Inlägg från: Anonym (Patricia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patricia)

Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn

Om du tänker millimeterrättvisa mellan barnen så gör du en tankevurpa och kommer få det rätt jobbigt med bortskämda barn längre fram i tiden. 
    Inte ens helsyskon har millimeterrättvisa mellan sig av just samma skäl... 

Bonusbarnet har fått syskon och fått vara med om en stor omställning och jag ser inget fel i att det just nu kompenseras lite för det och inte blir undanskymd i glädjen av ett syskon.  Kanske också svärföräldrarna denna gång tog ett större ekonomiskt inhopp för att dom vet att ni kanske betalat mycket för barnvagn,  säng eller annat kring bebisen.  Det är inte orättvist,  tvärtom. 

Sen som med allt annat så handlar det om kommunikation.  Vill du att bebisen ska uppvaktas och få presenter så var tydlig med det att det är bebisen som är i fokus istället för för att bli ledsen i efterhand att det ?ara var bonusen som fick. Och varför ska dina vänner handla present till bonus och inte bebisen? Vad har dom att göra med bonusen? 

Ska ni ha barndop sen tex kan ni inte förvänta er att alla gäster ska ha dubbla presenter med sig , det är inte okej. 

Det vanligaste när syskonet är fortfarande liten så får bebis den stora presenten och syskonet kanske en tidning eller lite godis om man kommer på besök och ska gratulera. Det försvinner sen med tiden när barnen lär sig vem som är i fokus och varför. 

Bonusen kan inte alltid förvänta sig presenter och saker , det är bortskämt och oförskämt. 

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 12:06:25 följande:

Skönt att höra vad ni säger för jag har funderat om det beror på att bebisen inte funnits så länge eller om det handlar om mig/bebisen. Att vi inte är omtyckta. Jag är ingen som brukar be om saker, men när den äldsta får 8 saker och bebisen 1, blir man ju konfronterad av det. Tex om den äldsta får vinterskor, hade ju bebisen behövt en åkpåse. Det gör mig som nybliven bebismamma väldigt ledsen. Jag ser inte heller det som att millimeterrättvisa behövs, alla har olika behov osv, tex har såklart den äldsta eget sovrum och bebisen är utan, men det är tufft att se att ens ena barn får mycket i bägge hem och den andra ibland inget. 

Ur ett helt annat perspektiv kan det också vara så att nyblivna föräldrar är ett känsligt kapitel.  Att komma med gåvor kan i många fall tolkas som kritik mot en själv som mamma o h känslan av att man inte duger, inte kan se barns behov  etc om det kommer åkpåsar , bakade bullar, presentkort på bilbarnstol osv.  

Kanske svärföräldrarna tycker det är svårt att veta hur du vill ha det.? 
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 12:57:45 följande:

Tack för att ni delar med er. Mina svärföräldrar hade ingen nära eller bra relation med exet, vi har en jättebra relation, därav ännu större frågetecken. Vi är noga med egentid med den äldsta också, jag tycker vi gör alla rätt där. Det är som nån säger känsligt för mig som hade en traumatisk graviditet, tid på neo och ingen egen familj. Jag känner mig mindre värd liksom och blir jätterädd att det yngsta alltid ska ha det såhär. Jag själv är ju skitnoga med den äldsta pga älskar bägge min barn men svärföräldrarna visar ju att det är skillnad på dem. Och den skillnaden känner inte den äldsta som älskar sitt småsyskon. Men tror som nån var inne på att svärföräldrarna inte vet hur jag vill ha det heller.

Men har  du förklarat för dina svärföräldrar just detta? Har du bjudit in dom till dina känslor och förklarat hur du upplevde tiden som gravid och nyförlöst? Har du vågat visa dig sårbar och att du faktiskt behöver deras omsorg och famn att gråta i? 
    Du måste ju kunna kommunicera om dina förväntningar och hur du vill att dom ser dig och bekräftar dig. 
    Hur ska dom annars kunna göra rätt? 

Och JA det ÄR skillnad på barn just pga att dom har två olika familjer. Även om dom delar samma ena föräldern är det ändå två olika familjer och därför kommer barnen ha olika utgångspunkter och preferenser och därmed behandlas olika. Även åldern kommer att skilja dom åt i hur dom blir behandlad och inkluderad. Tex kommer det många år innan dina svärföräldrar kommer kunna ta med ditt barn på gemensamma utflykter med syskonet och det kan nog kännas orättvist för dig ibland men så kommer det se ut tills ditt barn är gammalt nog att kunna ha utbyte av såna saker. 

Men du måste fortfarande kommunicera och vara tydlig. Allra helst nu när julen står för dörren och jag gissar att bonus kommer få en hel del julklappar och din bebis kanske bara nån liten grej och här gäller det att du tänker rätt och har klara önskemål om eventuella julklappar.  
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 16:39:07 följande:
    Har pratat med mina svärisar och de har sett på nära håll och vi har önskat julklappar när de frågat. Vill dock inte gråta ut hos dem. Du har missat poängen.
    Nej det är du som missar poängen med att kommunicera om dina förväntningar. Hur ska dom kunna göra rätt om dom inte vet hur du vill ha det? 
Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn