Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Hur ser vi på medborgarlön?

Medborgarlön skulle vara en fullständig katastrof för Sveriges statsfinanser. Vi har inte löngre en befolkning tyngd av den Lutherska plikten. Vi måste ha krav för alla typer av bidrag, som inte beror på sjukdom stödd av läkarintyg. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 11:09:36 följande:

Nej! De som har a-kassa, sjukpenning eller någon som helst inkomst ska INTE ha medborgarlön! Det skulle isf bara gå till personer som inte har något annat alls.

Tvivlar på hela konceptets framgång eftersom det kommer att leda till ännu fler som bara går och drar benen efter sig om dagarna, dvs de som egentligen är friska nog att arbeta men är arbetsskygga. Detta samtidigt som det skulle kosta samhället stora slantar.

Ja, det är en vansinnig idé.
    Istället bör vi införa bidragstak och på alla möjliga sätt se till att det alltid lönar sig att arbeta. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Aardvark) skrev 2024-11-22 14:07:50 följande:
    Man kan ju jämföra medborgarlön som ett utjämningssystem typ barnbidrag. De som har mer pengar får därför en minskning av sin rikedom. Lite åt kommunisthållet.

men vad ska man göra den dagen då det bara finns jobb för 20% av befolkningen pga ai? (jag drar till med något) Man behöver ju ha en ekonomi i rotation, ska man sänka arbetstiden, införa bidrag eller uppfinna jobb, uppfinna behov? Tror man behöver kunna diskutera såna scenarion.
    Det är ju knappast aktuellt med brist på jobb de närmaste 20 åren. 
    Det finns massor av jobb som behövs göras inom vård och omsorg och barnomsorg och skola, som knappast kommer att kunna automatiseras inom en överskådlig framtid. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (T) skrev 2024-11-22 17:49:14 följande:
    Varför ska det alltid löna sig att arbeta?
    En gammal luthersk arbetsmoral? 
    För att alla måste arbeta och bidra. Vi som arbetar och sliter vill inte försörja dem som inte gör det. Det blir inte heller tillräckligt med pengar för att finansiera vår gemensamma välfärd om inte alla friska invånare arbetar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 15:02:02 följande:
    Må vara, men alla passar ju inte till jobb inom vården..
    Det finns andra jobb, jobben kommer inte att försvinna. Det är en utopi att tro att vi Inte skulle behöva arbeta. Varifrån skulle pengarna då komma för att betala detta bidrag?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Aardvark) skrev 2024-11-22 19:55:52 följande:

Jag tror inte att det handlar om att inte behöva arbeta, tror det handlar om att man inte kan arbeta, jobb kommer bevisligen att försvinna. 

Jobb kommer att finnas, det finns ju hur mycket behov som helst. Skall AI bygga nya järnvägar, försvara landet? Poliser, brandmön, kockar, servitörer, vårdyrken, lärare ?
    Jobb har alltid försvunnit och nya har kommit istället. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Aardvark) skrev 2024-11-22 21:41:31 följande:
    Helt klart kommer ai att kunna ta över det och dessutom överträffa människor. Varför tror du inte det kommer att ske?

Vilka nya jobb kommer i stället? Kanske personlig träning kommer att klassas som ett jobb i framtiden, du får betalt om du går på gymmet?

ja, det kan bli en dystopi, därför är det viktigt att diskutera såna saker om t ex medborgarlöner, fördelar/ nackdelar när inga yrken finns kvar.
    Innan du har AI robotar som både konstruerar och bygger nya broar och vägar och lagar mat, då har det gått så lång tid att vi inte behöver fundera på det just nu.
  • TvillingmammaVästgöte

Vem skall betala för detta? Var skulle skatteintäkterna komma ifrån? Fick jag medborgarlön skulle jag genast sluta arbeta, så mina skatteintäkter skulle försvinna. Jag skulle också konsumera mycket ,mycket mindre och då skulle ekonomin bli ännu sämre, om många gjorde som jag skulle göra.
    Jag är glad över att ha jobbat i över trettio år men nu skulle jag gärna göra annat. Medborgarlön skulle rasera ekonomin.
    För unga skulle  det vara en katastrof, många skulle slappa bort sina liv. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frigör) skrev 2024-11-23 13:59:45 följande:
    Så om du skulle få 10 tusen i månaden skulle du vara nöjd? Förstår du hur mycket handläggare vi har som ska gå igenom sånna här saker. Folk som Är riktigt sjuka ska behöva hantera försäkringskassan, nu skulle dessa enbart kunna fokusera på att vara sjuka, samma sak med personer som är arbetslösa. Dom kan seriöst söka arbete istället för att leva upp till löjliga krav och regler. Folk skulle våga studera och så vidare.
    Skall sjuka och arbetslösa också få tiotusen i månaden? Det låter lite snålt?
    Men jag skulle sluta jobba om jag fick tiotusen i månaden, det tror jag, beror ju lite på jobbet. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror vi får väldigt många fler  hemmamammor om alla får tiotusen i medborgarlön. På landsbygden skulle man klara sig väl på två medborgarlöner och en hantverkaren eller fabriksarbetarlön. Husen är inte så dyra där,  skulle räcka till en hel familj. 

Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?