Inlägg från: Anonym (CashisKing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CashisKing)

Hur ser vi på medborgarlön?

Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.

Vars står ni?

• Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (?) skrev 2024-11-22 10:57:05 följande:
    Så du menar någon form av inkomstrelaterat bidrag för att klara sin försörjning? Intressenat idé, istället för medborgarlön kunde det heta försörjningsstöd.
    Ekonomiskt bistånd- Numera- Försörjningsstöd är ju kravbaserad..
    Finns ju vissa punkter man måste hamna i och får du redan A-kassa över deras gräns får du ju i regel avslag direkt.
    Varför kan de inte bara heta medborgarlön?
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 11:09:36 följande:

Nej! De som har a-kassa, sjukpenning eller någon som helst inkomst ska INTE ha medborgarlön! Det skulle isf bara gå till personer som inte har något annat alls.

Tvivlar på hela konceptets framgång eftersom det kommer att leda till ännu fler som bara går och drar benen efter sig om dagarna, dvs de som egentligen är friska nog att arbeta men är arbetsskygga. Detta samtidigt som det skulle kosta samhället stora slantar.

Tanken är ju att man ska inte kunna leva livet fram till pension på enbart medborgarlön, de ska ju fortfarande vara mer värt att ta ett jobb.
  • Anonym (CashisKing)

Nej! De som har a-kassa, sjukpenning eller någon som helst inkomst ska INTE ha medborgarlön! Det skulle isf bara gå till personer som inte har något annat alls.

Tvivlar på hela konceptets framgång eftersom det kommer att leda till ännu fler som bara går och drar benen efter sig om dagarna, dvs de som egentligen är friska nog att arbeta men är arbetsskygga. Detta samtidigt som det skulle kosta samhället stora slantar.

Inte ens dom som får lägsta nivå via A-kassan också då?
    Medborgarlönen ska inte gå att leva på livet ut heller.

Tanken är ju att man ska inte kunna leva livet fram till pension på enbart medborgarlön, de ska ju fortfarande vara mer värt att ta ett jobb.
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 11:40:24 följande:
    Jag tror du underskattar människors förmåga att leva på lite och nästan ingenting. En medborgarlön ska väl ändå täcka upp till existensminimum, eller hur? Annars ingen vits att ha det alls. Och man kan gott och väl leva på den summan.
    Känner en kille som är arbetslös och söker jobb, han får hoppa över en räkning varje månad för att få loss 300:- och får ändå äta bara ris över halva månaden..
    Kanske förr att de var lättare...
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (?) skrev 2024-11-22 11:53:36 följande:
    Så han klar sig inte på riksnormen? Ska vi andra betala hans räkningar för han har överkonsumerat?

Hur hjälper du honom med räkningarna?
    Vad jag förstått så får han lägsta nivå på A-kassa och han äter mest potatis, lök och fisk, men fisken börjar visst  minska från frysen..
    Överkonsumtion var inte en orsak till hans arbetslöshet..
    Ska vi andra betala hans räkningar för att han har överkonsumerat??, antyder du de för "medborgarlönen" om den funnits?

Vad skrev jag tidigare? - den skulle ju inte vara skattefri...
    Jag har försökt men han vägrar ta emot av mig.
  • Anonym (CashisKing)

Men vi glider ifrån lite, tanken med tråden var medborgarlön i generell mening...

• Anonym (CashisKing)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 12:26:45 följande:
    Fisk är dyrt!! Jag jobbar nästan heltid och anser mig verkligen inte ha råd att äta det ens varje vecka! Han får hålla sig till kyckling, köttfärs och annat som är billigt per kg. Börjar ana varför han måste leva på ris stor del av tiden... Lök är något han verkligen inte behöver lägga pengar på heller. Han överkonsumerar kanske inte i den meningen att han köper en massa saker, men tydligen klarar han inte av att budgetera kring maten.
    Fisken han har är billig, för sist jag kollade så kostar de inget att fiska gädda och abborre i älvar ,, ( såvida de inte finns fiskekort i det området) Jag har själv några i frysen.
    Kyckling är inte så billig längre.. Vem köper fisk egentligen?
    Rökt regnbåge är snordyrt per kg, och jag kan göra det billigare hemma med min rök
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (?) skrev 2024-11-22 12:36:48 följande:
    Nej, dålig idé med ett vilkorslöst bidrag.
    Är väl bara sätta någon form av krav då, vem har påstått att de skulle vara villkorslöst och skattefritt??
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 12:42:12 följande:
    Jävla näbbgädda.
    ??? aldrig smakat.
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-22 12:27:06 följande:
    Ja, bidragstak är en bra idé.
    Tycker dom flesta bara gnabbar om taket hit och taket dit, golvet då?
  • Anonym (CashisKing)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 14:59:59 följande:
    Det är ju knappast aktuellt med brist på jobb de närmaste 20 åren. 
    Det finns massor av jobb som behövs göras inom vård och omsorg och barnomsorg och skola, som knappast kommer att kunna automatiseras inom en överskådlig framtid. 
    Må vara, men alla passar ju inte till jobb inom vården..
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-11-22 16:39:52 följande:

Hur tänker du dig det i praktiken?
    Ska man bara få det om man inte har någon annan inkomst?
    Ska försörjningsstöd, sjukpenning, bostadsbidrag och a-kassa försvinna?
    Ska alla som får det få lika mycket? (dvs ingen hänsyn till antal personer i hushållet, hushållets sammanlagda inkomst, bostadskostnad)
    Ungefär vilken summa tänker du dig?

Såå långt och avancerat har jag inte haft någon djupare tanke på..
  • Anonym (CashisKing)
    Gaskarl skrev 2024-11-22 17:06:22 följande:

Nej, ingen medborgarlön, aldrig.  Det skulle bara sänka arbetsmoralen än mer hos unga människor. Och hur skulle en slik bekostas, av oss skattebetalare.?

Vad tror du vi skattebetalare annars står för förutom alla bidrag som ges varje år?
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?