Inlägg från: Osäkerfarsa |Visa alla inlägg
  • Osäkerfarsa

Bossig 7 åring

Vår dotter är otroligt smart, långt före i klassen med nästan allt.
    Hon är tyvärr så smart att hon har lurat både mig och sin mot totalt. Vi fick reda på hur det låg till för drygt 4 månader sen.

Hon är väldigt bossig i skolan. Dem är ett gäng flickor som hänger med varandra och för varje dag så är det alltid någon av flickorna som blir utfrysta. Vilket säkert är normalt bland flickor som jag fått till mig.
    Flickorna har fått prata med kuratorn och alllt verkade bra ett litet tag, tills nu.
    Nu är det två tjejer som fortsätter att hålla på varav då den ena är min dotter. Den andre får inte prata med någon av dem andra tjejerna när hon går hem för dagen. 
    Vilket då betyder att min dators kompis då ska inte få lov att vara med någon när hon går hem.
    Dem gaddar ihop sig och är elaka mot det här flickgänget, så elaka att den ena blir väldigt ledsen och gråter. Den flickan var hemma hos oss i helgen och lekte.
    Nu ska det kallas till möte i skolan med oss föräldrar och lärare. 

Innan vi fick reda på att det är vår dotter som är den drivande i detta så sades det från vår dotter, Dagligen, att det är hon som är offret. Det var allt från att hon var utfryst, dem säger elaka saker, alla himlar med ögonen när hon pratar och avbryter henne m.m. Allt detta hon berättar att den ena efter den andra gör mot henne så var det hon hela tiden som gjort det mot dem andra. Så hon vet att hon gör fel och kommer sen hem och vänder på alltihopa och säger till oss att hon är ett offer.
    Min besvikelse jag får är knäckande.
    Jag har blivit arg, men slutade med det för det hjälper inte.
    Jag har provat med att vara pedagogiska, förklara för henne vad som händer när man beter sig illa mot vänner.
    Jag har visat besvikelse, men det märker jag att hon inte tar åt sig på..
    Idag blev jag arg men fortsätter förklara för henne så gott jag kan, detta beteendet kommer att slita med att ingen vill leka med henne sen.

• Svar på tråden Bossig 7 åring
  • Osäkerfarsa

Vi har testat allt känns det som. 
    En manipulerande, falsk liten 7åring som ljuger, beter sig illa mot vänner.
    Hon har ett kaxigt beteende mot oss här hemma också. 
    Jag exploderar inombords.
    Detta känns för tidigt för en 7åring. Vad kommer här näst liksom?

Jag litar inte på henne för fem öre och det gör mig väldigt ledsen.

• Osäkerfarsa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 19:47:57 följande:

Hon är bara sju. Döm henne inte för hårt. Ta situationen på allvar och hjälp henne hantera detta och utvecklas genom detta. 

Detr väldigt enkelt att säga det och du har säkert helt rätt, hon är bara sju år? 
    Men vi har försökt att hjälpa henne att hantera detta, vända och vrida på det. Skolan har försökt med det ena efter det andra. Men alla pekar ut vår dotter som ledande i det och att hon bara fortsätter med beteendet i skolan.

Men ska absolut försöka att inte döma henne så hårt, kanske jag gör.. 

• Osäkerfarsa
    Anonym (Marika) skrev 2024-11-26 20:38:22 följande:

Men så jobbigt detta måste vara, helt otroligt att hon kan ha kommit undan med detta och blåljugit så för er.

Ja vad gör man?
    Bra att kurator och skola är inkopplad men vad har ni fått för råd ?

I skolan bör någon ha extra koll på henne just nu och punktmarkera så fort hon går över gränserna men fattar att det kan vara svårt, men just nu är det xtra viktigt!
    Finns det någon rastvakt på skolan som kan ta på sig det ansvaret en tid?

Hemma behöver ni nöta in värdegrund, konsekvenser av sina handlingar.
    Att man blir ensam om man fryser ut och manipulerar andra. 

Kanske det ÄR läxan, att hon behöver smaka på sin egen medicin? 

Att känna hur det känns att vara utanför.
    Du säger att hon är bossig hemma men hur är hennes självförtroende EGENTLIGEN?

Min erfarenhet är att de som beter sig som er dotter  i många fall är väldigt osäkra och saknar självkänsla och att deras inte otrygghet gör att de istället för att låta andra styra dem ( som skapar rädsla eller oro) styr dem istället så de har koll på situationen.

Det är som vargflocken där den svagaste vargen går först och sätter takten de starkaste sist.

Vårt råd är att prata med henne och det har vi gjort jätte mycket.
    Vi satt precis och prata nu när hon sover ifall hon får för lite uppmärksamhet. Hennes lilla syster på 3 år kanske får lite mer. Men nej, ska jag någonstans så brukar jag alltid ta med henne. Följer med mig på gymmet, handlar skruvar i stugan. Så vi umgås mycket och hon får både min och hennes mammas uppmärksamhet. I alla fall tillräckligt mycket för att ha detta beteende.

Hon fick sig en rejäl läxa i somras, hon och hennes vänner var elaka mot en tjej i skolan som är vår granne i stugan. Som hon umgåtts med halva sommaren, slutade med att hon och hennes stora syster inte ville leka med henne på någon vecka. Hon blev självklart jätte ledsen och snabb var jag med att förklara för henne att detta är konsekvenserna när man är elak mot någon.
    i flera dagar satt hon bara där och titta upp på deras stuga när dem tog dit kompisar och hon inte var välkommen. Så hon har fått smaka på hur det känns.

Men det var bra du sa det för jag ska påminna henne om hur hon kände i somras att bli utfryst på det sättet.

Hon är osäker i sig och vill inte vara ovän med någon men hon gör sig ovän ist. Det känns absolut som du är på rätt spår. Tack!
  • Osäkerfarsa
    Anonym (mamma C) skrev 2024-11-27 11:00:49 följande:

Jag tänker att en så liten flicka som en sjuåring mest speglar sin omgivning. Hur är det hemma, är det någon av er som är bossig och beter sig manipulativt? Var har hon lärt sig det här beteendet, för det uppstår inte i ett vakuum. 

Hur blev hon så osäker på sig själv att hon måste spela ut andra mot varandra? 

Hur mycket egentid har hon med sina föräldrar? Vad tycker hon är roligt att göra med er? Har ni mycket närhet och skoj ihop? 

Jag vill inte påstå att någon av oss är några Superföräldrar för det är där ingen som är.
    Men jag kan med handen på hjärtat säga att vi är inga manipulativa, bossiga föräldrar.
    Det är långa dagar, jag driver ett företag så ibland sitter jag på kvällarna vid datorn, oftast när dem gått och lagt sig. 
    Jag kan snöa in i min telefon väldigt mycket, men det har jag tagit till mig nu genom att läsa kommentarerna och ska definitivt sluta med det. Har även jobbat väldigt mycket senaste månaderna, även helger och sena kvällar, så det kan också ha påverkat detta.
    Deras mamma ger dem jätte mycket tid. 

Uppskattar verkligen ärligheten i era kommentarer.

• Osäkerfarsa
    Anonym (Jobba med empatin, ge inte upp) skrev 2024-11-27 11:24:52 följande:
    Jag tycker att det är jättebra att du som pappa tar detta på stort allvar. 

Att din dotter har förmågan att bete sig illa mot andra människor visar på att hennes empatiska förmåga inte är så välutvecklad. Än.

Hon behöver hjälp med att förstå hur andra människor känner när man är elak mot dem.

Mentaliseringsförmåga (förmågan att kunna se saker ur andra människors perspektiv) är tätt kopplad till empatin. Så enda vägen framåt i denna situation är att traggla detta med henne, vecka ut och vecka in. Hur det känns inom andra människor, hur saker upplevs utifrån andra människors perspektiv.

Eran dotter kanske inte förstår detta med en gång. Kanske fastnar hon istället i självömkan, vill framställa det som att det är henne det är synd om. Men om ni tragglar det här med empati och mentalisering med henne dag efter dag, månad efter månad, så är jag säker på att ni kommer att se resultat tillslut. Om ni tragglar detta med empati och mentalisering över tid, samtidigt som hennes hjärna växer och utvecklas, så kan detta bli riktigt bra. Men det krävs mycket av er föräldrar, att ni orkar prata med henne om empati och mentalisering i princip varje dag under lång tid.

Ju mindre ni som föräldrar jobbar med det här problemet, desto större är risken att hennes oempatiska tankebanor och beteendemönster följer med er dotter in i tonåren och sen vidare in i vuxen ålder. Så det är verkligen jättebra att ni föräldrar tar detta på såpas stort allvar som ni gör.

Vad bra då är vi på rätt väg som föräldrar för vi har just gjort detta under denna tiden men kanske inte tillräckligt.
    Känns som man är tjatande och hon vet direkt vad det gäller när man börjar och då vill det gärna byta samtalsämne. Men ska absolut ta mig till detta att ha detta samtalsämnet med henne varje dag.
    Jag glömmer ibland att hon är mycket mindre än vad jag tror ibland och vissa saker jag förklarar för henne har hon säkerligen inte förstått helt ut.

Tack!

• Osäkerfarsa

Tycker vi fått massor av bra verktyg att använda oss av. 

Jag hade aldrig gjort en profil här och berättat om vårat problem om jag trott att vi inte gör något fel som föräldrar.

Tyvärr så är det så enkelt att man fastnar i detta ekorrhjul, man går upp för att stressa iväg och lämna barnen, dem är i skolan/förskola hela dagen, man hämtar dem och direkt hem och laga mat, blir en snabb umgås tid på kvällen för att sen sova Och för att sen upprepa detta nästa, nästa och nästa dag. Det är ett stressigt samhälle vi lever i, iaf vår familj Så vi ska absolut dra lite i bromsarna nu och lägga all fokus på våra barn.
    Det är inte lätt att vara förälder och ibland behöver man höra kritik av andra för att bli bättre. 

Så stort tack för ni lagt ner tid och kommentera ❤️

• Osäkerfarsa

Uppdatering.

Vi ströp allt för henne som har med nöje att göra. Endast rutiner varje dag. Förutom smink, vill tillägga att det har hon som hobby då hon sminkar effekter, skador, sår eller tiöl varelser osv. Det var nästa steg att strypa Men vi ville hon skulle ha något att vara rädd om.
    Ingen surfplatta, telefon, tv-spel eller tv. (Tv på det vi titta på en liten stund kunde gå bra ibland).
    Satsa på sport, dans och fotboll.
    Inga kompisar fick komma med hem efter skola eller på helger. inga övernattningar. Frågan kom ofta på tal men vi förklara och påminde henne om hennes beteende. 
    Inget lek på granngården där många bor från skolan. 
    De saker hon har på rummet fick hon leka med.

vi pratade med henne varje dag, hur det gått i skola, vilket vi alltid har gjort men engagera oss djupare. påminde henne varje dag hur man beter sig som en bra kompis. Hur man är generös, givmild och en bra med människa. Hur man behandlar andra så som man själv vill bli behandlad.

Det var mycket känslor och vi höll i detta till strax innan jul då vi hade köpt många fina saker till henne varav då en telefon, vilket vi är helt emot men alla hennes vänner har en.
    Vår plan var att visa att allt kan försvinna så snabbt om man väljer att vara en taskig och dålig vän, att inte lyssna och vara nonchslant mot lärare och vuxna, oärlig och falsk. 

Vi valde att ta detta väldigt hårt för det är just denna åldern där barnen börjar formas till vem dem ska bli resten av livet. 
    Hon har verkligen vuxit i sig själv. Även vi som föräldrar.
    Det här manipulerande beteendet är helt borta.
    Hennes bossiga beteende finns inte kvar, hon ger så mycket nu men även också tar och på rätt sätt.
    Hon är en bra lagkamrat och klasskamrat.
    Hennes lärare och fritidspedagoger har berättat att det är en helt annan sjuåring. Hon är ärlig och säger ifrån ifall något är fel eller om hon inte samtycker. Behöver inte spela den är coola tjejen mer. I detta gäng så är två av barnen fortfarande likadana och min dotter har valt själv att inte vara med dem så mycket för hon ser nu hur fel dem gör. Så hon har verkligen vuxit i sig själv.

Nu har vi regler på den här telefonen och det är max en timme på vardagar, det väljer hon själv ifall hon vill sitta lite på morgonen efter att hon är helt färdig med de rutiner för att sen bara kunna åka till skolan och sen resterande av tiden på kvällen. Eller en hel timme på kvällen. Helgen är det max två timmar.
    Skola, sport, städ och dagliga sysslor går först.

Jag satt nyss och reflekterade över hur det var i höstas och tänkte att jag går in här och ser vad jag skrev och man glömmer snabbt eller förtränger de dåliga sakerna för fick för mig det inte var så illa men wow vilken fantastisk resa vi gjort på så kort tid. Man har känt sig som världen taskigaste förälder så lång tid och verkligen fått stå på sig för att inte vika sig. Så ett stort tack till alla som valde att kommentera och hjälpa oss.
    Var inte rädd att be om hjälp med ett uppfostrande, man tror man har allt i sig men små saker kan vilseleda och sätter stor skada på framtiden.
    Hoppas denna tråd kan hjälpa någon i framtiden som hamnar i samma situation som vi.

mvh litemindreosäkerfarsanu

• Osäkerfarsa

Vill även tillägga att mobilen är till för Skype med kusinerna, oss föräldrar, släkt helt enkelt, spela spel, filma och fota.
    Inga sociala medier förutom kids YouTube.

Ett tips är att introducera inte YouTube, drama serier för barn, filmer med avvikande beteende och dåliga karaktärer. Visa barn program, tecknad film. Det som görs idag för barn med skådespelare är inte nyttigt. Dem visar en skev bild av skolan och förskönar dåligt beteende. Där är så mycket skit på Svtplay, Netflix och Viaplay som man tror är barnprogram. 

Svar på tråden Bossig 7 åring