• Svar på tråden Manliga ingenjörer ska få lägre ingångslön för de har en penis
  • Anonym (Oj)
    Tow2Mater skrev 2024-11-22 12:52:12 följande:
    Fackförbund ska väl ändå ha en könsneutral hållning och jobba för allas likabehandling?
    Men är det fackförbundet som anser detta eller är det en motion från enskild medlem?
  • Postman
    Aniiee skrev 2024-11-22 13:02:47 följande:
    Vilket naturligtvis inte är något som "gäller" här då de pratar om heltidslönerna. 

Det var inte länken jag kommenterade utan det var svar på skribentens Sweets fråga. Samtidigt så är det den individuella framtoningen som ändå på nåt sätt avgör vilken lön man får. Män är antagligt enormt mycket bättre på att löneförhandla. 

• Anonym (Oj)
    Fackförbund ska väl ändå ha en könsneutral hållning och jobba för allas likabehandling?
    Om de ser att t ex kvinnor halkar efter så är det inte fel att de uppmärksammar detta.
    På samma sätt som vårdförbundet t ex uppmärksammar en viss yrkesgrupp. Eller tycker du lika illa om att olika yrkesgrupper inom samma fackförbund får olika mkt i höjning?
  • Anonym (Oj)
    Postman skrev 2024-11-22 13:24:18 följande:

Det var inte länken jag kommenterade utan det var svar på skribentens Sweets fråga. Samtidigt så är det den individuella framtoningen som ändå på nåt sätt avgör vilken lön man får. Män är antagligt enormt mycket bättre på att löneförhandla. 

Och redan där blir det fel. Det är inte att vara bra på att löneförhandla som ska sätta lönen utan hur bra man utför sitt arbete. Så de som inte kan löneförhandla så bra men gör ett utmärkt arbete ska stå tillbaka? En bra arbetsgivare går på prestation och inte hur bra man är på att prata.
  • Postman
    Håller helt med. Det är galenskap om vi medvetet frångår allas lika värde. Det tror jag kan medföra en nackdel för kvinnorna själva till slut. Tex ska män få 15 högre ingångslön för de har mer muskler och är mer användbara än kvinnor som brandmän osv osv (absurd ex men ändå). 
  • Anonym (Ökensand)
    Tukt skrev 2024-11-22 13:15:40 följande:

Det är en motion av 45. Och orsaken står också skriven, och det är för att män i dag har högre ingångslön än kvinnor. Alltså ska man göra det lika.
    Och det handlar om ingångslönen, inte löneutvecklingen och livsval. 
    Så om det nu, mot förmodan, skulle gå igenom. Vad är problemet?
    .

Eller ska vi införa lägre kvinnolöner som standard kan man fundera över? Kanske dags att vi kallar det för något i stället då det redan är en outtalad standard.

Då du är en kvinna, Lisa, så blir du tilldelad "micro-lön" Vi har avsatt en del av din lön till Lasse som börjar nästa månad.
  • Anonym (Ökensand)
    Postman skrev 2024-11-22 13:24:18 följande:

Det där läser man ofta. Det är felaktigt.
  • Postman
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-22 13:28:59 följande:
    Och redan där blir det fel. Det är inte att vara bra på att löneförhandla som ska sätta lönen utan hur bra man utför sitt arbete. Så de som inte kan löneförhandla så bra men gör ett utmärkt arbete ska stå tillbaka? En bra arbetsgivare går på prestation och inte hur bra man är på att prata.
    I den privata industrin så är det hur bra du är att prata eller skicklig på att visa dig som absolut är en del i lönen. De som inte kan löneförhandla (oavsett kön) kommer alltid att hamna bakefter. Du kommer aldrig någonsin få lika löner eller rättvisa löner, aldrig någonsin vill jag hävda.
  • klyban

Rätt komiskt att en del blir sura för en kvinna ska ha en liknande lön, undrar vad det är om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ökensand)
    Postman skrev 2024-11-22 13:37:30 följande:
    I den privata industrin så är det hur bra du är att prata eller skicklig på att visa dig som absolut är en del i lönen. De som inte kan löneförhandla (oavsett kön) kommer alltid att hamna bakefter. Du kommer aldrig någonsin få lika löner eller rättvisa löner, aldrig någonsin vill jag hävda.
    Det bara slumpade sig så att 'dålig på att löneförhandla' handlar om att du är av kvinnligt kön. Kanske har med äggstockarna att göra?
    Drömmer
Svar på tråden Manliga ingenjörer ska få lägre ingångslön för de har en penis