Anonym (Toker) skrev 2024-11-21 19:54:15 följande:
Hittat felet, du är snarstucken, oflexibel och saknar självkritik. Du är fan mer perfekt än gud fader själv. Enligt dig själv.
Du behöver ju inte slå ungarna för att det ska bli fel. Det går att göra fel på många sätt. Även om du är snäll och duktig.
En vanlig sak jag ser att snälla föräldrar får dryga ungar på. Det är att de omedvetet belönar felaktiga beteenden.
Jag skulle precis ha räknat ut att du skulle ha svarat sådär. Oavsett vad jag hade skrivit så hade du nämligen pekat ut ett sätt som du tyckt var fel, sett till dig. Det hade inte spelat någon roll vad mitt svar hade varit. Men det är ju din värld. (Omvänt kan jag säkert hitta en mängd saker jag anser att du gör fel och ger dåliga saker av åt dina barn som jag inte skulle göra - det är ju så. Ingen är perfekt men det är lättare att se felen hos andra.)
Jag belönar inget så. Slåss barnet slutar jag med det vi gör. När barnet lekt med andra barn och det blivit bråk (vilket händer väldigt sällan) så har vi gått hem, då är leken slut. Men jag straffar inte med okopplade konsekvenser.
Och nej. Perfekt är jag inte. För det är ingen. Jag är också en känslomänniska, kombinerat med att jag inte tycker om konflikter - de gör mig obekväm. Att ha barn är en personlig utveckling för mig med eftersom jag inte kan undvika att hantera konflikter, dessutom med någon som saknar en vuxens filter.
Det jag är stolt över i mitt föräldraskap är att jag alltid - utan undantag - erbjuder barnet en trygg vuxen efter att vi haft en strid om något. När det är över, då finns jag där att krama, att få lugn hos eller att få vara med. Och att jag reflekterar över vad jag gjort som varit mindre bra och försöker att inte göra om felen.
Däremot så nej, perfekt är jag inte, det har jag heller aldrig nånsin hävdat.