• Hjelm

Jag har blivit en superegoist

Hur mycket pengar tror du att föräldrar lägger på andra än barnen - som de är skyldiga att försörja - och sig själva? Förmodligen inte mycket.

Det är klart att du lägger alla dina resurser på dig själv i första hand, när du inte är ansvarig för någon annan.

Det är inte att vara egoistisk. I alla fall inte mer än vad gemene man är.

• Hjelm
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-24 13:12:26 följande:
    Det där snacket om att det är egoistiskt att skaffa barn är bara så verklighetsfrånvänt. Den sämsta ursäkten man hör från singlar att leva sin ego livsstil.

Att tänka på andra än sig själv är aldrig egoistiskt. Att kollektivism leder till bättre liv för alla i gruppen förändrar inte det.
    Självklart är det egoistiskt att skaffa barn. Ingen har bett om att födas. Man finns pga sina föräldrars helt egoistiska önskan om att bli föräldrar (i bästa fall).

Men det i sig är helt i sin ordning, eftersom allt man gör för sin egen skull och sin egen vilja är just egoistiskt.
  • Hjelm
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-25 05:56:56 följande:
    Som jag sa. Du är singel och lever egoistiskt. Du är inte ens förmögen att ta in att vanliga människor med familj och barn är och lever annorlunda än dig.

Återkom om 20 år när du förhoppningsvis har skaffat barn och levt för dem under många år. Då tror jag att du förstår vad jag menar.
    Du vet ju absolut ingenting om mitt liv? 
  • Hjelm
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-25 10:39:19 följande:
    Om du inte ljugit så vet jag rätt mycket om ditt liv.

Jag vet att du anser att människan gör allt för egen vinning skull och tar också då för givet att du lever så.
    Jag har inte skrivit någonting om mitt liv i den här tråden så nej, du vet ingenting om mig och mina relationer.

Jag har endast skrivit att skaffa barn gör man för att man själv vill ha barn, vilket är ett lika egoistiskt beslut som allt annat man gör helt av eget intresse.

Jag sätter punkt här för det är helt enkelt omöjligt att föra en normal diskussion med dig utan märkliga påhopp och förvrängningar.
Svar på tråden Jag har blivit en superegoist