Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Treåringen har tagit över vad gör man?

Just nu behöver ni inte hjälp utifrån. Håll fast honom om han slåss, bråkar, sparkar och bits. Säg ifrån att det inte är ok. Avbryt aktiviteten och låt honom vara på sitt rum, om han stannar där. Annars gäller det bara att hålla fast tills han inte är en fara för sig eller andra längre. Det är inte ok!!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 09:36:59 följande:
    Nej, jag tror absolut inte på timeoutmetoder. En treåring har inte den konsekvensförmågan.
    Det kallas inte timeout, det är en naturlig konsekvens av dåligt beteende att man inte kan vara nära andra om man slåss, bits och annat.

Av det jag läser i tråden är det största problemet att ni vuxna inte klarar av att sätta gränser. Antagligen tror ni att det är elakt eller barnplågeri eller annat, men så länge ni inte vågar vara vuxna så kommer den här treåringen ta över hela ert liv. Det kommer att bli ett rent helvete med åren.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Blir vad du gör) skrev 2024-11-21 09:37:59 följande:
    Boken är utmärkt.
    Men hur skulle det hjälpa menar du att läsa en bok?

Hjälper det då mera, blir det bättre, om ts läser fler böcker?

Ts svarar "ja" och har alltså läst boken.
    Men ts läsande verkar inte ha hjälpt...
    Ts verkar ha läst rubriken men missat innehållet.... Jag har boken också och de borde läsa den igen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 12:00:25 följande:
    Det jag menar med timeout är att jag inte tror på metoden "nu får du sitta i ditt rum till du blivit snäll". Rent barnpsykologiskt är det ju en metod som förkastats rätt hårt på senare tid, även om den användes flitigt förrm
    Det gör man så klart inte! Men några minuter för att lugna ner sig är en riktigt bra metod oavsett ålder. Vuxna i stark affekt borde också lära sig ta time out, för sig själva. Barnet måste först ner i varv, först därefter kan man prata.
Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?