• Anonym (Mor)

Fadderskap vad är det?

Vad är egentligen syftet med fadderskapet? Att vara gudmor/gudfar.

Jag blev gudmor 1 år sen och blev tilldelad av min vän och jag visste inte vad jag skulle säga. Hade inget val. Fick bara ett sms med att jag ska bli gudmor till hennes flicka. Och datum för dopet. Men jag ville inte ens bli gudmor, dels för jag inte fattar grejen och tycker det är onödigt och löjligt. Sen är jag inte döpt. Är inte troende kristen och gillar inte ens kristendomen. Är även konvertit.
    Jag är nu gudmor men jag vill inte vara det längre

• Svar på tråden Fadderskap vad är det?
  • Aliona

Gudföräldrar, eller faddrar, är en helt religiös roll som handlar om att hjälpa barnen genom andlig vägledning. Man måste själv vara döpt för att få bli gudförälder så jag undrar om du verkligen är det eller om det bara är något din vän säger att du är. 

Sen måste du ju, för din egen skull i synnerhet, såga nej till saker som du inte vill. Även om hon inte frågar utan bara informerar så kan du svara att du är glad för förtroendet men tyvärr inget du är bekväm med. 

• Anonym (Julo)

Som gudmor ska du hjälpa barnet i hens relation till Gud och Jesus. Vara en guide in i kristendomen. Så att utse dig var ju minst sagt väldigt, väldigt konstigt. Men det är också konstigt att du inte tackade nej. 

Det hela har ju ingen juridisk funktion alls, så ingen kan tvinga dig att göra något. 

Min gissning är att din kompis inte heller är troende utan bara döpt sitt barn för att så gör man och har valt dig som gudmor för att hon gillar dig och en gudmor ska man ju ha. 

Jag tycker att du ska prata med din kompis och fråga vad hon har för förväntningar på dig. En del förväntar sig inte mer av en gudmor än att hon ska ge födelsedagspresenter. En del vill bara att det ska se ut som det ska på själva dopceremonin, så att de följer traditionen. Sen skiter de i vad det egentligen symboliserar. 

• EpicF

Man kan tacka nej till att vara gudmor om man inte vill. 

Gudmor är ett gammalt begrepp som innefattar att de som är gudföräldrar ska ge barnet en kristligt införing/uppfostran och är den som ska ta hand om barnet om föräldrarna går bort. Detta hände nästan aldrig, utan man är det vara på papperet. 

Har man en god relation  till föräldrarna så kan man ha en god relation till barnet, bry sig lite extra på födelsedagar etc. 

Men vill man absolut inte vara gudmor så tackar man nej. Man ska aldrig tvingas vara det. 

• EpicF
    Aliona skrev 2024-11-21 04:09:58 följande:

Gudföräldrar, eller faddrar, är en helt religiös roll som handlar om att hjälpa barnen genom andlig vägledning. Man måste själv vara döpt för att få bli gudförälder så jag undrar om du verkligen är det eller om det bara är något din vän säger att du är. 

Sen måste du ju, för din egen skull i synnerhet, såga nej till saker som du inte vill. Även om hon inte frågar utan bara informerar så kan du svara att du är glad för förtroendet men tyvärr inget du är bekväm med. 

Det där med att man måste vara döpt för att vara gudmor/gudföräldrar kan man lätt komma undan. Det brukar inte kontrolleras innan dopet av barnet. 
Svar på tråden Fadderskap vad är det?