Inlägg från: Anonym (Torris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Torris)

När behöver barn börja duscha efter träning?

Ja, när BEHÖVER barn börja duscha undrar jag? Jag söker inte svar om att fyraåringar minsann ska duscha för att lära sig, utan när brukar barn börja lukta svett efter fysisk ansträngning?

Åttaåringen har tyvärr all fysisk aktivitet inklusive skolgympa klustrad söndag-onsdag. Hon har torr hud som kliar och svider nu på vintern och läkaren har egentligen sagt att vi absolut inte ska duscha mer än två gånger i veckan. Egentligen ansåg han att dusch efter skolgympa var meningslös och att det i så fall var bättre att vi duschade hemma två gånger i veckan, med återfuktande oljor och möjlighet att smörja in ordentligt efteråt. Helst ska det gå några dagar mellan, så att huden hinner återhämta sig. Skolan kräver dock att barnen duschar efter gympan och dottern vill dessutom inte vara den enda som inte gör det.

En dag i veckan tränar hon simning och behöver duscha och tvätta håret ordentligt. Både dagen innan och dagen efter har hon annan fysisk aktivitet och då avstår vi en helkroppsdusch efter detta. Hon luktar ju inte illa än heller.

Men, när börjar barn lukta? Jag vill gärna förekomma så att vi inte missar om det skulle ske.

• Svar på tråden När behöver barn börja duscha efter träning?
  • Anonym (Torris)
    Anonym (Linda) skrev 2024-11-21 10:25:17 följande:

Med all respekt men måste hon verkligen ha så många aktiviteter som kräver dusch? Hon är ju ändå fortfarande liten och med tanke på hennes hudproblem skulle jag verkligen ompröva besluten med gympa och simning. 

Är det verkligen nödvändigt när hon är 4 år? Är inte hälsan viktigare? 

Hon är alltså åtta år! Skolgympa två gånger i veckan varav en är skolsim, och två aktiviteter i veckan på fritiden är vad hon har. Ungefär en tävling per månad under säsong också.
  • Anonym (Torris)
    Bergegardh skrev 2024-11-21 10:44:23 följande:

Håller med fjäril kär. 

Eftersom att detta troligtvis kommer bli ett stort problem under tonåren uppmanar jag att hon redan nu börjar träna på att tvätta sig och hålla "rent" under armarna. Ni kan göra det under dusch så ni slipper ett extra vattenmoment. Med syfte då att hon ska kunna göra det över handfat som tonåring.

Så gör vi redan och underlivet tvättas med en tvättlapp dagligen. Förhoppningsvis blir också huden bättre upp i tonåren. Så blev det för mig som var lika snustorr som barn.
  • Anonym (Torris)
    Anonym (sti) skrev 2024-11-21 10:50:28 följande:
    Det kommer barnets klasskamrater att tala om
    Och det är ju därför frågan är, när ungefär detta inträder.
  • Anonym (Torris)
    Anonym (sti) skrev 2024-11-21 10:57:05 följande:
    Svaret på det är "tidigare än barnet och dess föräldrar själv inser" så svaret på frågan om dusch är - "varje gång"

Låter man barnet slippa duscha när det senare skall umgås med andra barn/vuxna så får man åtminstone plocka upp det första gången någon påpekar att barnet luktar svett. Då är det färdig-fuskat med duschen

Ska barnet absolut inte duscha efter aktivitet så bör det åtminstone bara vara hemma hos mamma och pappa efteråt
    Det handlar ju inte om att fuska, utan att skona den mycket torra huden enligt ordination från en läkare. En åttaåring svettas inte som en vuxen och luktar heller inte svett. En åttaåring blir lika svettig av att åka pulka på rasten, som av en gympalektion, men inte tvingar skolan barnen att duscha för att de sprungit upp och ner i backen på rasten, eller lekt kull hela rasten.
Svar på tråden När behöver barn börja duscha efter träning?