Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Hur ser vi på medborgarlön?

Nej! De som har a-kassa, sjukpenning eller någon som helst inkomst ska INTE ha medborgarlön! Det skulle isf bara gå till personer som inte har något annat alls.

Tvivlar på hela konceptets framgång eftersom det kommer att leda till ännu fler som bara går och drar benen efter sig om dagarna, dvs de som egentligen är friska nog att arbeta men är arbetsskygga. Detta samtidigt som det skulle kosta samhället stora slantar.

• Anonym (Nej)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 11:20:51 följande:
    Tanken är ju att man ska inte kunna leva livet fram till pension på enbart medborgarlön, de ska ju fortfarande vara mer värt att ta ett jobb.
    Jag tror du underskattar människors förmåga att leva på lite och nästan ingenting. En medborgarlön ska väl ändå täcka upp till existensminimum, eller hur? Annars ingen vits att ha det alls. Och man kan gott och väl leva på den summan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 11:44:25 följande:
    Känner en kille som är arbetslös och söker jobb, han får hoppa över en räkning varje månad för att få loss 300:- och får ändå äta bara ris över halva månaden..
    Kanske förr att de var lättare...
    ...eller så lever han över sina tillgångar (tydligen). När man är fattig gäller det att ha så låga kostnader som möjligt. Om man då har utgifter som inte tål en sjukskrivning eller arbetslöshetsperioder så får man se över det innan det är skarpt läge.

Du kan tipsa din kompis om sidan portioner under tian. Storkok är också en bra investering.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 12:01:15 följande:
    Vad jag förstått så får han lägsta nivå på A-kassa och han äter mest potatis, lök och fisk, men fisken börjar visst  minska från frysen..
    Överkonsumtion var inte en orsak till hans arbetslöshet..
    Ska vi andra betala hans räkningar för att han har överkonsumerat??, antyder du de för "medborgarlönen" om den funnits?

Vad skrev jag tidigare? - den skulle ju inte vara skattefri...
    Jag har försökt men han vägrar ta emot av mig.
    Fisk är dyrt!! Jag jobbar nästan heltid och anser mig verkligen inte ha råd att äta det ens varje vecka! Han får hålla sig till kyckling, köttfärs och annat som är billigt per kg. Börjar ana varför han måste leva på ris stor del av tiden... Lök är något han verkligen inte behöver lägga pengar på heller. Han överkonsumerar kanske inte i den meningen att han köper en massa saker, men tydligen klarar han inte av att budgetera kring maten.
  • Anonym (Nej)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 12:16:22 följande:
    Ja, det är en vansinnig idé.
    Istället bör vi införa bidragstak och på alla möjliga sätt se till att det alltid lönar sig att arbeta. 
    Ja, bidragstak är en bra idé.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 12:37:36 följande:
    Fisken han har är billig, för sist jag kollade så kostar de inget att fiska gädda och abborre i älvar ,, ( såvida de inte finns fiskekort i det området) Jag har själv några i frysen.
    Kyckling är inte så billig längre.. Vem köper fisk egentligen?
    Rökt regnbåge är snordyrt per kg, och jag kan göra det billigare hemma med min rök
    Jävla näbbgädda.
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?