• Anonym (Smultron1000)

Motivation att "leva" livet?

Hur hittar jag känslan av att livet känns värt att leva? Jag pendlar mellan ångest, oro, och sedan extrem trötthet och ingen motivation.

Jag tänker att jag borde få in mer rutiner, ha saker att se fram emot regelbundet, som t.ex. träning eller ett intresse, men ingenting verkar intressera mig tillräckligt.
    Jag jobbar oregelbundna tider också.

Är väldigt ensam, men vet inte hur jag ska hitta någon att direkt umgås med heller.
    Vad ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Motivation att "leva" livet?
  • Lynx123

Gå med i intresseföreningar, museer odyl. - beroende på vad du gillar. Gå en kvällskurs någon gång i veckan. Volontärarbete. Handarbete. Bjud hem en kollega på middag.

• Anonym (xa)

Ät bra mat och balanserat., varken för mycket eller för lite, utan den mängd din kropp behöver. Många mår sämre till följd av en undermålig diet eller över/underätande. En god tarmhälsa främjar också ett bättre psykiskt mående. 

• Anonym (Sanna)

Börja träna på gym eller liknande. Vänta inte på att motivationen ska komma utan gör det bara för att det är bra. Försök byta till ett jobb med regelbundna tider, så är det lättare att få till rutiner i vardagen. Ta bort alkohol helt. Acceptera att du är lite ensam. Det är lättare att hitta vänner och dejter när msn är i acceptans och tillfreds samt vältränad.

• Anonym (Smultron1000)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-11-26 21:08:34 följande:

Börja träna på gym eller liknande. Vänta inte på att motivationen ska komma utan gör det bara för att det är bra. Försök byta till ett jobb med regelbundna tider, så är det lättare att få till rutiner i vardagen. Ta bort alkohol helt. Acceptera att du är lite ensam. Det är lättare att hitta vänner och dejter när msn är i acceptans och tillfreds samt vältränad.

Hmm... Tack för tipsen. Jag dricker inte alkohol.
    Jobbet har jag ganska nyligen börjat och jag vill gärna jobba kvar ett tag för att få en "merit" på CV:et.

Träna ska jag nog börja med lite också... dejta kommer aldrig hända för mig, inte en chans.
  • Anonym (Pappa)

Grundprincipen är att man inte ska fastna i sina känslor utan göra saker ändå oavsett motivation. Det i sig leder till mer motivation på sikt. De där känslorna är nästan alltid bara ett hinder.

Lista saker sen gör du dem bara. Börja motionera regelbundet också om du inte redan gör det.

• Anonym (Liz)
    Anonym (Smultron1000) skrev 2024-11-26 22:42:31 följande:
    Jobbet har jag ganska nyligen börjat och jag vill gärna jobba kvar ett tag för att få en "merit" på CV:et.

Träna ska jag nog börja med lite också... dejta kommer aldrig hända för mig, inte en chans.
    Bara nyfiken...

Varför kommer du inte dejta, är det att du inte tror att någon vill dejta dig, eller är det att DU inte vill dejta någon?

:)
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Smultron1000) skrev 2024-11-26 22:42:31 följande:

Jag undrar också varför du inte kommer dejta. Om det är något du vill, så tror jag visst att du har en chans :) Du verkar vara en smart person som ber om råd och tackar för responsen. Snyggt gjort!
Svar på tråden Motivation att "leva" livet?