Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Bossig 7 åring

Vår dotter kunde vara lite bossig, både mot sin bror och kamrater. Det gick aldrig så långt att hon försökte bestämma vilka andra skulle leka med. Däremot ville hon ofta bestämma vad de skulle göra samt vilka som fick vara med. Detta ledde till konflikter och några gånger till att andra inte ville leka med henne. Jag tror att det var nyttigt för vår dotter, vi pratade mycket med henne om hur man beter sig mot andra, men hon fick också till viss del lära sig den hårda vägen. Idag är hon 12 och beteendet börjar släppa. 

Vår dotter har dock aldrig ljugit nämnvärt, inte mer än andra barn, men jag märker fortfarande när hon försöker frisera sanningen till sin fördel. Det kommer hon inte undan med. Men så beter sig sonen också ibland, det gör de flesta barn när de har gjort något ofog eller inte vill stå för något. Ärligt talat gör ju många vuxna det också. 

Ni ska absolut inte acceptera er dotters beteende, men jag tror som andra att det bottnar i osäkerhet. Men det kan variera. Våra barn är sällan osäkra, utan tvärtom ibland alltför självsäkra vilket gör att det blir fel. Både socialt och på andra sätt. Men för det mesta har de inte haft problem, varken i skolan eller med kompisar. De har fått mycket kärlek och uppmärksamhet från oss föräldrar, me självklart inte alltid fått som de vill. Det är viktigt att inte låta barnen styra och bestämma, men det kan vara svårt att veta var man ska lägga ribban. För självklart ska man även lyssna på barn samt öva självständighet och att fatta egna beslut. 

Svar på tråden Bossig 7 åring