Inlägg från: Anonym (Beställ däck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beställ däck)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Varför skälla istället för att samarbeta kring en bil som alla drar nytta av? Beställ fyra nya däck, du vill väl att din familj ska ha så bra förutsättningar som möjligt att åka säkert? 

• Anonym (Beställ däck)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 21:05:07 följande:
    Skälla och skälla, jag blev ganska bestört över hans likgiltighet, både över det att däcken i stort sett är odugliga och att jag inte vågar sätta våra barn i den bilen så länge de är på (åka 20 mil t o r i jul t ex, känns inte säkert.)

Och ja det känns lite extra detta just nu eftersom våra barn nyligen varit med om en olycka (inte med vår bil). Så nu vet man hur lätt en olycka kan ske.
    Kontakten med vägbanan är en av de viktigaste saken för säkerhet. Så varför duckar du pga inget körkort istället för att beställa hem nya däck och bokar en firma att montera den? Att är två samtal eller några klick på datorn.
    Är ni helt handlingsförlamade bägge två?
  • Anonym (Beställ däck)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:20:22 följande:
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
    Låt honom protestera då. Han fattar uppenbarligen inte att du menar allvar.
  • Anonym (Beställ däck)

De utan körkort exkluderar sina barn till alla de idrotter mina barn hållit på med. 

• Anonym (Beställ däck)
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 08:06:23 följande:
    Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
    Väldigt nöjd med att uppfostrat mina döttrar att ta eget ansvar och lösa problem på flera sätt än ett. Att det inte finns några däck går att lösa. Att få däcken bytta går att lösa på flera sätt. 
  • Anonym (Beställ däck)
    Kvittning skrev 2024-11-30 07:28:27 följande:
    Det spelar väl ingen roll varför? Bilen verkar vara en bil som amvämds för familjens behov och inte bara för ts mans behov.

I vår familj ser vi ett gemenssmt ansvar för sådant aom är för familjen. 

Jag säger inte att ts man gör rätt i allt, men jag håller med honom i att ts inte kan gömma sig bakom att hon inte har ett körkort.

Känns som en typisk situation där båda går in i ett defensivt attackläge istället för stt våga erkänna sina fel och samarbeta framåt.
    Precis så. 
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?