• Anonym (B)

Jag har blivit en superegoist

Hej! 

Jag har inga barn eller familj och inser hur egoistisk jag har blivit. 

Alla pengar lägger jag i princip på mig själv, mkt till mitt utseende, god mat och upplevelser. Jag köper även julklappar och presenter till mig själv. 

Är det fler som är som jag? Har få men bära vänner.

• Svar på tråden Jag har blivit en superegoist
  • Anonym (Man)

Om man inte har barn så är det väl jättebra att du gör det du önskar. Varför är det egoistiskt? Vad skulle du lägga pengarna på istället menar du?

• Mayjel

Nej. Jag lägger även pengar på familj och vänner. 

Egna barn är inte de enda människor som kan stå en nära i livet.

• Anonym (a)

eh ja och du tänkte att vad du köper till dig själv tyder på att du är superegoist? ehm?

Köp några matkassar till välgörenhet då.

• Anonym (X)

Vad tänker du vore rätt och osjälviskt att göra då?

• Hjelm

Hur mycket pengar tror du att föräldrar lägger på andra än barnen - som de är skyldiga att försörja - och sig själva? Förmodligen inte mycket.

Det är klart att du lägger alla dina resurser på dig själv i första hand, när du inte är ansvarig för någon annan.

Det är inte att vara egoistisk. I alla fall inte mer än vad gemene man är.

• Anonym

ha ett sparande också
    Så inte allt rullar ut på smink och restaurang

• Anonym (Ui)
    Anonym (B) skrev 2024-11-22 18:04:23 följande:
    Jag har blivit en superegoist

Hej! 

Jag har inga barn eller familj och inser hur egoistisk jag har blivit. 

Alla pengar lägger jag i princip på mig själv, mkt till mitt utseende, god mat och upplevelser. Jag köper även julklappar och presenter till mig själv. 

Är det fler som är som jag? Har få men bära vänner.

Allt vi gör är egoistiskt. Detta är inte värre än att skaffa barn. Vi gör det för vår egen skull endast. Njut av dina julklappar. 
  • Anonym (Jag)

Tycker inte att det är egoistiskt 

• Anonym (.)

Det är ju egoistiskt att skaffa barn OCH att ge presenter, i någon mån. Vi gör det ju för att vi (alltså människor) själva mår bra av att för våra gener vidare, och att göra andra glada. 

Svar på tråden Jag har blivit en superegoist