• Anonym (Skolval)

    Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?

    Varför är det så mycket snack om hur viktigt det är med svenska på förskolan och krav på svenska där men inget fokus alls på svenska i skolan? Där får eleverna gå på internationella skolor, ha minimalt med undervisning på svenska och bara prata engelska eller annat språk med kompisarna. 


     


    Min dotter gick högstadiet på internationella engelska skolan i Stockholms län. Där var majoriteten av ämnena på engelska. Svenska och SO på svenska men i princip resten på engelska. Långt från 50 procent är alltså på svenska. 


     


    Och så ser man ju vilka familjer som gärna sätter sina barn där. Jo invandrarfamiljer, där föräldrarna tycker det är bra att kunna prata engelska med skolan. Där engelska kanske är hemspråket osv. Så i vår kommun var det en oerhört hög andel invandrarbarn på den skolan. Min dotter var i minoritet med svenskfödda föräldrar. 


     


    Helt enkelt borde den här frågan diskuteras lika mycket som frågan om krav på svenska i förskolan för barn med för dåliga svenska-kunskaper. Ska invandrarbarn verkligen gå i en skola där de tappar ännu mer möjlighet att lära sig bättre svenska? 

  • Svar på tråden Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?
  • Anonym (Eh)

    Asså, fattade ni inte vad ni satte in dottern på för skola...? Vanliga skolor undervisar på svenska (utom språken så klart). Jag är snarare förvånad att det var så pass mycket svenska där som 50/50.

    Med fritt skolval kan vem som helst, även invandrare, välja att gå i skolor där majoriteten av undervisningen sker på ett annat språk. Ska man förbjuda sådana skolor då istället?

  • Anonym (Skolval)
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 17:48:17 följande:

    Asså, fattade ni inte vad ni satte in dottern på för skola...? Vanliga skolor undervisar på svenska (utom språken så klart). Jag är snarare förvånad att det var så pass mycket svenska där som 50/50.

    Med fritt skolval kan vem som helst, även invandrare, välja att gå i skolor där majoriteten av undervisningen sker på ett annat språk. Ska man förbjuda sådana skolor då istället?


    Alltså för oss var inte detta ett problem. Vi har svenska som modersmål, och vi såg bara plus i att hon lärde sig engelska jättebra och hon umgicks främst med andra helsvenska barn ändå (då det blev kompisgänget). 

    Och nej det var ju inte 50/50, det är ju det jag säger. Och det är det som är min poäng, för invandrarbarn som behöver lära sig svenska ordentligt borde detta inte vara ett fritt skolval. Precis som nu förskola inte kommer vara fritt val för dessa grupper. 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Skolval) skrev 2024-11-23 19:24:34 följande:
    Alltså för oss var inte detta ett problem. Vi har svenska som modersmål, och vi såg bara plus i att hon lärde sig engelska jättebra och hon umgicks främst med andra helsvenska barn ändå (då det blev kompisgänget). 

    Och nej det var ju inte 50/50, det är ju det jag säger. Och det är det som är min poäng, för invandrarbarn som behöver lära sig svenska ordentligt borde detta inte vara ett fritt skolval. Precis som nu förskola inte kommer vara fritt val för dessa grupper. 
    Ja jag läste fel där med procenten, men det är ju just poängen med internationella skolor, att de ska förbereda eleverna för en internationell framtid och då är engelska grunden.

    Du förstår nog att det är omöjligt att hindra invandrare från fritt skolval. Det är diskriminering och en inskränkning av rättigheter. Även svenska barn skulle behöva ha sina studier på svenska. Personligen tycker jag att de där skolorna gör mer skada än nytta, för eleverna kan inte diskutera på samma sätt i högre åldrar, de får inte med sig de svenska termerna mm.

    Ja, det där med förskolor får vi nog se vad det blir av i framtiden. Ska det vara obligatoriskt så borde det gälla alla barn.
  • Tow2Mater

    Det finns ju internationella förskolor, vilka använder både svenska och engelska i kommunikation med barnen och föräldrar. Det man inte vill är väl att fsk-barn lär sig svenska med arabisk brytning eller finsk ordfoljd.

    I skolan antas de kunna tillräckligt med svenska att de kan utveckla och lära sig även andra språk.

  • Aliona

    Internationella skolor är väl fråmst för familjer som har en internationell livsstil och där barnen antingen har gått eller räknar med att gå delvis skola utomlands. Det är tänkt att vara främt för barn som är tillfälligt i Sverige, kanske några år, och att de då inte behöver byta språk eller läroplan. Det är inte främst för svenska föräldrar som vill att deras barn ska lära sig bättre engelska. Svenska läser man som främmande språk.


    Ett undantag är den internationella engelska skolan, som trots namnet är en svensk skola (dvs följer svenska läroplanen) med skillnaden att de undervisar en hel del på engelska, men även på svenska. Den är mest till för familjer som vill stärka engelskan. Och det är väl inte egentligen konstigare att invandrarfamiljer vill att deras barn ska kunna bra engelska än att svenska vill det? Kanske tom med förståligt, beroende på var de kommer ifrån. I många länder är engelskan väldigt gångbar även i skolväsendet och arbetslivet. Många invandradefamiljer tänker sig kanske att inte bo här för alltid. De reser kanske längre perioder utomlands där engelskan är bra. Vad ska de göra med svenska utanför Sverige? 


    Om föräldrarna inte pratar så bra svenska så är det dessutom väldigt svårt att hjälpa sina barn med skolarbetet. Vill man vara en förälder som engagerar sig i sitt barns utbildning så är det betydligt lättare om skolan är på ett språk som man behärskar riktigt bra, och man kan hjälpa till med att läsa, skriva osv. Tänker hur svårt det är redan med läsläxan i lågstadiet om man inte kan svenska, och sen med att hjälpa till med uppsatser och läxförhör. 

  • Aliona

    Mitt barn är tvåspråkigt (på väg mot trespråkigt), varav svenska är ett av hemspråken, och vi funderade länge och väl om vi skulle ha honom i svensk eller internationell förskola och sen skola. Vi valde tillslut slut svensk förskola eftersom det är fram til ca 6 år som modersmålet etableras, och därför prioriterade vi svensk förskola, och sen lågstadium, med komplementärskola i andra språket och vistelser på förskola i andra hemlandet. Engelska prioriterade vi ner då, eftersom vi anser det vara viktigt att han får bra engelska, men att hans modersmål blir just modersmål är ännu viktigare. Det har dessutom visat sig att om man har stark kunskap i modersmålet så är det lättare att lära sig främmande språk. Därför var svenska på förskolan viktig. Sen tyckte vi att han behövde lite mer modersmålsträning så det blev lågstadiet också på svenska+andra språket. Till mellanstadiet kommer vi dock flytta över honom till internationell skola för att stärka engelskan, och för att han ska få bättre utbildning än vad vi tror att han får i svenska. Vi är en tvåkulturell familj och vi jobbar internationellt, så det är viktigare att han kan gå i skola på engelska än svenska. 

  • KillBill
    Anonym (Skolval) skrev 2024-11-23 15:35:01 följande:
    Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?

    Varför är det så mycket snack om hur viktigt det är med svenska på förskolan och krav på svenska där men inget fokus alls på svenska i skolan? Där får eleverna gå på internationella skolor, ha minimalt med undervisning på svenska och bara prata engelska eller annat språk med kompisarna. 


    Min dotter gick högstadiet på internationella engelska skolan i Stockholms län. Där var majoriteten av ämnena på engelska. Svenska och SO på svenska men i princip resten på engelska. Långt från 50 procent är alltså på svenska. 


    Och så ser man ju vilka familjer som gärna sätter sina barn där. Jo invandrarfamiljer, där föräldrarna tycker det är bra att kunna prata engelska med skolan. Där engelska kanske är hemspråket osv. Så i vår kommun var det en oerhört hög andel invandrarbarn på den skolan. Min dotter var i minoritet med svenskfödda föräldrar. 


    Helt enkelt borde den här frågan diskuteras lika mycket som frågan om krav på svenska i förskolan för barn med för dåliga svenska-kunskaper. Ska invandrarbarn verkligen gå i en skola där de tappar ännu mer möjlighet att lära sig bättre svenska? 


    Ja med tanke på forskning visar att elever på engelska skolan klarar sig sämre när de kommer till gymnasiet så är det märkligt att detta tillåts.  Skälet till att dessa elever klarar sig sämre är att elever har svårare att tillgodogöra sig undervisning som inte sker på modersmålet. 

    www.forskning.se/2023/09/14/samre-resultat-nar-studierna-var-pa-engelska/
    sverigesradio.se/artikel/elever-fran-engelska-skolan-klarar-sig-samre-pa-gymnasiet
    www.aftonbladet.se/ledare/a/k6zzxB/fick-hogsta-betyg-larde-sig-ingenting
    fof.se/artikel/2008/8/undervisning-pa-engelska-ger-daliga-resultat/
    www.bt.se/artikel/rektorns-avslojande-statistik-friskolans-elever-klarar-sig-samre-pa-gymnasiet/
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-11-24 09:35:02 följande:
    Ja med tanke på forskning visar att elever på engelska skolan klarar sig sämre när de kommer till gymnasiet så är det märkligt att detta tillåts.  Skälet till att dessa elever klarar sig sämre är att elever har svårare att tillgodogöra sig undervisning som inte sker på modersmålet. 

    www.forskning.se/2023/09/14/samre-resultat-nar-studierna-var-pa-engelska/
    sverigesradio.se/artikel/elever-fran-engelska-skolan-klarar-sig-samre-pa-gymnasiet
    www.aftonbladet.se/ledare/a/k6zzxB/fick-hogsta-betyg-larde-sig-ingenting
    fof.se/artikel/2008/8/undervisning-pa-engelska-ger-daliga-resultat/
    www.bt.se/artikel/rektorns-avslojande-statistik-friskolans-elever-klarar-sig-samre-pa-gymnasiet/
    En annan sak som är bra att känna till är att Internationella Engelska Skolan IES är undantagna från kravet att lärarna ska vara behöriga att undervisa i svensk grundskola och det har resulterat i att många lärare på IES saknar lärarlegitimation.  En sådan sak kan förstås också bidra till att elever från IES lär sig mindre i skolan. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 09:49:33 följande:
    En annan sak som är bra att känna till är att Internationella Engelska Skolan IES är undantagna från kravet att lärarna ska vara behöriga att undervisa i svensk grundskola och det har resulterat i att många lärare på IES saknar lärarlegitimation.  En sådan sak kan förstås också bidra till att elever från IES lär sig mindre i skolan. 
    Vi ska dock skilja på termerna behörig och att ha lärarlegitimation. Jättemånga lärare i skolor, kommunala likväl som friskolor, saknar behörig kompetens för att undervisa i sina ämnen! De kan mycket väl ha lärarlegitimation, men inte behörighet. Det är ett stort problem som man verkar ha svårt att komma runt.
  • KillBill
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-24 09:59:17 följande:
    Vi ska dock skilja på termerna behörig och att ha lärarlegitimation. Jättemånga lärare i skolor, kommunala likväl som friskolor, saknar behörig kompetens för att undervisa i sina ämnen! De kan mycket väl ha lärarlegitimation, men inte behörighet. Det är ett stort problem som man verkar ha svårt att komma runt.
    Jo jag känner till det. Men problemet är särskilt stort i friskolor och IES är nog värst i klassen. IES har förbjudit Skolverket att öppet redovisa hur hur stor andel av deras lärare som har lärarlegitimation och det skulle IES inte göra om man inte hade usla siffror. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?