2 åring vaknar mitt i natten och är PIGG
Godmorgon från en extremt trött mamma..
Googlat mig fram till lite gamla trådar men inte riktigt känt igen mig helt.
Sonen fyllde 2 i oktober och har alltid varit lätt med sömn bortsett från kortare perioder som de flesta barn går igenom. Efter omställningen till vintertid började han vakna vid 04 istället för 07:30. Detta har sedan dess pågått och han vaknar oftast mellan 03-05. Han lägger sig vid 19:30-20 på kvällen. Innan dess är han inte trött och senare blir han jättegrinig och svår att lägga pga övertrött.
Dagsvilan varierar kraftigt. Allt från 1-4 timmar och ibland ingen alls. På förskolan sover han oftast 45-60 min, på helgerna normalt 2,5-3 timmar, men vi har samma problem oavsett hur lång, kort eller om det är förskola eller helg.
Och när man själv inte får sova på natten så är dagsvilan nästan avgörande för en själv.
Problemer är dock jobbdagar, arbetar heltid, och kommer snart inte klara detta med så lite sömn. Lägger mig själv tidigare men då blir ju allt annat hemma lidande.
Har tidigare tagit mig igenom svåra perioder genom att tänka att jag är så lyckligt lottad över att ha ett friskt barn och att det finns många som inte önskar sig något annat än att vara vaken varenda natt bara de kunde få ha ett barn. Jag tänkte själv ofta så under en period med förlorade graviditeter och det har hjälpt mig klara det mesta. Men hur mycket jag än tänker så måste ju min kropp också ha energi att kunna jobba och vara en närvarande förälder dagtid.
Har fler varit igenom detta kring 2 år?