Inlägg från: Anonym (Rakt på sak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rakt på sak)

Besatt granne/vän!

Nej du överdriver inte och ni ska inte behöva flytta, men då måste du ta på dig storbyxorna och sätta ner foten rejält! Och jag menar så pass att ni kanske blir ovänner, för de verkar inte fatta! Sedan att barnen umgås, det är skit samma, men ingen vuxen behöver komma hem till er i alla fall!

• Anonym (Rakt på sak)
    Jjjooss skrev 2024-11-22 11:25:03 följande:

Jag vet inte vad jag ska säga, hon har ju talets gåva den här mamman. 
    Måste tillägga lite. När jag lämnar barnen på skolan och kanske står och pratar med en lärare, ett annat barn eller förälder, så springer hon dit och ställer sig bredvid och lyssnar. Hon måste liksom höra allt hela tiden. 

Mitt barn pratade med hennes barn i FaceTime här om dagen, när dom lagt på kommer mitt barn till mig och säger ? varför har E ( mamman ) alltid lika grejer hemma som oss? ? jag fråga bara vadå lika grejer vad menar du? hen ba ? nemen nu har hon ju köpt samma hyllor som dig, målat dom i samma färg och har samma ljuslyktor, hon köper allt som du köper ? 
    jag har aldrig pratat högt om det här framför mina barn, men att till och med dom märker att hon gör exakt som vi. Jag vet att det är en jätte fånig grej att ens bry sig om. Men när blir hela hela hela tiden allt som jag gör så känns de bara som att hon är besatt. När de inte bara handlar om att ha samma inredning, utan det är exakt ALLT så känner jag bara stopp, nu får de fan vara bra.. 

jag och sambon gjorde ett test här om dagen. Jag sa till han, startar jag min karta på Snapchat så lovar jag att hon gör det också. Så jag startade, väntade 5 min. Kollade. Då hade hon startat sin, tog bort min snapkarta. Väntade nån minut. Då hade hon tagit bort den.. är det här normalt?? Eller är det jag som fått nått om bakfoten.. 

Första steget är att ignorera, dvs bjud inte in till ditt hem. Om barnen leker, fine, men inga vuxna, inte på Halloween eller något annat heller. Luciabak mm är väl aktuellt framöver annars. Om någon av dem undrar så kan du säga något i stil med att er kontakt tar för mycket energi med tanke på hur det har varit och att du därför behöver backa. Att ni kan vara grannar/bekanta och naturligtvis att barnen är välkomna, men att ni vuxna inte kommer att umgås framöver. Om personen ber om mer information/förtydligande (men vad meeenar du?!) så gå inte in i detaljer - mycket viktigt! Upprepa bara det du har sagt förut, att det som sagt har varit väldigt energikrävande och att du måste backa, att det bara är så. Man behöver inte förklara eller försvara, det är bara så här det är.

Om den här människan ställer sig och lyssnar på era samtal så har du två möjligheter. Om det är privat så kan du vända dig till henne direkt och säga ifrån: Du det här är lite privat, skulle vi kunna få lite utrymme? Annars bara ignorera.

Om hon köper samma saker, kläder mm som ditt barn reagerar på så släta över med ett leende och säg typ "Jaa hon tycker väl att jag har bra smak". Sedan att vi vuxna stör oss sjukt mycket på detta och morrar inombords är en annan sak. Verkar sjukligt det där från hennes sida.

Ta bort människan från Snap!! Ni kan nå varandra via sms om det är nödvändigt för barnens skull. 
Svar på tråden Besatt granne/vän!