• Friger

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

El-kablar ska bytas var 20:e år enligt tillverkarna.
    Min domkraft ska servas var 6:e månad enligt tillverkaren.
    Salt har ett bäst-före-datum trots att det är en mineral.

Är däcken schysta är det bara att köra. Vinterdäck förvaras ju också snällt mot gummit oftast. Syre och uv-ljus är de stora bovarna. Det mesta av uv-ljuset slipper vinterdäcken.

Mycket är så klart bäst när det är sprillans nytt. Men du kan inte byta allt hela tiden. Det vore sjukt dyrt och dåligt för miljön.

Bilprovningens jobb är att underkänna däck som är farliga att framföra. Är de godkända där så är de ur myndigheternas perspektiv okej att köra med.

• Friger
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 07:58:34 följande:
    Fördela? Menar du att den utan körkort ska gå en kurs i att byta däck? 
    Kurs? Mina barn hjälper till att byta däck... En del av min uppfostran. Saker du bör kunna när du flyttar hemifrån.

Men jag skulle inte låta min tjej göra det. Är lite gammaldags på det sättet.
  • Friger
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 08:06:23 följande:
    Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
    TS make har ju tagit beslutet att däcken är okej. Nu överprövar frun det beslutet.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?