• Anonym (Känslig)

Stressad av jobbiga ljud

Min partners 10 åriga son älskar att titta på Youtube. Särskilt på extremt skrikiga videos där det alltid låter som om någon har panik. Det där ska i princip alltid vara på antingen på TV eller på telefon. Jag blir otroligt stressad så där att man får ett tryck över bröstet av de där ljuden och videorna. Eftersom han bara är 10 år så förstår han inte hänsyn för andra människor. Min partner tycker inte att det är ett problem eftersom det är typ hans enda stora intresse och att jag ska sluta fjanta mig. Jag försöker sluta fjanta mig men den där stressen slår till mig så hårt. Vad kan vi göra? Det börjar bli såpass jobbigt för mig att jag funderar på att avsluta relationen.

• Svar på tråden Stressad av jobbiga ljud
  • Anonym (Ok)

oj vad nedvärderande av din sambo. Barnet är fortfarande ett barn, kul med hobby! men någon gång måste han lära sig att ta hänsyn till andra människor. När ska han annars lära sig det? När han är vuxen? Har din sambo inte heller fått lära sig att ha hänsyn för andra? 
    han och hans son borde lärt sig det för längesen. är det dock inte en åldersgräns på 16 när det kommer till våld? 

Det är knepigt när det inte är ens biologiska barn att sätta gränser, framförallt när föräldern inte backar en. Ta en funderare kring hur din partner hade agerat i samma situation om det var ert gemensamma barn. Har ni samma värderingar? hade han fortfarande kört över din åsikt?. 

oavsett vems barn det är så måste NI VUXNA ha regler som funkar för alla. Är han inte villig att se till att din vardag är behaglig och trevlig så kanske han inte är rätt person Att leva tillsammans med. 

samt stress är något man ska va noga med, känner man av den så finns den där. Den kommer inte försvinna bara för att du ?slutar fjanta dig?. 

• Anonym (Bobb)

En genomsnittlig tioåring förstår visst det här med att visa hänsyn. 

Vi bestämde nyligen att man inte får se på YouTube på familjens TV i vardagsrummet. Vill man göra det är det på sin telefon eller dator. Och givetvis på en volym som inte stör andra. 

Min man och jag blir också jättestressade av allt skrik som flera av de där filmerna har. Och det stressar när klippen är korta så att ljudbilden i rummet hela tiden förändras. 

• Anonym (Enkelt)

Skaffa hörlurar till pojken - problemet löst (får då förstås titta på telefonen och inte tv:n, en lagom kompromiss).

• Anonym (Känslig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-22 10:31:57 följande:

Skaffa hörlurar till pojken - problemet löst (får då förstås titta på telefonen och inte tv:n, en lagom kompromiss).

Det var så vi löste det för typ ett år sedan. Men barnet glömmer/appar bort lurarna. Min partner tycker det är kränkande mot barnet att inte kunna titta på sina Youtube filmer i vardagsrummet....
  • Anonym (Y)
    Anonym (Känslig) skrev 2024-11-22 10:54:40 följande:
    Det var så vi löste det för typ ett år sedan. Men barnet glömmer/appar bort lurarna. Min partner tycker det är kränkande mot barnet att inte kunna titta på sina Youtube filmer i vardagsrummet....
    Passa er så barnet ej växer upp till en vuxen som ej tål ett nej eller ej klarar att anpassa sig. mitt syskon är sådan och han fick alltid som han ville, man fick aldrig råka göra honom minsta besviken eller upprörd. 
  • Anonym (gg)

Åh vad jag fick en flashback av mina söner i samma ålder och ungefär upp till fjorton av din beskrivning. Sedan började de intressera sig för andra saker som tur var. 

Att använda lurar tycker jag man kan kräva.

• Anonym (gg)

Köp gaminglurar? Svåra att tappa bort och du kan ju skaffa såna som pluggas i datorn så blir de svåra att glömma.

• Anonym (Känslig)
    Anonym (gg) skrev 2024-11-22 11:04:00 följande:

Köp gaminglurar? Svåra att tappa bort och du kan ju skaffa såna som pluggas i datorn så blir de svåra att glömma.

Han har ett par svindyra gaminglurar. Men trivs inte i dem.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Känslig) skrev 2024-11-22 11:12:54 följande:
    Han har ett par svindyra gaminglurar. Men trivs inte i dem.
    Då är det nog mer disciplin som gäller. Man måste faktiskt respektera andra.
  • Anonym (Känslig)
    Anonym (gg) skrev 2024-11-22 11:22:07 följande:
    Då är det nog mer disciplin som gäller. Man måste faktiskt respektera andra.
    Jag försöker verkligen införa lite mer disciplin. Men pojken har ADHD och jag behöver lära mig mer om hur man på bästa sätt stöttar och sätter gränser för ett barn med denna diagnos.
  • Anonym (Bobb)
    Anonym (Känslig) skrev 2024-11-22 11:30:59 följande:
    Jag försöker verkligen införa lite mer disciplin. Men pojken har ADHD och jag behöver lära mig mer om hur man på bästa sätt stöttar och sätter gränser för ett barn med denna diagnos.

Har pappan också ADHD och därför svårt att skapa struktur och regler för sin son? 

• Anonym (Sniffhanen)

Antingen har barnet eller du hörlurar. Beroende på vad som känns mest rimligt. Hos oss är vardagsrummet det rum där vi kollar film, spelar spel, spelar tv-spel etc så i det rummet skulle barnet absolut få ha på ljudet på sina videos. Vill någon ha lugn och ro så går de till ett annat rum. Förstår absolut att alla inte har det likadant. 

vi har också ett barn med adhd och just videos är något som får honom att varva ner så för vår del känns det viktigt att han får titta och vara bekväm. Finns gott om andra situationer i vardagen där vi får tjata, vara hårda eller där barnet tyvärr känner sig misslyckat och inte bara får vara. 

men att du eller barnet har hörlurar känns ju som den enklaste lösningen. 

• Anonym (d)

Kan ni testa några billigare inear om det är enklare?  Jobbigt med obekväma lurar men klart som fan att han ska ha dom på eller titta på sitt rum. Det är inget fel att vara känslig mot sånt.

• Anonym (gg)
    Anonym (Känslig) skrev 2024-11-22 11:30:59 följande:
    Min ena har både adhd och autism, de kan ändå lära sig.
  • Anonym (gg)

Sätta gränser fungerar bäst med någon form av belöning. Elller förklaring till hur det känns för dig i ditt huvud.

• Anonym (f)

Barnet kan väl lyssna i hörlurar?

• Anonym (Bobb)
    Anonym (gg) skrev 2024-11-22 12:48:31 följande:

Sätta gränser fungerar bäst med någon form av belöning. Elller förklaring till hur det känns för dig i ditt huvud.

Bra idé!

Erbjud pojken något roligt i utbyte mot att han ändrar sitt beteende för din skull. Eller finns det något du gör som han stör sig på som du kan sluta med? 

• Anonym (Känslig)
    Anonym (Bobb) skrev 2024-11-22 15:29:01 följande:

Bra idé!

Erbjud pojken något roligt i utbyte mot att han ändrar sitt beteende för din skull. Eller finns det något du gör som han stör sig på som du kan sluta med? 

Ja jag är en väldigt mogen person. Så jag försöker lösa det på ett vuxet sätt genom att spela ljud som inte barnet gillar.
  • Anonym (Bobb)
    Anonym (Känslig) skrev 2024-11-22 15:38:25 följande:
    Ja jag är en väldigt mogen person. Så jag försöker lösa det på ett vuxet sätt genom att spela ljud som inte barnet gillar.
    Nu förstår jag inte alls vad du menar. Varför skulle du spela  ljud han inte gillar? 
  • Anonym (H)

Köp hörlurar till honom bara?

Svar på tråden Stressad av jobbiga ljud