Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Hur ser vi på medborgarlön?

Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 10:51:58 följande:
    Hur ser vi på medborgarlön?

Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.

Vars står ni?

Så du menar någon form av inkomstrelaterat bidrag för att klara sin försörjning? Intressenat idé, istället för medborgarlön kunde det heta försörjningsstöd.
  • Anonym (?)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 11:00:09 följande:
    Ekonomiskt bistånd- Numera- Försörjningsstöd är ju kravbaserad..
    Finns ju vissa punkter man måste hamna i och får du redan A-kassa över deras gräns får du ju i regel avslag direkt.
    Varför kan de inte bara heta medborgarlön?
    Så ska medborgarlönen vara kravbaserad på något sätt?

Beror den på inkomst, förmögenhet, försörjningsbörda? Måste man ha A-kassa för att få? Ska den räcka till att leva på, dvs mat, bostad, kläder? Om min sambo försöje mig kan jag ändå för medborgarlön?

Eller är det bara en förhöjd A-kassa du  efterfrågar?
  • Anonym (?)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 11:44:25 följande:
    Känner en kille som är arbetslös och söker jobb, han får hoppa över en räkning varje månad för att få loss 300:- och får ändå äta bara ris över halva månaden..
    Kanske förr att de var lättare...
    Så han klar sig inte på riksnormen? Ska vi andra betala hans räkningar för han har överkonsumerat?

Hur hjälper du honom med räkningarna?
  • Anonym (?)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 12:08:59 följande:

Men vi glider ifrån lite, tanken med tråden var medborgarlön i generell mening...

Nej, dålig idé med ett vilkorslöst bidrag.
  • Anonym (?)
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 12:40:48 följande:
    Är väl bara sätta någon form av krav då, vem har påstått att de skulle vara villkorslöst och skattefritt??
    Och då är det försörjningsstöd!
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-11-22 10:54:07 följande:

Vi har pratat om det på min dagliga verksamhet och jag tycker att medborgarlön låter bra. Jag vet att i Finland har de det, men den är inte så hög, men det låter som en bra idé i mina öron och så får man en lön när man jobbar med. Om vi skulle införa medborgarlön så skulle ju folk slippa gå på soc och så. 

Finland har det inte. Man gjorde ett försök med 2000 arbetslösa. Alltså ingen medborgarlön utan arbetslösersättning utan krav.

Gav inte önskat resulat så las ned.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja men med villkor) skrev 2024-11-22 16:59:34 följande:

Jag tycker man ska avskaffa alla miljoner bidrag och införa medborgarlön till alla som lever under existensminimum istället. Givetvis med krav på läkarintyg om man är sjuk och att man söker jobb om man är arbetslös. Det behövs ett enklare system än det vi har nu. 

Vad skiljer det sig mot dagens försörjningsstöd?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja men med villkor) skrev 2024-11-22 16:59:34 följande:

Jag tycker man ska avskaffa alla miljoner bidrag och införa medborgarlön till alla som lever under existensminimum istället. Givetvis med krav på läkarintyg om man är sjuk och att man söker jobb om man är arbetslös. Det behövs ett enklare system än det vi har nu. 

Vilka av följande skulle vi tas bort?
    A-kassa
    Bostadsbidrag
    Barnbidrag
    Studiebidrag
    Sjukpenning
    Sjukersättning
    Aktivitetsersättning
    Inkomstpension
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja men med villkor) skrev 2024-11-22 18:47:59 följande:
    Att det fungerar som vanlig sjukpenning eller A- kassa. Man slipper sälja av sina tillgångar och leva upp sparpengarna, ingen kollar ens konto varje månad och man kan ta emot swish från mormor utan att socialen tar pengarna. Man slipper ansöka varje månad och förhoppningsvis är det mer pengar än försörjningsstödet också. 
    Så alla ska få? Även om man har miljoner i tillgångar? Eller blir försörjd av en rik partner eller förälder?
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?