När behöver barn börja duscha efter träning?
Ja, när BEHÖVER barn börja duscha undrar jag? Jag söker inte svar om att fyraåringar minsann ska duscha för att lära sig, utan när brukar barn börja lukta svett efter fysisk ansträngning?
Åttaåringen har tyvärr all fysisk aktivitet inklusive skolgympa klustrad söndag-onsdag. Hon har torr hud som kliar och svider nu på vintern och läkaren har egentligen sagt att vi absolut inte ska duscha mer än två gånger i veckan. Egentligen ansåg han att dusch efter skolgympa var meningslös och att det i så fall var bättre att vi duschade hemma två gånger i veckan, med återfuktande oljor och möjlighet att smörja in ordentligt efteråt. Helst ska det gå några dagar mellan, så att huden hinner återhämta sig. Skolan kräver dock att barnen duschar efter gympan och dottern vill dessutom inte vara den enda som inte gör det.
En dag i veckan tränar hon simning och behöver duscha och tvätta håret ordentligt. Både dagen innan och dagen efter har hon annan fysisk aktivitet och då avstår vi en helkroppsdusch efter detta. Hon luktar ju inte illa än heller.
Men, när börjar barn lukta? Jag vill gärna förekomma så att vi inte missar om det skulle ske.