• Anonym (B)

Jag har blivit en superegoist

Hej! 

Jag har inga barn eller familj och inser hur egoistisk jag har blivit. 

Alla pengar lägger jag i princip på mig själv, mkt till mitt utseende, god mat och upplevelser. Jag köper även julklappar och presenter till mig själv. 

Är det fler som är som jag? Har få men bära vänner.

• Svar på tråden Jag har blivit en superegoist
  • Anonym (Rico)
    Anonym (.) skrev 2024-11-24 13:05:54 följande:
    Jag har blivit en superegoist

Det är ju egoistiskt att skaffa barn OCH att ge presenter, i någon mån. Vi gör det ju för att vi (alltså människor) själva mår bra av att för våra gener vidare, och att göra andra glada. 

Det där snacket om att det är egoistiskt att skaffa barn är bara så verklighetsfrånvänt. Den sämsta ursäkten man hör från singlar att leva sin ego livsstil.

Att tänka på andra än sig själv är aldrig egoistiskt. Att kollektivism leder till bättre liv för alla i gruppen förändrar inte det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-24 13:12:26 följande:
    Det där snacket om att det är egoistiskt att skaffa barn är bara så verklighetsfrånvänt. Den sämsta ursäkten man hör från singlar att leva sin ego livsstil.

Att tänka på andra än sig själv är aldrig egoistiskt. Att kollektivism leder till bättre liv för alla i gruppen förändrar inte det.
    Fast man kan tänka på andra utan att skaffa barn, och barnen i sig är ju en kostnad för hela samhället också, inte säkert att det gynnar samhället. Det ger en positiv känsla, och en känsla av mening att ta hand om sina barn för föräldrarna själva, allt annat vet man ju inte hur det blir.

Man kan tänka på andra utan att ha egna barn. Finns många typer av "icke- egoistiska handlingar" som utförs av de utan barn, och beroende på vem man frågar, är många föräldrar väldigt egoistiska och tycker att deras barn och deras familj är viktigare än t.ex. de utan barn, äldre osv.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (.) skrev 2024-11-24 13:18:18 följande:
    Fast man kan tänka på andra utan att skaffa barn, och barnen i sig är ju en kostnad för hela samhället också, inte säkert att det gynnar samhället. Det ger en positiv känsla, och en känsla av mening att ta hand om sina barn för föräldrarna själva, allt annat vet man ju inte hur det blir.

Man kan tänka på andra utan att ha egna barn. Finns många typer av "icke- egoistiska handlingar" som utförs av de utan barn, och beroende på vem man frågar, är många föräldrar väldigt egoistiska och tycker att deras barn och deras familj är viktigare än t.ex. de utan barn, äldre osv.
    Varje barn som föds i ett land är en ekonomisk tillgång. Därför ekonomer nu oroar sig så mycket för de låga födelsetalen. 

Självklart kan man tänka på andra utan att skaffa barn. Om man däremot tag sig an ett föräldraskap blir man mindre egoistisk. Det är liksom ingen slump att det är singlarna a i den här tråden som säger att "allt man gör är egoistiskt". Många singlar tänker så för att de är så ovana att tänka på andra. De klarar inte ens av att tänka sig in i att människor faktiskt inte har som mål i livet att göda egot.
  • Anonym (Sofie)

just att låta egot få gå i karantän i några år när man har barn är väldigt sunt. När allt kretsar kring sig själv.. man blir ingen bra människa.

Klart du ska unna dig! Men gör det dig lycklig och varm i slutändan? Testa att uppleva hur det skulle kännas att istället för att köpa de där snygga örhängena att faktiskt skänka den pengen till en familj i nöd och se glädjen de istället kommer uppleva. Jag kan lova att det smäller betydligt högre än att ge sig själv massa gåvor.

• Spucks
    Så du skaffade barn för någon annas skull? Fast du egentligen inte ville ha några?
  • Tyra myra

Att välja att inte skaffa barn är i sig inte egoistiskt. 

Möjligen kan man tala om egoism i de fall man låter någon annan föda barnet åt sig, inte för att man inte fysiskt kan få barn utan för att man inte vill att ens kropp ska förändras av en graviditet.

• Anonym (Rico)
    Spucks skrev 2024-11-24 14:40:11 följande:
    Så du skaffade barn för någon annas skull? Fast du egentligen inte ville ha några?
    Med samma logik är det en egoistisk handling om jag med livet som insats räddar någon från att drunkna bara för att jag vill rädda personen.

Hela resonemanget är så skruvat. Människan är ett flockdjur och om man inte är en empatiskt skadad individ gör man det som är bra för gruppen, framför det som är bra för egot.

Hela tanken om att vi är fullblods-egoister kommer från empatiskt störda individer som vill sprida sitt eget tankesätt till att vara norm för andra.
  • Anonym (Mia)

Rätt så tråkigt i längden att bara handla till sig själv.

• Anonym (Går inte på den gubben)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-24 19:50:48 följande:

Rätt så tråkigt i längden att bara handla till sig själv.

Tror inte att han gör det faktiskt. Detta verkar mest vara en provokationstråd med siktet inställt på att smutskasta barnfria personer. Har sett många av dem förut. 
  • Hjelm

Självklart är det egoistiskt att skaffa barn. Ingen har bett om att födas. Man finns pga sina föräldrars helt egoistiska önskan om att bli föräldrar (i bästa fall).

Men det i sig är helt i sin ordning, eftersom allt man gör för sin egen skull och sin egen vilja är just egoistiskt.
  • Anonym (Rico)
    Hjelm skrev 2024-11-24 23:59:53 följande:
    Självklart är det egoistiskt att skaffa barn. Ingen har bett om att födas. Man finns pga sina föräldrars helt egoistiska önskan om att bli föräldrar (i bästa fall).

Men det i sig är helt i sin ordning, eftersom allt man gör för sin egen skull och sin egen vilja är just egoistiskt.
    Som jag sa. Du är singel och lever egoistiskt. Du är inte ens förmögen att ta in att vanliga människor med familj och barn är och lever annorlunda än dig.

Återkom om 20 år när du förhoppningsvis har skaffat barn och levt för dem under många år. Då tror jag att du förstår vad jag menar.
  • Spucks
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-24 18:51:19 följande:
    Med samma logik är det en egoistisk handling om jag med livet som insats räddar någon från att drunkna bara för att jag vill rädda personen.

Hela resonemanget är så skruvat. Människan är ett flockdjur och om man inte är en empatiskt skadad individ gör man det som är bra för gruppen, framför det som är bra för egot.

Hela tanken om att vi är fullblods-egoister kommer från empatiskt störda individer som vill sprida sitt eget tankesätt till att vara norm för andra.
    Vilken märklig jämförelse.

Och du har inte svarat på min fråga: har du skaffat barn trots att du inte ville? För någon annans (samhällets?) skull?
  • Anonym (Rico)
    Spucks skrev 2024-11-25 07:37:17 följande:
    Vilken märklig jämförelse.

Och du har inte svarat på min fråga: har du skaffat barn trots att du inte ville? För någon annans (samhällets?) skull?
    Självklart har samhället och att faktiskt bidra en stor del i beslutet att skaffa barn.

Att bara leva för sig själv är ett tomt liv i jämförelse.
  • Spucks
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-25 08:08:00 följande:
    Självklart har samhället och att faktiskt bidra en stor del i beslutet att skaffa barn.

Att bara leva för sig själv är ett tomt liv i jämförelse.
    Du undviker fortfarande frågan: skaffade du barn trots att du inte ville?
  • Hjelm
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-25 05:56:56 följande:
    Som jag sa. Du är singel och lever egoistiskt. Du är inte ens förmögen att ta in att vanliga människor med familj och barn är och lever annorlunda än dig.

Återkom om 20 år när du förhoppningsvis har skaffat barn och levt för dem under många år. Då tror jag att du förstår vad jag menar.
    Du vet ju absolut ingenting om mitt liv? 
  • Anonym (Rico)
    Hjelm skrev 2024-11-25 10:20:32 följande:
    Du vet ju absolut ingenting om mitt liv? 
    Om du inte ljugit så vet jag rätt mycket om ditt liv.

Jag vet att du anser att människan gör allt för egen vinning skull och tar också då för givet att du lever så.
  • Hjelm
    Anonym (Rico) skrev 2024-11-25 10:39:19 följande:
    Om du inte ljugit så vet jag rätt mycket om ditt liv.

Jag vet att du anser att människan gör allt för egen vinning skull och tar också då för givet att du lever så.
    Jag har inte skrivit någonting om mitt liv i den här tråden så nej, du vet ingenting om mig och mina relationer.

Jag har endast skrivit att skaffa barn gör man för att man själv vill ha barn, vilket är ett lika egoistiskt beslut som allt annat man gör helt av eget intresse.

Jag sätter punkt här för det är helt enkelt omöjligt att föra en normal diskussion med dig utan märkliga påhopp och förvrängningar.
  • Anonym (Rico)
    Hjelm skrev 2024-11-25 10:50:28 följande:
    Jag har inte skrivit någonting om mitt liv i den här tråden så nej, du vet ingenting om mig och mina relationer.

Jag har endast skrivit att skaffa barn gör man för att man själv vill ha barn, vilket är ett lika egoistiskt beslut som allt annat man gör helt av eget intresse.

Jag sätter punkt här för det är helt enkelt omöjligt att föra en normal diskussion med dig utan märkliga påhopp och förvrängningar.
    Jag förstår att du gör allt av eget intresse i ditt liv.
    Det är du som inte förstår att många lever ett annat liv där andras intressen är minst lika viktiga som deras egna.
Svar på tråden Jag har blivit en superegoist