ett syskon.

Det har varit tufft, visst går det att lösa det själv men jag har Saknat att ha en familj, att vara två, att turas om med nattning, att kunna ta en paus under raseriutbrott mm.
    Det har även varit tufft att ha med barnens far att göra, kan ibland önska att jag skaffat barn på egen hand istället.
    Tänk igenom det ordentligt, har du möjlighet att vänta och skaffa barn längre fram ensam eller med nån som vill så finns det ju fördelar med det. Väljer du att behålla så klarar du det också, även om du blir själv.

• Anonym (A)

Jag vill också bara ge dig lite perspektiv. Jag är 40 år och mina vänner är och runt 40. Flera av dem har gjort aborter som unga. Men de hittade sen ingen vettig man att få barn med och tiden sprang iväg. De kommer troligen att förbli barnlösa. Att få barn är ingen garanti och det är aldrig rätt läge att få dem.

• Anonym (JB)
    Om det är så hemskt med barn så skulle han inte ha gjort dig gravid! Han har förstörd sitt liv helt på egen hand.

Och ja, då får han väl lämna dig då. Själv är jag barnfri men vet att jag ALDRIG hade gjort abort om jag inte till 100% ville det. 
  • Anonym (Litenbehöverdig)

Hej självklart ska du behålla barnet❤️sedan får han snarare välja om han vill va en del av barnets liv eller inte ..det är inte hans kropp..varken barnets eller din..och barnet kommer alltid va en del av dig och den ångest och förtvivlan du kommer känna efter att göra en sådan handling som abort kan man inte beskriva med ord och om du vågar se kommer du se hur många kvinnor det har förstört och du är det lilla barnets röst❤️

• Anonym (Ingen bra framtid)

Skaffa en kille du funkar med innan du sätter ett barn till världen. Detta låter bara som att be om problem.

• Anonym (.....)

Nej, behåll om du vill det. Jag är också lite äldre och att bli gravid är ett mirakel... 
    Lycka till ❤️

• Anonym (S)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-02 15:08:57 följande:

Nej, behåll om du vill det. Jag är också lite äldre och att bli gravid är ett mirakel... 
    Lycka till ❤️

Vadå "också"? Ts berättar inte hur gamla de är.
  • Anonym (G)
    Anonym (medsyster) skrev 2024-11-28 20:03:24 följande:

Ja du TS, vilka svar du får. Först kommer din sambo och försöker pressa dig till abort, och sen kommer det ett gäng Familjelivs-brudar och håller med honom. 
    Snyggt jobbat, tjejer. Hålla på och uppmana till abort när TS skriver att hon "vill egentligen inte göra en abort."
    TS, det är ditt val! Ett barn är ingen katastrof. Faktiskt. Det är något du kan säga till din sambo, ihop med "Min kropp - mitt val".

FL i ett nötskal. Abort-trådar brukar tyvärr innehålla ganska mycket ogenomtänkta svar.

Jag tror generellt att det är en dålig idé att köra över sitt hjärta i en abortfråga, och t.ex. göra en abort för att någon annan vill det medan man själv längtar efter barn eller i vart fall inte vill göra abort. Många i *den* situationen har börjat knyta an och relaterar då till situationen att man tar bort sin bebis och det bör också främlingar på internet helst ha i bakhuvudet. Däremot att söka stöd och råd generellt i andra kringliggande frågor kan ofta vara klokt.

Sedan finns det givetvis okomplicerade abortsituationer också där utgången är given eller i vart fall osentimental, men att köra över sig själv i en väldigt känsloladdad sak är sällan en bra idé.
Svar på tråden Tvingar mig till abort