Inlägg från: Anonym (Saltakatten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saltakatten)

BF Augusti 2025

Anonym (Jag) skrev 2025-01-20 21:55:37 följande:

Hej
    är i vecka 11+2 och blöder. Jag är så ledsen. Trodde verkligen att det skulle gå vägen nu när det gått så långt.
    Det finns en chans att det är normalt kanske men känner hopplöshe. Såg nyss att jag hade bruna strimmor i tjocka flygningar och nu när jag torkade mig igen så var det färskt blod.
    jag är så ledsen?

Näää, fy så grymt om det är missfall på g? håller tummarna att så INTE är fallet 🙏🏻💕
  • Anonym (Saltakatten)
    Morsblommor skrev 2025-01-20 19:33:14 följande:
    Jag kände av lite växtvärk i början men har inte känt av de på länge,, bör jag vara orolig?? Förvånad
    Jag hade bara pytte lite molvärk första dagarna när jag fick positivt test, aldrig haft efter det. Har inget minne av att jag hade molvärk de andra graviditeterna heller. Däremot ligamentsmärtor om jag gör hastiga rörelser känner jag av 😅
  • Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-01-20 16:30:06 följande:

Hej igen allihopa. Kul att det är så många här inne nu!

Jag måste bara skriva av mig om min trötthet som ökat något enormt senaste veckan! (Går in i vecka 12 imorgon).

Går och lägger mig vid 19-20 men klarar knappt av eftermiddagarna på jobbet ändå. Jobbar hemma på eftermiddagarna oftast men nu börjar det gå riktigt trögt, har dåligt samvete över det pga har sjukt mycket att göra egentligen. Men måste ju också ha förståelse för kroppen och lyssna och vila.. 

Hur har ni andra det med trötthet? Hur går det på era jobb?

Tröttheten är inte att leka med asså. Går förvånansvärt bra för mig när jag jobbar men när jag kommer hem går ögonen i kors direkt. Klarar inte av att vara vaken efter middagen. Sover 2 timmar, är vaken en stund och gör sen kväll igen på riktigt. Så har det sett ut hela graviditeten. Lediga dagar är jag så trött att jag ibland somnar på soffan efter frukosten? Är i v 12 nu och känner att det börjar bli bättre, så snart kanske man är lite mer människa igen. 

Mitt tips är att äta och dricka lite nu och då för att hålla energin uppe medan man jobbar. 

• Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-01-22 10:11:34 följande:

Har gått in i vecka 12 nu enligt mina appar men har fortfarande inte varit på ett fysiskt barnmorskebesök (inbokat imorgon dock) och inte gjort något ultraljud så jag vågar inte berätta för någon ännu.

Jag kan inte riktigt fatta om det är en bebis där eller inte eller om veckan i apparna är korrekt förrän vi gjort ultraljud. Ska göra KUB så det lär bli inbokat kort efter morgondagens besök. Men har så dåligt tålamod just nu! 

Vi har inte berättat för någon alls ännu! Har ni andra berättat?

Fast jag gjorde ultraljud i v 7-8 och såg en liten böna i magen kan jag ändå inte förstå att jag är gravid, och då är detta mitt tredje barn så jag vet ju vad som väntar, men ändå overkligt 🙈 Först när magen börjar bli större och jag börjar känna bebisens rörelser brukar min hjärna fatta att det är på riktigt? Hoppas tiden fram till ultraljudet går snabbt och att det ser bra ut, då kanske du börjar känna att det är på riktigt 🥰

Vi har endast berättat för närmsta familjen, inga vänner, jobb eller andra vet. Kommer berätta om nån vecka, gör KUB-ultraljud nästa vecka och magen börjar synas lite så snart känner jag mig redo att låta graviditeten komma ut. 
  • Anonym (Saltakatten)
    Laaaaajnea skrev 2025-01-24 12:14:12 följande:

Igår fick vi se ett litet hjärta slå på lilla pyret i magen 😍 Kunde inte vänta till KUB som vi har inbokat på alla hjärtans dag. 

Åååh, bästa känslan 😍 
  • Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-01-25 18:24:18 följande:

Hej allihopa! Nu har vi äntligen fått se bebis!! Var och gjorde första delen av KUB som ju egentligen bara är blodprovet men de frågade om vi gjort något UL ännu och då vi svarade nej sa hon att vi kan få kika lite! 
    Nu trillar poletten ner för mig, vågar äntligen börja köpa lite saker. Vågar dock inte berätta för någon riktigt än haha, eller jag funderar över när i tid vi vill berätta..

Men jag har en fråga till er, speciellt ni som har barn sedan tidigare. Är en sleep carrier bra att ha? Kikar på den från Najell som är väldigt populär nu. Är det något ni tycker är värt att köpa? Kommer man använda den mycket?

Bår mina var bebisar fanns inte nån sån, så jag funderar också på om vi kommer använda en sådan så mkt att det är värt att köpa? Det är ju förvisso enkelt att kunna flytta runt den sovande bebisen för jag minns ju att vi alltid hade bebisen med oss runt i huset? då hade vi ett babynest vi lyfte runt men är ju helt klart enklare att flytta runt den där sleepcarriern som är gjord för det. Dom gillar ju att ligga trångt och ombonat 🥰 

Vad mer bara måste man ha? Var 10 år sedan jag sist hade en bebis så har typ noll koll känner jag 😂
  • Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Mammatill2) skrev 2025-01-27 13:29:08 följande:

Någon mer som redan börjar få det jobbigt med sammandragningar och spänd mage när ni jobbar? 

jag har ett väldigt fysiskt och lite stressande jobb och många gånger känns de som att magen ska sprängas för den blir så spänd. 

v11+6 

Jag har inget fysiskt ansträngande jobb alls men märker ändå av sammandragningar ibland, trycker och blir spänt, kan komma även om jag bara ligger i soffan. Inte så ofta men har tänkt att det är väl fasiken tidigt för sånt? Beror det på att jag varit gravid några gånger eller vad? 

Jobbigt att du har det så på jobbet, man ska ju ta det lugnt om man känner av sammandragningar vill jag minnas. Gör dom inte ont är det väl ofarligt men drygt ändå? 

• Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Mammatill2) skrev 2025-01-27 17:42:03 följande:
    Tycker med de känns lite tidigt att känna av de, med mina 2 tidigare barn kan jag inte minnas att de va såhär 😅 

Samma här? är det vanligt att känna av det tidigare pga att man varit gravid tidigare som sagt? får ta upp med en barnmorska kanske och fråga? 

• Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-01-28 12:41:47 följande:

Jag planerar att ta dem! Samt kikhosta. 

Vi har KUB på torsdag. Så nervös? 

Håller tummarna att det ser bra ut, vi med har KUB på torsdag så jag känner mig också nervös emellanåt 😄🙏🏻
  • Anonym (Saltakatten)

Härliga nyheter att läsa om allas fina KUB och ultraljud 😍 Håller tummarna att vi andra också får fina resultat här framöver. Tycker det är så skönt att man börjat komma en bit in i graviditeten, snart händer mer, mysiga grejer med magen och rörelser osv. 

• Anonym (Saltakatten)

Grattis till alla fina KUB och ultraljud 😊

Vårt ultraljud idag såg också toppen ut, fick bra resultat på allt utom på just trisomi 18 så vi fick välja om vi ville göra NIPT. Hon som gjorde ultraljudet sa att vi inte borde oroa oss då vi hamnade precis under gränsen för att det ska anses nödvändigt att gå vidare med NIPT + att ultraljudet såg prefekt ut. Hon sa att man oftast ser avvikelser/?missbildningar på foster med trisomi 18 och att dom fostren är mindre än vad dom ska vara för tiden och vår lille såg helt frisk  och hade exakt rätt storlek, men vi valde att göra NIPT ändå bara för att, och så får vi ju veta könet 😄 Men huvudsaken provet visar en frisk krabat 🙏🏻💕 Så det blir att vänta 1-2 veckor på resultat, men vi är inte oroliga.

• Anonym (Saltakatten)
    Lina98 skrev 2025-02-02 16:06:11 följande:

Stort grattis till alla positiva KUB-resultat och fina ultraljud

Vi fick svar på nipt i fredags med låg risk vilket var väldigt skönt! Vi fick även reda på könet

vi ska få en liten pojke 🥹💙

Grattis till en frisk pojke 😄

Själv får jag vänta minst 1-1,5 vecka på svar från NIPT? olidligt spännande på vem som kan tänkas vara i magen, är inte orolig för resultatet annars men varför måste det ta sån tid 🙈
  • Anonym (Saltakatten)

Tyvärr har jag fått dåliga resultat på NIPT för trisomi 13? oftast ej förenligt med liv. Lämnat moderkaksprov och inväntar definitiva domen. NIPT är inte säkert vid avvikelser så än ska vi inte tro det värsta men chansen är ju minimal att moderkaksprovet ändå visar på en frisk bebis. 

Kommer mest troligt att behöva avbryta graviditeten nästa vecka, går in i v 15 imorgon. Vi håller fullständigt på att gå sönder 💔 Hade aldrig kunnat tro detta. Förra veckan såg allt så bra ut och fanns enligt KUB ingen höjd risk för denna kromosomavvikelse. Tänk om vi inte gått vidare med NIPT? Då hade vi gått och trott att vi väntar en frisk bebis. Helt sjukt detta. Vilken berg- och dalbana. 

Ta hand om er och era friska bebisar. Lycka till 💕

• Anonym (Saltakatten)

Tack hörni för all omtanke, det värmer en trasig själ 💕 

Usch vilken berg- och dalbana och än är den inte över. Moderkaksprovet visar tecken på mosaicism, som är extremt ovanligt. Dom är med andra ord inte 100 % säkra på om bebis har kromosomavvikelsen eller om det bara är moderkakan som har det? Så för att vara helt säkra ska vi nu vänta en vecka på att få göra fostervattenprov, först efter det vet vi om bebisen också har avvikelsen eller inte. 

Så den psykiska terrorn fortsätter. Jag är bara så förbluffad över hur osannolikt allt detta är. Detta är så ovanligt. Läkaren själv och hennes kollegor från andra sjukhus var förbryllade. Jag är tacksam iaf att man vill utreda allt vad man kan så att det inte finns några tveksamheter, att vi inte behöver känna att vi är osäkra för och gör fel. Är fortfarande inställd och jobbar mentalt för att förbereda mig på ett avbrytande. Vill inte hoppas för mkt, men klart vi håller tummarna att vi tillhör den extremt lilla skaran som klarar oss. 

Håll tummarna för oss 🙏🏻💕

• Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-02-11 14:11:04 följande:

Det kom precis blod på pappret när jag torkade mig.. väldigt ljust men ändå över hela pappret. 

Vad ska man göra? Ska man avvakta och se hur mycket mer det blöder eller ska man ringa direkt? Halva jag tänker ?äsch då, det kan blöda av olika anledningar det är säkert ingen fara? och andra hälften av mig tänker det värsta? Har RUL om 4 veckor så ingen bokat kontakt innan dess liksom..  Vad fasen ska jag göra? 

Ofta är det ofarligt med sånna blödningar har jag förstått det som, håller verkligen tummarna för det. Jag skulle ringt barnmorskan/gyn om det inte slutat imorgon eller om det tilltar. Men säkert bara nåt kärl som brustit, sköra slemhinnor, kanske moderkakan är lite låg? Hoppas det stannar av annars be om att få bli kollad så du slipper oron. Usch, är ju det värsta att inte veta och känna oro ❤️
  • Anonym (Saltakatten)
    Anonym (MissQuinn) skrev 2025-02-11 21:17:19 följande:

Men å vilken berg-och dalbana! Håller alla tummar för er! 

Imorgon ska jag göra KUB. Har inte funderat så mycket på NIPT, men efter din historia kommer vi nog välja att gå vidare med det oavsett vad KUB visar. Man vill ju inte vara en nojig person men det är ju nästintill omöjligt att inte vara det under en graviditet

Vårt fall är ju verkligen extremt, oroa er inte, men det är ju lättare sagt än gjort. Men ni har oddsen på er sida är jag helt säker på. Det jag går igenom nu drabbar ju så få gravida och det räcker väl med en sån i tråden kan jag tycka 😊
Svar på tråden BF Augusti 2025