• Anonym (T)

Billig men näringsrik mat?

Hej, 

Behöver tips på billig och näringrik mat som man kan laga i kokvår.... Bor litet och har inte ugn, bara två plattor, en stekpanna och en medelstor kastrull. En enda kniv som inte lämpar sig för att skära kött, har ni tips på saker man kan laga som är billig men också näringsrika? Det är korvstroganoff och diverse kombinationer av köttfärs höger och vänster men vad mer kan man göra? Är helt slut på idéer. Varje googling resulterar i enkla, billiga och näringsrika saker som jag inte har utrustning för. 

• Svar på tråden Billig men näringsrik mat?
  • Anonym (Näringsrik)
    Anonym (T) skrev 2024-11-25 17:15:09 följande:
    Billig men näringsrik mat?

Hej, 

Behöver tips på billig och näringrik mat som man kan laga i kokvår.... Bor litet och har inte ugn, bara två plattor, en stekpanna och en medelstor kastrull. En enda kniv som inte lämpar sig för att skära kött, har ni tips på saker man kan laga som är billig men också näringsrika? Det är korvstroganoff och diverse kombinationer av köttfärs höger och vänster men vad mer kan man göra? Är helt slut på idéer. Varje googling resulterar i enkla, billiga och näringsrika saker som jag inte har utrustning för. 

Näringsrika livsmedel är till exempel spenat och annat grönt, bönor, nötter, grönsaker, potatis, kött, feta fiskar, olivolja och andra oljor, bär.

Alla halv och helfabrikat och annan processad mat innehåller betydligt mindre av viktiga näringsämnen i förhållande till energin.

Halva tallriken grönsaker, bönor, en fjärdedel protein, fisk, fågel eller nöt/gris och en fjärdedel kolhydrater. De gröna tillbehören kan varieras och du kan i stekpannan göra allt från wook till pastasåser och allt där mellan med olika smaksättare.  

Även om grönt är dyrt så är alla hel och halvfabrikat också dyra. 

På resande fot har jag lagt en stekpanna uppochned ovanpå en annan för att få en ugnstillagning, ett lock funkar också. 
  • Anonym (Hmm)

Enchiladas är gott och mättande, fläskfilet gratäng med penne pasta likaså.
    Soldatens ärtsoppa med bake-off baguetter. Allt med fläsk - med löksås, med raggmunk och med bruna bönor.
    Bruna bönor funkar också med hemgjorda köttbullar, stekt fläsk eller stekt falukorv.
    Stekt fläsk med löksås eller fläskpannkaka.
    Finska piroger med äggsmör - gott och man blir verkligen mätt.
    Srorkok på köttfarssås.
    Korv stroganoff
    Strimlad kyckling med gräddsås  och ris.

Har gått från 35 rent i månaden till typ 15 men försöker verkligen laga och äta så gott jag kan.

• Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-25 23:26:07 följande:

Enchiladas är gott och mättande, fläskfilet gratäng med penne pasta likaså.
    Soldatens ärtsoppa med bake-off baguetter. Allt med fläsk - med löksås, med raggmunk och med bruna bönor.
    Bruna bönor funkar också med hemgjorda köttbullar, stekt fläsk eller stekt falukorv.
    Stekt fläsk med löksås eller fläskpannkaka.
    Finska piroger med äggsmör - gott och man blir verkligen mätt.
    Srorkok på köttfarssås.
    Korv stroganoff
    Strimlad kyckling med gräddsås  och ris.

Har gått från 35 rent i månaden till typ 15 men försöker verkligen laga och äta så gott jag kan.

Gratänger, bake-off och fläskpannkaka etc utan ugn, hur gör du?
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2024-11-25 23:29:33 följande:
    Gratänger, bake-off och fläskpannkaka etc utan ugn, hur gör du?
    Vem har sagt att jag inte har ugn?
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-25 23:33:09 följande:
    Vem har sagt att jag inte har ugn?
    TS bad om tips då hon bor litet och har inte ugn, bara två plattor, en stekpanna och en medelstor kastrull.
  • Anonym (:)

TS bad om BILLIG men näringsrik mat?
    Kött är inte billigt, det är bara så.

Kolla på undertian.com
    Nu är de ju dyrare än 10kr efter inflationen men fortfarande ganska billiga.
    Typ 14-19kr / portion eller ungefär 1000kr/mån.
    Sedan har man ju andra ?mat?-utgifter som t.ex. Kaffe, kattmat å annat.

• Anonym (bob)

sånt som räcker länge och är mättande som ris, potatis rotfrukter pasta 

• Aliona
    Anonym (bob) skrev 2024-11-26 03:18:00 följande:

sånt som räcker länge och är mättande som ris, potatis rotfrukter pasta 

Det är inte särskillt näringsrikt dock. 
  • Anonym (Bella)

Vill, liksom (c), tipsa om Portionen under tian! Billig mat sammansatt av en dietist. 

Jag gör ibland broccoli- och linssoppa (gröna linser) kryddad med curry. Gul och vit lök är det i också. 

Bönor och linser är generellt en enkel väl till billig och nyttig mat. Köp torra, koka och frys in i småpåsar så har du en lagom mängd snabbt när du vill ha. 

Jag gör ofta små biffar av bönor. Mixa bönor, kanske ost, olja, någon grönsak, ett ägg (för att få i sånt protein), kryddor och vetemjöl (för att de ska hålla ihop) i matberedaren. Stek. Man kan variera i det oändliga. Vill man göra det enkelt mixar man en grillost med en tetra kolta kikärtor och steker det. Är rätt gott som det är, men kan så klart också kryddas och piffas till efter behag. 

Enchiladas blir en riktig måltid med bönor/linser i och lite morot till. Men bröden kostar ju lite så klart. Och ost är dyrt, så leta i hyllor med varor med kort datum. Ost i oöppnad förpackning håller länge, så det funkar bra att köpa ett par stycken om det är bra pris. Man kan också riva osten och lägga i frysen. 

Och så gröt, så klart. :) 

Svar på tråden Billig men näringsrik mat?