• Anonym (Mm)

Böter från skolan

En undran?
    Min son, som har ADHD och autism, går på en resursskola där de är väl medvetna om hur han fungerar. Han kan ?explodera? på en sekund och då kan det hända att saker omkring går sönder. Han tar medicin och större utbrott sker alltmer sällan (Kanske också pga mognad?) Men så skedde en grej i skolan häromdagen som gjorde att han fick ett utbrott. En händelse som säkert lätt kunnat undvikas om lärarna varit lite förutseende. Utbrottet resulterade i att han slog/kastade sönder några saker i klassrummet. Efter möte med rektorn fick vi nu veta att skolan skickar räkning på det som gått sönder. Vi har aldrig fått det tidigare så undrar mest om det är rätt? 
    På ett sätt tycker jag självklart att det är rätt, men samtidigt så handlar det om ett barn som är tvingad att vara på en plats där vi vårdnadshavare inte kan vara med och ta ansvar. Det är väl lärarna som har ansvar under skoltid? Jag kan med säkerhet säga att ingenting gått sönder om jag hade varit där. Någon annan som fått räkningar från skolan??

• Svar på tråden Böter från skolan
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:39:49 följande:
    Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
    Rättare sagt, det blev aktuellt att nämna eftersom någon näsvis person började fråga om jag hade barn med npf. Ursäkta mig att jag har erfarenhet av inte bara ett eller ett fåtal utan MÅNGA diagnosbarn genom åren. Och ja, jag kallar dem det och det är inget skällsord.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:41:50 följande:
    Rättare sagt, det blev aktuellt att nämna eftersom någon näsvis person började fråga om jag hade barn med npf. Ursäkta mig att jag har erfarenhet av inte bara ett eller ett fåtal utan MÅNGA diagnosbarn genom åren. Och ja, jag kallar dem det och det är inget skällsord.
    Du påstår att du ör pedagog men förstår inte varför "diagnosbarn" inte är ett trevligt begrepp att använda? Ja du jobbar säkert med barn...
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 18:38:23 följande:
    Du påstår att du ör pedagog men förstår inte varför "diagnosbarn" inte är ett trevligt begrepp att använda? Ja du jobbar säkert med barn...
    Jag "påstår" ingenting, jag ÄR lärare. Och nej, ordet är inte ett skällsord. Vet du hur många kollegor, på min skola och på MÅNGA andra som säger just diagnosbarn? Inklusive av de pedagoger mm som har egna barn med diagnoser? Snacka om att leva i ett kränkt samhälle när man inte ens kan använda de rätta orden utan att någon snöflinga ska dra efter andan.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:39:49 följande:
    Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
    Peka gärna på var jag skrivit att man inte ska betala för det man förstör. Det borde du kanske till och med funderat på innan du började härja om vad du tror att jag anser. 
  • Anonym (E)

Till och med vår spec.lärare som själv har diagnos använder ordet, och ledningen, och EHT! Men neeeej då, det får man inte säga, för det är inte "trevligt".

• Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 18:44:48 följande:
    Peka gärna på var jag skrivit att man inte ska betala för det man förstör. Det borde du kanske till och med funderat på innan du började härja om vad du tror att jag anser. 
    Jag har aldrig påstått att du har skrivit det! Det är minst tredje gången nu som jag blir anklagad för att ha skrivit saker som jag aldrig har gjort. Och jag har inte "härjat" heller, men snyggt att du avslöjar dina härskartekniker iaf. Jag har inte påstått något om dina åsikter heller.
  • Anonym (Horribelt)

Jag tycker att det låter helt horribelt att föräldrar tvingas lämna sina barn med olika diagnoser i skolan (skolplikt) och sedan ska de bli ruinerade ekonomiskt för att pedagogerna inte klarar av att se till att saker inte går sönder när barnen agerar på ett sätt som beror just på deras diagnos (i kombination med misslyckade anpassningar då).
    Det borde ju leda till att föräldrar inte har råd att skicka barnen till skolan till slut? 
    Och skolan bör väl rimligen ha försäkringar anpassade efter sin verksamhet?!

• Anonym (Lulle)

Trots att det kan vara bra pedagoger så kan det komma rejäla utbrott där man tar sönder saker. Det måste få någon typ av konsekvens.

Jag är av åsikten att det ska betalas av vårdnadshavare. 

• Anonym (Horribelt)

Okej, gäller det oavsett diagnos?  Om du har ett barn med säg IF och autism och barnet är stort men fungerar på en treårings nivå? En femårings? Och hur mycket ska man tvingas betala? Ska föräldrar skuldsättas? Vari ligger skolans ansvar? Och vad hjälper konsekvenser för barn som inte förstår? Eller ännu värre, barn som inte har förmågan att härbärgera sin ångest utan får utbrott? men också ser vad det får för konsekvenser för föräldrarna? Hur tror ni dessa barn mår av detta?

Anonym (Lulle) skrev 2024-11-27 19:19:41 följande:

Trots att det kan vara bra pedagoger så kan det komma rejäla utbrott där man tar sönder saker. Det måste få någon typ av konsekvens.

Jag är av åsikten att det ska betalas av vårdnadshavare. 

• Anonym (Lulle)
    Anonym (Horribelt) skrev 2024-11-27 19:41:58 följande:

Okej, gäller det oavsett diagnos?  Om du har ett barn med säg IF och autism och barnet är stort men fungerar på en treårings nivå? En femårings? Och hur mycket ska man tvingas betala? Ska föräldrar skuldsättas? Vari ligger skolans ansvar? Och vad hjälper konsekvenser för barn som inte förstår? Eller ännu värre, barn som inte har förmågan att härbärgera sin ångest utan får utbrott? men också ser vad det får för konsekvenser för föräldrarna? Hur tror ni dessa barn mår av detta?

Dom flesta förstår i någon grad vad konsekvenserna kan bli. Om man är heeelt aningslös så behöver man i princip vara inlåst på klinik för att inte vara en fara för andra människor runt omkring.
Svar på tråden Böter från skolan