• Anonym (Trött mamma)

2 åring vaknar mitt i natten och är PIGG

Godmorgon från en extremt trött mamma..

Googlat mig fram till lite gamla trådar men inte riktigt känt igen mig helt.

Sonen fyllde 2 i oktober och har alltid varit lätt med sömn bortsett från kortare perioder som de flesta barn går igenom. Efter omställningen till vintertid började han vakna vid 04 istället för 07:30. Detta har sedan dess pågått och han vaknar oftast mellan 03-05. Han lägger sig vid 19:30-20 på kvällen. Innan dess är han inte trött och senare blir han jättegrinig och svår att lägga pga övertrött.

Dagsvilan varierar kraftigt. Allt från 1-4 timmar och ibland ingen alls. På förskolan sover han oftast 45-60 min, på helgerna normalt 2,5-3 timmar, men vi har samma problem oavsett hur lång, kort eller om det är förskola eller helg.

Och när man själv inte får sova på natten så är dagsvilan nästan avgörande för en själv.

Problemer är dock jobbdagar, arbetar heltid, och kommer snart inte klara detta med så lite sömn. Lägger mig själv tidigare men då blir ju allt annat hemma lidande.

Har tidigare tagit mig igenom svåra perioder genom att tänka att jag är så lyckligt lottad över att ha ett friskt barn och att det finns många som inte önskar sig något annat än att vara vaken varenda natt bara de kunde få ha ett barn. Jag tänkte själv ofta så under en period med förlorade graviditeter och det har hjälpt mig klara det mesta. Men hur mycket jag än tänker så måste ju min kropp också ha energi att kunna jobba och vara en närvarande förälder dagtid. 

Har fler varit igenom detta kring 2 år?

• Svar på tråden 2 åring vaknar mitt i natten och är PIGG
  • Anonym (G)

Vår lilla sov sin första hela natt när hon var 2,5. Annars har hon alltid haft 2-3 uppvak. Nu sover hon hela nätter fram till 5:30, men då har vi fått minska ner vilan till 30 min. 

Jag tror ni skulle prova att minska ner vilan och låta det vara samma tid varje dag och se efter ett par veckor hur sömnen ställer om sig. 1-4 timmar vila låter alldeles för mycket. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

1 timmes dagsvila kanske är ok, våra barn sov ca 1 timme om dagen tills de var i 3-årsåldern, då de slutade sova på dagarna. De sov oftast hela nätterna, men kunde vakna mellan 5 och 7, så det blev ju ändå tidiga mornar. Somnade runt 20. 

Men 3-4 timmars sömn på dan låter alldeles för mycket för en 2-åring. Våra barn hade säkert också vaknat mitt i natten om de hade sovit flera timmar på dagen.

Går det att minska ner dagsvilan? Ändra rutinerna? Det är nog det som behövs. 

• Aliona

Säger som de andra - minska dagsvilan. Ge det några dagar-en vecka att etablera nya dygnsrytmen. Förstår att det känns svårt då du är trött och också behöver vila på dagen, men jag tror att det är bättre i långa loppet att få in vana med längre nätter och kortare dagsvila. Mitt barn sov 45 min-en timme på dagen när han var två, och sen 20.00-6.00/7.00 på natten, några månader innan han fylde tre slutade han helt sova på dagen (dock hade vi kvar vila efter lunch i många år, då vi kanske läste bok, lysdnade på ljudbok eller tittade på film). 

Sen är ju de flesta barn morgonpigga så tidiga morgnar får man räkna med, men typ rynt 6, inte mitt i natten. 

Vad gör ni när barnet vaknar så tidigt? Går ni upp eller stannar ni i sängen? Tänker också att det är bra att etablera att man inte hår upp innan tex 6.00. Vaknar nan tidigare så stannar man i sängen, och går det inte att sova då får man lyssna på ljudbok och mamma kan sova eller dra sig. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (G) skrev 2024-11-24 04:48:02 följande:

Vår lilla sov sin första hela natt när hon var 2,5. Annars har hon alltid haft 2-3 uppvak. Nu sover hon hela nätter fram till 5:30, men då har vi fått minska ner vilan till 30 min. 

Jag tror ni skulle prova att minska ner vilan och låta det vara samma tid varje dag och se efter ett par veckor hur sömnen ställer om sig. 1-4 timmar vila låter alldeles för mycket. 

Kanske skulle varit tydligare med att det absolut inte är alltid som han sover så länge, mer att det KAN hända. På förskolan tex där han är varje dag sover han 45-60 min. På helgerna blir det oftast längre, men kan också vara så att han inte sover alls. Han visar själv när han är trött och att väcka honom tidigare har tyvärr inte fungerat heller (vi har testat flera gånger och vi har bara fått ett grinigt barn hela eftermiddagen som ändå vaknat på natten). 

Detta har inte kommit smygande utan slog om från en dag till en annan. Bara dagarna innan det slog om så var det inga problem på natten oavsett om han inte sov något alls på dagen eller om han sov 3 timmar. Förstår ju att sömnbehovet ändras, men från en dag till en annan känns lite konstigt, speciellt när det inte spelar någon roll om han inte sover alls, om han sover, 30 min, 45 min, 60 min, 2 timmar eller mer ????
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-24 06:38:49 följande:

1 timmes dagsvila kanske är ok, våra barn sov ca 1 timme om dagen tills de var i 3-årsåldern, då de slutade sova på dagarna. De sov oftast hela nätterna, men kunde vakna mellan 5 och 7, så det blev ju ändå tidiga mornar. Somnade runt 20. 

Men 3-4 timmars sömn på dan låter alldeles för mycket för en 2-åring. Våra barn hade säkert också vaknat mitt i natten om de hade sovit flera timmar på dagen.

Går det att minska ner dagsvilan? Ändra rutinerna? Det är nog det som behövs. 

Kanske skulle varit tydligare med att det absolut inte är alltid som han sover så länge, mer att det KAN hända. På förskolan tex där han är varje dag sover han 45-60 min. På helgerna blir det oftast längre, men kan också vara så att han inte sover alls. Han visar själv när han är trött och att väcka honom tidigare har tyvärr inte fungerat heller (vi har testat flera gånger och vi har bara fått ett grinigt barn hela eftermiddagen som ändå vaknat på natten). 
    Detta har inte kommit smygande utan slog om från en dag till en annan. Bara dagarna innan det slog om så var det inga problem på natten oavsett om han inte sov något alls på dagen eller om han sov 3 timmar. Förstår ju att sömnbehovet ändras, men från en dag till en annan känns lite konstigt, speciellt när det inte spelar någon roll om han inte sover alls, om han sover, 30 min, 45 min, 60 min, 2 timmar eller mer ????
  • Anonym (Trött mamma)
    Aliona skrev 2024-11-24 07:17:51 följande:

Säger som de andra - minska dagsvilan. Ge det några dagar-en vecka att etablera nya dygnsrytmen. Förstår att det känns svårt då du är trött och också behöver vila på dagen, men jag tror att det är bättre i långa loppet att få in vana med längre nätter och kortare dagsvila. Mitt barn sov 45 min-en timme på dagen när han var två, och sen 20.00-6.00/7.00 på natten, några månader innan han fylde tre slutade han helt sova på dagen (dock hade vi kvar vila efter lunch i många år, då vi kanske läste bok, lysdnade på ljudbok eller tittade på film). 

Sen är ju de flesta barn morgonpigga så tidiga morgnar får man räkna med, men typ rynt 6, inte mitt i natten. 

Vad gör ni när barnet vaknar så tidigt? Går ni upp eller stannar ni i sängen? Tänker också att det är bra att etablera att man inte hår upp innan tex 6.00. Vaknar nan tidigare så stannar man i sängen, och går det inte att sova då får man lyssna på ljudbok och mamma kan sova eller dra sig. 

Kanske skulle varit tydligare med att det absolut inte är alltid som han sover så länge, mer att det KAN hända 🙂

Vi försöker till en början att själva fortsätta sova och se om han somnar om. Annars tar upp honom i vår säng, tyvärr tar han sig ner och springer ut i resten av huset, öppnar dörrar, tänder lampor och börjar leka. Hade önskat möjlighet fanns att låsa in oss i tex ett lekrum men finns inga sådana möjligheter.
  • Anonym (S)

Vår tvååring fick också något ändrade sovvanor efter vintertiden men inte så mycket. Sedan han fyllde två har han inte sovit alls på dagen då det inte fungerar med nattsömnen. Innan vi slutade med sovstunden på dagen kunde han vakna vid tre eller fyra och vara jättepigg. Även om förändringen har kommit fort utan att ni har ändrat på något hade jag tagit bort sömnen på dagen helt. Det kanske inte ger effekt på en gång, men på sikt. Alla barn är olika men det har fungerat för vår kille och han sover nu hela natten från ca 20 till 7 på morgonen. Det hade aldrig fungerat om han sov på dagen, inte ens 20 minuter.

• Anonym (Billen)

Har ni provat att minska dagvilan flera dagar, typ en vecka, i sträck? Det tar lite tid att stabilisera en ny dygnsrytm.

Svar på tråden 2 åring vaknar mitt i natten och är PIGG