• EpicF

Fadderskap vad är det?

Man kan tacka nej till att vara gudmor om man inte vill. 

Gudmor är ett gammalt begrepp som innefattar att de som är gudföräldrar ska ge barnet en kristligt införing/uppfostran och är den som ska ta hand om barnet om föräldrarna går bort. Detta hände nästan aldrig, utan man är det vara på papperet. 

Har man en god relation  till föräldrarna så kan man ha en god relation till barnet, bry sig lite extra på födelsedagar etc. 

Men vill man absolut inte vara gudmor så tackar man nej. Man ska aldrig tvingas vara det. 

• EpicF
    Aliona skrev 2024-11-21 04:09:58 följande:

Gudföräldrar, eller faddrar, är en helt religiös roll som handlar om att hjälpa barnen genom andlig vägledning. Man måste själv vara döpt för att få bli gudförälder så jag undrar om du verkligen är det eller om det bara är något din vän säger att du är. 

Sen måste du ju, för din egen skull i synnerhet, såga nej till saker som du inte vill. Även om hon inte frågar utan bara informerar så kan du svara att du är glad för förtroendet men tyvärr inget du är bekväm med. 

Det där med att man måste vara döpt för att vara gudmor/gudföräldrar kan man lätt komma undan. Det brukar inte kontrolleras innan dopet av barnet. 
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-21 11:48:00 följande:
    Så du undrar om jag verkligen är gudmor eller det är bara något min vän sagt?
    Som jag skrev, jag blev gudmor 1 år sen.
    Alltså menas det att jag var i kyrkan och vi gjorde hela denna ceremonin och jag fick en la4 lapp där det stor fadder. 
    Och  det var INGEN alls som frågade om jag är kristen, döpt, troende 
    Varför tackar du jag till fadderskap om du inte ens vill?
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-21 11:57:43 följande:

Jag ville inte ens bli gudmor men när jag fick smset så hade HON redan bestämt sig för det. Och jag visste inte vad jag skulle svara. Och hon hade redan sagt till sina föräldrar "Lovisa ska vara gudmor" och även till min mamma när hon träffade på henne. Så jag kände lite press också och ville inte göra henne ledsen. Jag vet att hon har inga tajta vänner heller utan bara såna hon pratar med ibland men ingen tajt som mig. Men ja, då vet jag det. Alltså är det ingen stor grej utan bara på pappret då och att ge födelsedagspresenter Solig

Då får du skylla dig själv när du inte klarar av att tacka nej. 
  • EpicF
    Anonym (Fadder) skrev 2024-11-21 13:35:42 följande:

Kort svar: det blir vad man gör det till.

Lite längre svar: förr i tiden skulle man förutom att vägleda in i den kristna tron även kunna vara en vuxen som kunde ta över föräldrarollen i händelse av att föräldrarna dog. Dock var det nog vanligare att man såldes på socknen än att familjen fick en mun till att mätta.

Idag heter det fadder. 

För att vara fadder ska man vara döpt i svenska kyrkan men man behöver inte vara medlem. 

Men som sagt var - man gör det man vill av det.  

Ja, det brukar heta att man "måste vara döpt i svenska kyrkan". Dock kontrolleras inte detta. 

Jag är fadder/gudmor till fyra barn (syskonbarn och vänners barn), jag är döpt och konfimerad men inte i svenska kyrkan. Var ingen som någonsin har frågat vid dopen. Senaste doper var i sommar. 
  • EpicF
    Anonym (Fadder) skrev 2024-11-21 14:52:43 följande:
    Det kontrollerades för mina gudbarn, mina barn samt mina syskonbarn (där en blev nekad). 

Är nog olika.  
    Kan det säkert vara. Här har det aldrig konteollerars. Nu är jag förvisso döpt, men inte i Svenska kyrkan och inte är jag medlem heller. 
Svar på tråden Fadderskap vad är det?