• Anonym (J)

Treåringen har tagit över vad gör man?

Går det att känna när han är på väg att explodera? Försök lära er se tecken och avled direkt när ni ser dem. Byt aktivitet. Börja dansa, kittlas (om han gillar det), tramsa. Gör något oväntat som att sätta kritburken på huvudet som en hatt. Något som får honom att byta spår. Om ni gjorde något stillasittande när tecknen kom, börja röra på er. 

Och när det blir utbrott hade jag gjort som du beskriver. Ta bort honom från det ni gör. Byta vuxen och du går iväg. Mitt barn kunde också få såna där utbrott och behövde då vara ensam för att lugna ner sig. Men det får ni ju känna av om det passar ert barn. 

• Anonym (J)

En del som har relativt enkla barn tar gärna åt sig äran av det och tror att det är deras uppfostringsmetoder som är så himla fantastiska. Jag har två svåra barn (med olika svårigheter) och känner igen ditt sökande efter något som funkar. Man läser böcker, kollar på nätet mm men det där som funkar på andras barn funkar inte på ens eget.

En del barn blir tex inte alls paffa och lydiga av att man ryter ifrån, ropar aj högt etc, utan de blir triggade och ännu mer upprörda av det (affektsmitta). De barnen behöver att man är väldigt lugn och det är jättesvårt, mycket, mycket svårare än att ryta ifrån. 

Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?