Inlägg från: Anonym (Jobba med empatin, ge inte upp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobba med empatin, ge inte upp)

Bossig 7 åring

Osäkerfarsa skrev 2024-11-26 20:15:43 följande:

Detr väldigt enkelt att säga det och du har säkert helt rätt, hon är bara sju år? 
    Men vi har försökt att hjälpa henne att hantera detta, vända och vrida på det. Skolan har försökt med det ena efter det andra. Men alla pekar ut vår dotter som ledande i det och att hon bara fortsätter med beteendet i skolan.

Men ska absolut försöka att inte döma henne så hårt, kanske jag gör.. 

Jag tycker att det är jättebra att du som pappa tar detta på stort allvar. 

Att din dotter har förmågan att bete sig illa mot andra människor visar på att hennes empatiska förmåga inte är så välutvecklad. Än.

Hon behöver hjälp med att förstå hur andra människor känner när man är elak mot dem.

Mentaliseringsförmåga (förmågan att kunna se saker ur andra människors perspektiv) är tätt kopplad till empatin. Så enda vägen framåt i denna situation är att traggla detta med henne, vecka ut och vecka in. Hur det känns inom andra människor, hur saker upplevs utifrån andra människors perspektiv.

Eran dotter kanske inte förstår detta med en gång. Kanske fastnar hon istället i självömkan, vill framställa det som att det är henne det är synd om. Men om ni tragglar det här med empati och mentalisering med henne dag efter dag, månad efter månad, så är jag säker på att ni kommer att se resultat tillslut. Om ni tragglar detta med empati och mentalisering över tid, samtidigt som hennes hjärna växer och utvecklas, så kan detta bli riktigt bra. Men det krävs mycket av er föräldrar, att ni orkar prata med henne om empati och mentalisering i princip varje dag under lång tid.

Ju mindre ni som föräldrar jobbar med det här problemet, desto större är risken att hennes oempatiska tankebanor och beteendemönster följer med er dotter in i tonåren och sen vidare in i vuxen ålder. Så det är verkligen jättebra att ni föräldrar tar detta på såpas stort allvar som ni gör.
  • Anonym (Jobba med empatin, ge inte upp)
    Anonym (mamma C) skrev 2024-11-27 11:00:49 följande:

Jag tänker att en så liten flicka som en sjuåring mest speglar sin omgivning. Hur är det hemma, är det någon av er som är bossig och beter sig manipulativt? Var har hon lärt sig det här beteendet, för det uppstår inte i ett vakuum. 

Hur blev hon så osäker på sig själv att hon måste spela ut andra mot varandra? 

Hur mycket egentid har hon med sina föräldrar? Vad tycker hon är roligt att göra med er? Har ni mycket närhet och skoj ihop? 

Visst kan det vara så att det handlar om att ett barn speglar sin omgivning och därför har ett problematiskt beteende. Det är inte ovanligt.

Men det BEHÖVER INTE vara så.
    Barn är inte tomma och blanka papper när de föds. Människor föds med styrkor och svagheter. Vissa människor behöver stöttning i att utveckla empati och mentaliseringsförmåga. Och det behöver inte betyda att föräldrarna har brister inom just empati och mentaliseringsförmåga.
Svar på tråden Bossig 7 åring