Inlägg från: Anonym (Eh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh)

Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?

Asså, fattade ni inte vad ni satte in dottern på för skola...? Vanliga skolor undervisar på svenska (utom språken så klart). Jag är snarare förvånad att det var så pass mycket svenska där som 50/50.

Med fritt skolval kan vem som helst, även invandrare, välja att gå i skolor där majoriteten av undervisningen sker på ett annat språk. Ska man förbjuda sådana skolor då istället?

• Anonym (Eh)
    Anonym (Skolval) skrev 2024-11-23 19:24:34 följande:
    Alltså för oss var inte detta ett problem. Vi har svenska som modersmål, och vi såg bara plus i att hon lärde sig engelska jättebra och hon umgicks främst med andra helsvenska barn ändå (då det blev kompisgänget). 

Och nej det var ju inte 50/50, det är ju det jag säger. Och det är det som är min poäng, för invandrarbarn som behöver lära sig svenska ordentligt borde detta inte vara ett fritt skolval. Precis som nu förskola inte kommer vara fritt val för dessa grupper. 
    Ja jag läste fel där med procenten, men det är ju just poängen med internationella skolor, att de ska förbereda eleverna för en internationell framtid och då är engelska grunden.

Du förstår nog att det är omöjligt att hindra invandrare från fritt skolval. Det är diskriminering och en inskränkning av rättigheter. Även svenska barn skulle behöva ha sina studier på svenska. Personligen tycker jag att de där skolorna gör mer skada än nytta, för eleverna kan inte diskutera på samma sätt i högre åldrar, de får inte med sig de svenska termerna mm.

Ja, det där med förskolor får vi nog se vad det blir av i framtiden. Ska det vara obligatoriskt så borde det gälla alla barn.
  • Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 09:49:33 följande:
    En annan sak som är bra att känna till är att Internationella Engelska Skolan IES är undantagna från kravet att lärarna ska vara behöriga att undervisa i svensk grundskola och det har resulterat i att många lärare på IES saknar lärarlegitimation.  En sådan sak kan förstås också bidra till att elever från IES lär sig mindre i skolan. 
    Vi ska dock skilja på termerna behörig och att ha lärarlegitimation. Jättemånga lärare i skolor, kommunala likväl som friskolor, saknar behörig kompetens för att undervisa i sina ämnen! De kan mycket väl ha lärarlegitimation, men inte behörighet. Det är ett stort problem som man verkar ha svårt att komma runt.
  • Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 10:30:05 följande:
    Jo jag känner till det. Men problemet är särskilt stort i friskolor och IES är nog värst i klassen. IES har förbjudit Skolverket att öppet redovisa hur hur stor andel av deras lärare som har lärarlegitimation och det skulle IES inte göra om man inte hade usla siffror. 
    Jo där ligger nog en och annan hund begraven! Jag tror att anledningen att de kan förbjuda detta är iom att de är ett företag och inte en skola på så sätt. Jag jobbar själv i friskola och det råder stor sekretess då. Nu verkar just vår koncern hellre jobba med transparens, men man har inte skyldig att redovisa sina siffror på samma sätt som en kommunal skola.
  • Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 10:50:08 följande:
    Hej Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot friskolor. Två av mina barn har gått i stiftelseägda friskolor som varit helt fantastiska. Ett av mina barn gick däremot i en friskola som drevs av en friskolekoncern (aktiebolag) och där upplevde vi stora brister och det det blev till slut byte till en kommunala skola som visade sig vara väsentligt bättre. 
    Nä men det finns bra friskolor, absolut. Just IES verkar dock behöva all kritik de kan få.
Svar på tråden Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?