• Anonym (Mm)

Böter från skolan

En undran?
    Min son, som har ADHD och autism, går på en resursskola där de är väl medvetna om hur han fungerar. Han kan ?explodera? på en sekund och då kan det hända att saker omkring går sönder. Han tar medicin och större utbrott sker alltmer sällan (Kanske också pga mognad?) Men så skedde en grej i skolan häromdagen som gjorde att han fick ett utbrott. En händelse som säkert lätt kunnat undvikas om lärarna varit lite förutseende. Utbrottet resulterade i att han slog/kastade sönder några saker i klassrummet. Efter möte med rektorn fick vi nu veta att skolan skickar räkning på det som gått sönder. Vi har aldrig fått det tidigare så undrar mest om det är rätt? 
    På ett sätt tycker jag självklart att det är rätt, men samtidigt så handlar det om ett barn som är tvingad att vara på en plats där vi vårdnadshavare inte kan vara med och ta ansvar. Det är väl lärarna som har ansvar under skoltid? Jag kan med säkerhet säga att ingenting gått sönder om jag hade varit där. Någon annan som fått räkningar från skolan??

• Svar på tråden Böter från skolan
  • Raggartjejen
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 14:09:25 följande:
    Nej det är det inte. Kan man inte sköta sig så får VH betala. Väldigt enkelt.
    Jag antar att du inte har barn med NPF-diagnos!
    Ibland blir det så att barnet inte "kan sköta sig" p.g.a sin diagnos  trots att barnet är väluppfostrad. 
    Och ja, jag vet jähur det är = vår son har ADHD och Tourette  (nu är han dock vuxen). 
  • Anonym (E)
    Raggartjejen skrev 2024-11-27 16:43:21 följande:
    Jag antar att du inte har barn med NPF-diagnos!
    Ibland blir det så att barnet inte "kan sköta sig" p.g.a sin diagnos  trots att barnet är väluppfostrad. 
    Och ja, jag vet jähur det är = vår son har ADHD och Tourette  (nu är han dock vuxen). 
    Helt riktigt, men jag jobbar med dem sedan 10+ år tillbaka, så jag är väl insatt. Jag har varken sagt att de ska skärpa sig eller att det handlar om dålig uppfostran. Förstörelse ska betalas av VH. Verkar vara svårt för en del att ta in skillnaden där.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 16:55:52 följande:
    Helt riktigt, men jag jobbar med dem sedan 10+ år tillbaka, så jag är väl insatt. Jag har varken sagt att de ska skärpa sig eller att det handlar om dålig uppfostran. Förstörelse ska betalas av VH. Verkar vara svårt för en del att ta in skillnaden där.
    Då är det olika på olika skolor eller kommuner, har aldrig hört om någon resursskola där jag jobbat som låtit föräldrar betala för saker som gått sönder
    när barnen varit i affekt dvs ofta då inte medvetet förstört saker.
    Hur vet föräldrarna att personalen verkligen var där och försökte undvika
     att situationen blev som den blev?
    På resursskola finns det ju mycket personal som ska finnas till hands, sen händer det ändå saker men föräldrarna kan inte vara där och övervaka.
    Jobbar du på resursskola eller på inom annat med barn med npf?
    undrar eftersom det verkar som föräldrar får betala där du jobbar.
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-27 17:06:00 följande:
    Då är det olika på olika skolor eller kommuner, har aldrig hört om någon resursskola där jag jobbat som låtit föräldrar betala för saker som gått sönder
    när barnen varit i affekt dvs ofta då inte medvetet förstört saker.
    Hur vet föräldrarna att personalen verkligen var där och försökte undvika
     att situationen blev som den blev?
    På resursskola finns det ju mycket personal som ska finnas till hands, sen händer det ändå saker men föräldrarna kan inte vara där och övervaka.
    Jobbar du på resursskola eller på inom annat med barn med npf?
    undrar eftersom det verkar som föräldrar får betala där du jobbar.
    Kan bero på att vissa skolor anser att elever ska betala för skadegörelse oavsett om de har en diagnos eller inte, eller om det är resursskola eller inte. Diagnosbarn i vanlig skola får också betala för sig, affekt eller inte. Eller snarare vh då.

Jag jobbar på en "normal" skola, vad nu det har med saken att göra. Och som jag skrev så har jag 10+ års erfarenhet av diagnosbarn. Utöver det självklart kontakt med andra lärare, inkl. på resursskolor och liknande.
  • Anonym (Betala)

Ni föräldrar som tycker att personalen borde kunnat förebygga och förhindra. Missar aldrig ni något? Isåfall borde ju ni aldrig upplevt att era barn beter er på detta sättet? självklart ska personal göra allt i sin makt för för att ligga steget före och förhindra "meltdowns" men jag tycker att det är lite för mycket begärt att kräva att de alltid ska lyckas. 

Att vara förälder till ett barn som utmanar är såklart oerhört tufft, men jag kan ändå tycka att vanligt föräldraansvar ingår: om mitt barn förstör något får jag betala. 

• Anonym (E)

Och lärare har dessutom inte bara ett barn att ha koll på, utan en hel klass.... I resursskolor så klart mindre klasser, men fortfarande en hel skock, plus att man någonstans borde försöka få in lite undervisning också.

• Anonym (Nej!)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:11:16 följande:
    Kan bero på att vissa skolor anser att elever ska betala för skadegörelse oavsett om de har en diagnos eller inte, eller om det är resursskola eller inte. Diagnosbarn i vanlig skola får också betala för sig, affekt eller inte. Eller snarare vh då.

Jag jobbar på en "normal" skola, vad nu det har med saken att göra. Och som jag skrev så har jag 10+ års erfarenhet av diagnosbarn. Utöver det självklart kontakt med andra lärare, inkl. på resursskolor och liknande.
    Jag frågade vart du jobbar eftersom du var så säker på att föräldrar alltid får betala. 
    Men då är det som sagt olika på olika skolor och kommuner, jag har som sagt
    aldrig varit med om där jag jobbat eller hört om resursskolor som skickat räkningar till föräldrar och det just för att dom skolorna är anpassade både när det
    gäller lokaler och saker efter att barnen just kan ha utmanande beteende och hamna i affekt och då ha sönder saker som inte var meningen, det finns mycket
    personal i jämförelse med vanliga skolor och  som jobbar just med vissa beteenden, det är därför barnen går i resursskola till skillnad mot "vanliga"  skolor med färre personal.
    Det är också skillnad att ha sönder något med flit, att medvetet ha sönder saker och att göra det i affekt då många barn efteråt mår dåligt av att ha haft sönder saker dom inte menat ha sönder.
    Men resursskolor ska vara mer anpassade för dessa barn än vanliga skolor.
    Nu verkar det som föräldrar på ts skola får betala men inte då där jag har jobbat. 
    Ts frågade om hur det var på andra skolor och vad som var vanligt och jag svarade efter mina erfarenheter. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-27 17:32:05 följande:
    Jag frågade vart du jobbar eftersom du var så säker på att föräldrar alltid får betala. 
    Men då är det som sagt olika på olika skolor och kommuner, jag har som sagt
    aldrig varit med om där jag jobbat eller hört om resursskolor som skickat räkningar till föräldrar och det just för att dom skolorna är anpassade både när det
    gäller lokaler och saker efter att barnen just kan ha utmanande beteende och hamna i affekt och då ha sönder saker som inte var meningen, det finns mycket
    personal i jämförelse med vanliga skolor och  som jobbar just med vissa beteenden, det är därför barnen går i resursskola till skillnad mot "vanliga"  skolor med färre personal.
    Det är också skillnad att ha sönder något med flit, att medvetet ha sönder saker och att göra det i affekt då många barn efteråt mår dåligt av att ha haft sönder saker dom inte menat ha sönder.
    Men resursskolor ska vara mer anpassade för dessa barn än vanliga skolor.
    Nu verkar det som föräldrar på ts skola får betala men inte då där jag har jobbat. 
    Ts frågade om hur det var på andra skolor och vad som var vanligt och jag svarade efter mina erfarenheter. 
    Nej, det skrev jag inte heller. Det är min ÅSIKT.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:11:16 följande:

Jag tror att du ljuger. Eller jag hoppas det i alla fall. Ingen som faktiskt jobbar med barn borde använda uttryck som "diagnosbarn" eller påstå att man "måste klara av att vistas i möblerade rum" i en sådan här diskussion (då har man liksom inte fattat någonting om dessa "diagnosbarn" som du så fint kallar dem). 

• Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 17:35:41 följande:

Jag tror att du ljuger. Eller jag hoppas det i alla fall. Ingen som faktiskt jobbar med barn borde använda uttryck som "diagnosbarn" eller påstå att man "måste klara av att vistas i möblerade rum" i en sådan här diskussion (då har man liksom inte fattat någonting om dessa "diagnosbarn" som du så fint kallar dem). 

Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
Svar på tråden Böter från skolan