• Anonym (Förtvivlad)

Älskar han mig?

För några år sedan så blev jag tillsammans med en man som till en början verkade hur underbar som helst. Vi pratade timmar i telefonen om allt och vi bestämde oss för att träffas. Efter några dejter så blev vi tillsammans och jag kände mig som världens lyckligaste och jag var underbart kär.

Men...

Efter ett tag så började jag bli fundersam. Han hade inte uppdaterat sin facebook med att vi var tillsammans och han hade inte kommenterat eller gillat några av mina inlägg på facebook eller instagram. Han hade däremot gillat andra kvinnors bilder på Instagram och han hade kvar sina ex och kvinnor han flörtat med som vänner på facebook.

Han gick och fikade med ett av sina ex vid ett par tillfällen och en tjejkompis hjälpte han vid ett tillfälle att åka till Ikea med så hon kunde handla eftersom hon inte har körkort, samt att han även har fikat med henne. Han tog sig tid för henne trots att vi under ett par månade inte haft så mycket tid att träffas pga att han jobbat extra och repeterat inför föreställningar.

Jag hittade låtar han skrivit om sin exfru och deras uppbrott på Spotify och Soundcloud och han vägrade initialt att ge sin exfru skulden för deras skilsmässa utan tog på sig detta trots att hon var otrogen. 

En dag när jag på eget bevåg omorganiserade i hans lådor och garderober (han hade en väldig oreda på sina saker) så hittade jag ett anteckningsblock fullt med gamla dikter han skrivit om ett av sina ex liggandes in en byrålåda hemma hos honom och i en garderob stod tavlor som samma ex målat och några hans exfru målat...

Allt sammantaget ger mig en bild av att jag inte är den han vill ha. Att han dröjer sig kvar vid sina ex och att han hellre kollar på andra och undviker att umgås med mig och hellre sysselsätter sig med annat.

Själv säger han att han visst älskar mig. Att bilderna han gillat är något han gjort av slentrian när de som han följt dök upp i flödet. Han hävdar att han inte ville lägga skulden på sin exfru för deras uppbrott av rädsla för att framstå som ett bittert ex och att han (pga flytten och rust av sitt nuvarande boende efter skilsmässan) inte haft koll på vare sig tavlor eller annan memoribilia. Blocket med dikter sa han att han hittat när han själv omorganiserade, men eftersom en del av dikterna inte var om exet så ville han först plocka ut dessa innan han kastade resten, men att han inte han leta igenom utan slängde ner den i byrolådan för att ta den vid ett senare tillfälle.

Han har de sista tre åren tagit bort ca 900 personer (kvinnor) från sin vänlista på facebook (samt en massa män också iofs) och nu inaktiverat sitt konto, likaså med Instagram där han gick till att bara ha ett 50-tal (mest släktingar och organisationer) som han följde från att ha följt ca 300 konton. Han har slutat ta extrajobb så att vi ska kunna umgås mer, då vi ännu inte bor ihop pga mängden barn. Även om han då och då klagar på att hans ekonomi lider pga det. Han plockade även ner sin LinkedIn när jag upptäckte att han skapat ett och tog även bort låtarna han skrivit om sin exfru från Spotify och Soundcloud, så visst har han gjort en del, det får jag ge honom, men...

Jag har kommit på honom med att ljuga för mig, eller dra vita lögner när han, som han påstår, känner sig obekväm och nervös för min reaktion om det är så att något hänt som jag inte tycker om. Han har under flera år haft problem med att sätta gränser för sina barn om när de skall vara hos honom eller sin mamma (ytterligare ett ex), vilket gjort att mina barnfria veckor med honom inte har blivit så barnfria som jag önskat eftersom hans barn varit hemma när de borde varit borta. Om jag då frågar honom var barnen varit (om vi inte setts på några dagar) så har han ljugit för mig om det schema han sagt att han vill få dem att följa inte följts. 

Så frågan är om jag kan lita på honom?

Älskar han mig? Älskade han mig från början då han fikade med andra, prioriterade jobb och gillade andra kvinnors bilder?

Kan jag sätta min tillit till honom?

• Svar på tråden Älskar han mig?
  • Anonym (Lita på din känsla)

Låter som att din magkänsla är väldigt korrekt och att du har en god intuition.

Låter som att han är en man som inte tycker om att vara ensam så han har dig även om hans hjärta är någon annanstans. Män tycks ju ha lättare för att separera sånt. Du är sex och umgänge för honom som hjälper honom att hantera ångesten över exet och han får inte dåligt samvete över att få dig att tro att det är mer så, så länge han får ut det han vill. 
    Det är uppenbart av allt du skriver att han inte dels är över sitt förflutna och inte comittar till dig 100%.

Vänta inte är mitt råd. Gör slut och lev ditt liv utan denna person. 

• Anonym (?)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-11-29 02:47:16 följande:

Om han inte kan släppa sakerna så har han heller inte släppt henne. Att han tog på sig skulden för deras skilsmässa och i det närmaste försvarade henne tyder också på det. Att han inte ville framstå som en bitter ex tror jag inte på.

Han hade under det första året av vårt förhållande ett album med bilder på henne på Facebook som låg publikt. Den var från året efter deras skilsmässa. Där förklarade han sin kärlek till henne.
    Han hävdar att han lagt den privat innan vi blev ihop, men tydligen misslyckats med detta. Jag såg albumet och en del av de formuleringar som han använt om henne använder han om mig. "Min" är ett ord tex.

När jag konfronterade honom med detta och hur illa vid mig jag tog av hans ordval så gick han in och raderade albumet. Jag tror att han bara lagt det privat vilket jag sagt till honom. Han säger att det är borttaget helt. Fan tro't.

Facebook har varit en issue sedan tidigt. Att han behöll gamla ex som vänner och sådana han flirtat med innan jag satte ned foten. Så gör man inte om man är kär.

Han har vid flera tillfällen låtit mig gå igenom hans facebook, meddelanden, loggen och vänlistan. De kvinnor han inte kunnat ge en trovärdig anledning till att han haft som vän har han då tagit bort. I början la han till kvinnor som vänner efter att ha varit på gig. Han hävdade att de han la till då var kontakter för fler gig, men jag tvivlar på att det är så. Men de har han tagit bort och nu har han inte lagt till någon på drygt två år. Och sedan i somras så har han inte ens facebook.

Men jag känner mig lurad ändå på något sätt. Kan inte skaka av mig osäkerheten.

Självklart försvinner alla känslor och minnen kring ett ex när man tar bort albumet på Facebook.  Liknande gäller kvinligga vänner på LinkedIn. Tar man bort har man ingen kontakt och kan inte vara otrogen.

Nu kan du vara helt säker på att när ni har sex tänker han inte på sitt ex eller fantiserar om andra. 
  • Anonym (Tvärtom)

Om han inte kan släppa sakerna så har han heller inte släppt henne. Att han tog på sig skulden för deras skilsmässa och i det närmaste försvarade henne tyder också på det. Att han inte ville framstå som en bitter ex tror jag inte på.

Han hade under det första året av vårt förhållande ett album med bilder på henne på Facebook som låg publikt. Den var från året efter deras skilsmässa. Där förklarade han sin kärlek till henne.
    Han hävdar att han lagt den privat innan vi blev ihop, men tydligen misslyckats med detta. Jag såg albumet och en del av de formuleringar som han använt om henne använder han om mig. "Min" är ett ord tex.

När jag konfronterade honom med detta och hur illa vid mig jag tog av hans ordval så gick han in och raderade albumet. Jag tror att han bara lagt det privat vilket jag sagt till honom. Han säger att det är borttaget helt. Fan tro't.

Facebook har varit en issue sedan tidigt. Att han behöll gamla ex som vänner och sådana han flirtat med innan jag satte ned foten. Så gör man inte om man är kär.

Han har vid flera tillfällen låtit mig gå igenom hans facebook, meddelanden, loggen och vänlistan. De kvinnor han inte kunnat ge en trovärdig anledning till att han haft som vän har han då tagit bort. I början la han till kvinnor som vänner efter att ha varit på gig. Han hävdade att de han la till då var kontakter för fler gig, men jag tvivlar på att det är så. Men de har han tagit bort och nu har han inte lagt till någon på drygt två år. Och sedan i somras så har han inte ens facebook.

Du kan ju inte vara på riktigt. Han får inte kalla dig "min"...? Ett av de absolut vanligaste orden att säga om ens partner?

Att ha kvar minnen betyder inte att man inte har kommit över personen, jag har en hel del kvar efter mina ex, sådana som jag till och med hatar. Det har inget att göra med dem, jag vill bara inte göra mig av med vissa föremål eller bilder. Det är ens liv och historik det handlar om. Ungefär som att du skulle tvinga honom att slänga alla sina dagböcker och allt annat som hände i hans liv innan han träffade dig (om han nu skulle ha dagbok).

Så här är det ts. En person som vill vara otrogen kommer att vara det ändå och du kommer inte att hitta ett enda fysiskt bevis för det heller. En person som är kär i någon annan, kanske ett ex, kommer att ha känslor även om du inte ser några fotoalbum eller annat. Den här killen kan vara otrogen nästa sju dagar i veckan utan att du skulle veta om det. Han skulle kunna sätta på någon kollega på lunchen, allt mellan fem till femton minuter beroende på hur snabbt han kommer. Han skulle kunna ligga med någon efter varje gig. Han "råkar" komma sent efter att ha handlat? Nä, han åkte förbi sin älskarinna och satte på henne en snabbis. Tro mig, saker går att lösa om man vill. Och vad han än har för konton så garanterar jag att du inte kommer att hitta dem. Han har nog lärt sig och blivit smartare efter att ha varit med dig ett tag nu.
  • Anonym (Kaninkokerska)

Men bara sluta - du är ju sjuk på riktigt. Sök hjälp! Varför är du inte ens kvar med honom då du så uppenbart inte litar på honom. Och varför, varför är han fortfarande med dig?!? En kontrollerande, osäker, svartsjuk kvinna som inte låter honom jobba extra, ha gig, träffa sina barn när han vill. Vad fan får ni ut av varandra? Kan ju inte vara trevligt sällskap alla fall eller är sexet så fantastiskt att det överväger allt annat?

I dag är det fredag - ska du börja helgen med ett rejält korsförhör för att sätta rätt stämning? Som någon skrev ovan - vill han vara otrogen så är han det oavsett vad du gör. Hoppas han är det! Och som sagt det går inte att kontrollera någon annans tankar tack och lov.

Ta nu kontakt med en riktigt bra psykolog för du behöver verkligen det.
  • Anonym (Förtvivlad)

I kväll kom jag på honom med en lögn.

För några veckor sedan berättade han att det skulle hållas en avtackning för chefen och några fler som skulle gå i pension iom omorganiseringen av hans jobb.

Han sa då att det skulle bli mat och att jobbet bjöd på övernattning för de som åkte långt (han har 15 mil till huvudkontoret). Men han behövde bestämma sig samma dag eftersom han redan var sen med anmälningen.

Han ville då veta min åsikt över en eventuell övernattning vilket gjorde mig arg. Jag tyckte att han själv skulle stå för vad han ville och om han ville sova över så ville jag veta det. Han sa att det inte var nödvändigt, men att det var en bit att åka om det blev sent. Det blev bråk.

Idag ringdes vi för första gången på hela veckan (jag har inte velat prata med honom sedan vi kollade på film i helgen och min tanke på hans sparade saker väcktes av att vi såg en man på en film som sparade en sak som hans älskade lämnat efter sig.

Jag tog i telefonen upp denna händelse i samband med att jag sa att jag ville kunna lita på honom. Jag sa att jag visste att han nog helst skulle sova över men att jag ville höra det från honom själv och att jag ville höra vad anledningen att sova över isf skulle vara. Han svarade att det var långt att åka om det blev sent och om man ville ta någon öl under kvällen så var det ju inte bra att åka bil.

Jag blev ursinnig för att han ljugit några veckor tidigare och slängde på luren och jag har för mig att jag sa att om han tänker ljuga så kan det ju lika gärna vara slut.

Han ringde några gånger men jag vägrade svara. Jag har min son hemma och vill inte prata om sånt då. Då dök han efter en stund upp och ringde på dörren och jag vägrade öppna. Han stod kvar ett tag och min son undrade varför jag inte öppnade, men han fick stå kvar tills han tröttnade och åkte iväg.

Ännu en lögn som jag kommit på honom med. 

• Anonym (Förtvivlad)

Kan tillägga att han inte anmälde sig till avtackningen. Han jobbar som vanligt den dagen istället.

• Anonym (Teresa Q)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-26 21:24:55 följande:

Jösses. Lägg ner, finns ingen framtid där 

Det finns fler aspekter av en relation än som kan framgå i en tråd så att "lägg ner". Uppenbarligen vill TS kämpa så utgå från det för tusan.

Till TS: du fokuserar på fel saker. Sluta snoka! Hans känslor för dig kommer svalna rejält olndu fortsätter så!! Det pga att han jämt måste förklara sig för dig. Han smyger troligtvis inte inte för att han gör något shady utan för att slippa dina korsförhör.
  • Fiona M

Vad har han gjort när ni varit tillsammans?
    Inte sånt som att ha kvinnliga kollegor på linkedin eller för många kvinnor på facebook, eller minnessaker från ex kvar.
    Hur har han svikit dig?

• Tow2Mater
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-11-29 20:28:43 följande:

För några veckor sedan berättade han att det skulle hållas en avtackning för chefen och några fler som skulle gå i pension iom omorganiseringen av hans jobb.

Han sa då att det skulle bli mat och att jobbet bjöd på övernattning för de som åkte långt (han har 15 mil till huvudkontoret). Men han behövde bestämma sig samma dag eftersom han redan var sen med anmälningen.

Han ville då veta min åsikt över en eventuell övernattning vilket gjorde mig arg. Jag tyckte att han själv skulle stå för vad han ville och om han ville sova över så ville jag veta det. Han sa att det inte var nödvändigt, men att det var en bit att åka om det blev sent. Det blev bråk.

Idag ringdes vi för första gången på hela veckan (jag har inte velat prata med honom sedan vi kollade på film i helgen och min tanke på hans sparade saker väcktes av att vi såg en man på en film som sparade en sak som hans älskade lämnat efter sig.

Jag tog i telefonen upp denna händelse i samband med att jag sa att jag ville kunna lita på honom. Jag sa att jag visste att han nog helst skulle sova över men att jag ville höra det från honom själv och att jag ville höra vad anledningen att sova över isf skulle vara. Han svarade att det var långt att åka om det blev sent och om man ville ta någon öl under kvällen så var det ju inte bra att åka bil.

Jag blev ursinnig för att han ljugit några veckor tidigare och slängde på luren och jag har för mig att jag sa att om han tänker ljuga så kan det ju lika gärna vara slut.

Han ringde några gånger men jag vägrade svara. Jag har min son hemma och vill inte prata om sånt då. Då dök han efter en stund upp och ringde på dörren och jag vägrade öppna. Han stod kvar ett tag och min son undrade varför jag inte öppnade, men han fick stå kvar tills han tröttnade och åkte iväg.

Vad menar du var lögnen? Att han 'bara' sa att det var långt att åka, men inte nämnde att han kanske ville ta en öl?
  • Anonym (E)

Gör slut! För hans skull. Du verkar helt outhärdlig och bryter ned och begränsar honom med ditt kontrollbehov. Mår dåligt bara av att läsa om hur du behandlar honom.

Det du håller på med är inte kärlek utan ren egoism. Du behöver terapi. 

• Anonym (Tvärtom)

Och vad ljög han om? Han sa både första och andra gången att det skulle bli långt att åka.
  • Fiona M
    Tow2Mater skrev 2024-11-30 13:32:50 följande:
    Vad menar du var lögnen? Att han 'bara' sa att det var långt att åka, men inte nämnde att han kanske ville ta en öl?
    Nej, jag förstår det inte heller.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Fiona M skrev 2024-11-30 19:27:11 följande:
    Nej, jag förstår det inte heller.
    Han undanhöll att anledningen till att han ville sova över egentligen var att han ville festa runt med sina kollegor, inte att han ville gå på avtackningen. Han nämnde det på ett sånt sätt att jag antingen skulle sanktionera det eller bli the bad guy som sa nej. Om han ville det så hade han kunnat sagt det rakt ut och inte gömma det bakom att det är långt att åka och att han först ville ha min åsikt. Han hade kunnat stå för sin egna vilja. För det var ju tydligt att det var det han ville och att jag skulle säga "det är klart att du får".
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-11-30 20:49:04 följande:
    Han undanhöll att anledningen till att han ville sova över egentligen var att han ville festa runt med sina kollegor, inte att han ville gå på avtackningen. Han nämnde det på ett sånt sätt att jag antingen skulle sanktionera det eller bli the bad guy som sa nej. Om han ville det så hade han kunnat sagt det rakt ut och inte gömma det bakom att det är långt att åka och att han först ville ha min åsikt. Han hade kunnat stå för sin egna vilja. För det var ju tydligt att det var det han ville och att jag skulle säga "det är klart att du får".
    Fast det är DIN tolkning. Oavsett hade det varit en lång resa och skönt att slippa köra hem mitt i natten. Och då kan man lika gärna passa på att ta en öl eller två till maten.

Fattar inte du varför han inte kan säga sin åsikt på en gång?? Varför han måste fråga om din först? Du utsätter honom för psykisk misshandel ts!
  • Anonym (E)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-11-30 21:00:49 följande:
    Fast det är DIN tolkning. Oavsett hade det varit en lång resa och skönt att slippa köra hem mitt i natten. Och då kan man lika gärna passa på att ta en öl eller två till maten.

Fattar inte du varför han inte kan säga sin åsikt på en gång?? Varför han måste fråga om din först? Du utsätter honom för psykisk misshandel ts!

Exakt! Jag har själv blivit utsatt för psykisk misshandel i en relation med kontroll, skuldbeläggande och konstanta bekräftelsekrav från exet. 

Till slut börjar man trippa på tå, säger det man tror att den andra vill höra och förlorar sig själv och den man är för att slippa fler anklagelser, förhör och utskällningar. 

Jag ryser när jag läser TS inlägg. Jag vill aldrig hamna där igen. Det är ett effektivt sätt att ta död på den kärlek som kanske fanns där från början men det fattar inte TS för hon är så upptagen av sina egna behov och nojjor.

• Anonym (E)

Det här är så otroligt stört TS. Slänga på luren, hota med att göra slut och sedan vägra öppna dörren inför din son. 

Fattar du inte hur obehagligt det måste ha varit för sonen? 

Du är så självupptagen att du inte ens bryr dig om att skydda sonen från dina omogna utspel. 

Förstår du inte att ditt beteende inte är normalt? Du behöver gå i terapi för du misshandlar den här mannen psykiskt med bestraffningar, manipulation och kontroll. 

Svar på tråden Älskar han mig?