• Anonym (Jag)

När blev det lättare med era barn

Ni föräldrar med äldre barn när tyckte ni att dem blev lugnare, mer harmoniska eller typ lättare? 
    Vi får just nu kämpa med en riktig trotsig treåring här hemma:( 
    Min kropp och psyke klarar inte av längre. 
    jag blir så avundsjuk på föräldrar med äldre barn.
    dem kan träna när dem vill, sova &vakna när dem vill utan att ha en hängig o gnällig unge på dig hela dagarna?snälla ge mig hopp
    Mvh Trött mamma&pappa :/// 

• Svar på tråden När blev det lättare med era barn
  • Anonym (T)

När minsta blev 4 och andra 6 så blev det enormt lättare. Mina barn sov aldrig mer än 30 minuter åt gången och ville vara i famnen exakt hela tiden under de första tre-fyra levnadsåren. Så efter 5-6 år av runt gungandes med tunga barn var man rejält slut. Nu är de konstant glada och nöjda, väldigt lugna och förstående var man får busa och var man tar det lugnt i huset osv. Drömbarn i mina ögon såklart.

• Anonym (Följer)

Följer eftersom vi nu har en treåring hemma som får sammanbrott för precis allt och gärna slåss med. Nån har tagit vårt söta barn och lämnat ett trotsande provokativt monster i stället känns det som. Jag älskar mitt barn, men jag älskar inte den här tiden.

• Anonym (LOL LOL LOL)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-21 00:25:47 följande:

Min fru har alltid kunnat sova middag om hon velat (jag med men sover i princip aldrig utom natt även om det ändrats de senaste åren lite). Vi har alltid haft massa tid att träna, umgås (med barnen nästan alltid då det är väldigt kul) etc. 

Frun handlar i princip allt och det har oftast gjort utan barnen då de hellre leker med varandra, mig eller kompisar. 

Promenader är en av de saker vi gjort mest utan dem. Kanske i snitt en timme per dag de senaste åren (yngsta var då sju). Frun var dock ledig i sju år, jag i två (jobba 50% i fem) så vi har haft mycket ledig tid. Men det var något jag noga planerade för så det kom ingen stekt sparv flygande av sig självt.

När de var riktigt små sov de en massa. Så gosigt att ligga och kolla på plattan eller tvn och de sov på min bröstkorg. 

"frun var ledig i sju år".

Du gör ju bara bort dig själv här, fattar du inte ens det?

Vilka totalt insiktslösa män det finns....
  • TvillingmammaVästgöte
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 20:13:45 följande:
    Att barnet låter en träna när man vill, sova och vakna när man vill, inte ha en unge som hänger på en dag och natt? Ett barn som är mer harmonisk och lättare?
    Håll i och håll ut, detta hände mig när barnet var 11 år. 
    Bara 8 år kvar för dig. 
    Mmm och sen tar harmonin slut när barnet fyller tretton?.
  • Anonym (J)

Min är närmare 12 år nu och i puberteten. Men eftersom jag har bebis samtidigt kan jag ju lugnt konstatera att småbarnsåren är sååå mycket mer intensiva än att ha äldre barn. Tror att folk som inte har sladdisar glömt en del. Så nej små barn små problem, stora barn, stora problem,  stämmer inte för mig åtminstone. Kanske stämmer om man har barn med diagnoser eller så. Annars skulle jag säga att det är småbarnsåren som definitivt är mest intensiv och krävande. 

• Norrut

Som andra sagt tar det aldrig riktigt slut, men treårsåldern var ju ändå klart värst av småbarnsåren tyckte jag, så håll ut!

4- och speciellt 5-årsåldern brukar vara en välbehövlig återhämtningsperiod. Då kan barnet successivt ges fler och fler friheter, så att man som förälder i sin tur kan ta sig fler friheter. De behöver fortfarande mycket uppmärksamhet och stöd i olika saker, men kan ju göra en massa saker de inte klarade innan, och får de en jämnårig kompis på besök ser man knappt röken av dem.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (J) skrev 2024-11-21 08:39:24 följande:

Min är närmare 12 år nu och i puberteten. Men eftersom jag har bebis samtidigt kan jag ju lugnt konstatera att småbarnsåren är sååå mycket mer intensiva än att ha äldre barn. Tror att folk som inte har sladdisar glömt en del. Så nej små barn små problem, stora barn, stora problem,  stämmer inte för mig åtminstone. Kanske stämmer om man har barn med diagnoser eller så. Annars skulle jag säga att det är småbarnsåren som definitivt är mest intensiv och krävande. 

Jag har barn i åldrarna bebis, småbarn, högstadiebarn. Min erfarenhet är fortfarande: små barn - små bekymmer, stora barn - stora bekymmer.

Inga diagnoser.

Med tonåringen har det varit mobbning, kommit hem full, INTE kommit hem och vi har irrat runt som galningar för att hitta henne. I min krets har tonårsföräldrar fått uppleva saker som; tonårsgraviditet, drogproblem, online-grooming från äcklig gubbe. Det är lite annan liga med småbarnen, även om det såklart är intensivt det med.

Med detta sagt bor vi inte på något "orten"-ställe, utan i ett av de mer välbärgade områdena i vår stad, högutbildade med vettiga jobb, och så ser vår krets ut med.

Till TS: Det går i vågor. Det blir skillnad när barnen kommer upp lågstadieålder ändå. Barnet blir lite mer självgående, kan lämnas hemma en sväng här och där, kan rodda själv med enklare mellanmål vid behov m.m. Så är det ju annat som kommer istället; läxläsning, logistik kring aktiviteter, "lilla tonåren" - den biten. Men du kan åtminstone gå på toa själv, sova lite längre en lördagsmorgon.
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (LOL LOL LOL) skrev 2024-11-21 06:50:45 följande:
    "frun var ledig i sju år".

Du gör ju bara bort dig själv här, fattar du inte ens det?

Vilka totalt insiktslösa män det finns....
    Aldrig haft det jobbigt med barnen. De leker så fint med varandra och mig. Så kul varje dag. Ser fram emot efm redan.

Igår så dansade jag med dottern. Hon ritade pingviner och sedan skannade hon in dem på en data och har något program där hon kan animera dem (de sprang etc) haha såg så kul ut. 

Sonen var på träning men vi hann med att spela Ballon fight på nes. 

Vi kollade allihopa på kalle anka och käka popcorn med.

Blev lite umgås igår eftersom dottern hade en kompis med hem från skolan och grabben träning. Frun hade konsert som hon höll i på sitt jobb så ingen promenad med henne heller. Dock var jag ute och sprang när dottern och hennes kamrat lekte.

Hade aldrig kunnat drömma om att det vsr så lätt och kul med barn för 15 år sedan.
  • Anonym (Mammatill4)

För att orka härda ut tiden du är i nu:

Läs på om utvecklingsfasen ditt barn är i.

Läs "fem gånger mer kärlek"

Gå en Abc-Kurs via kommunen (det ger både egentid, trevliga pratstunder med andra föräldrar och tips i vardagen!)

Skriv ner 1-3 saker du vill förändra och hjälps åt att nå dit. Ha inte för höga krav. Exempel:

Inga leksaker på golvet I vardagsrummet efter läggdags.

30 min promenad i veckan utan barnet.

Prova något nytt när barnet blir ledset, utan krav på resultat.

Redan i 4-5 års åldern börjar barnen leka mer, pyssla och använda sin fantasi i leken på ett annat sätt. De blir då bättre på att sysselsätta sig själv. Vissa barn är väldigt dåliga på att leka själv. Det kan både handla om att de inte har något intresse för leken men också att föräldrarna sätter dem vid skärmar så fort det blir tråkigt. Barnen behöver "tråkig" tid för att utveckla förmågan att tänka själv och ta initiativ till saker. En del barn som inte gillar leken lär sig att läsa tidigt och hittar sin fantasivärld i böckerna istället. 

I skolåldern blir barnen mer självständiga. Jag lämnade barnen i 5-6 års åldern för att gå till affären lite snabbt (bor bredvid). Vid 8-9 började barnen vara hemma längre stunder, vid till exempel träning, möten, frisör, träffa kompisar en stund osv. Från 11-12 år har de kunnat vara hemma även på kvällstid och laga en enklare middag till sig själv. Sen kommer givetvis andra krav med större barn. Läxor och stöd att plugga inför prov eller då uppgifter gjort så de hänger med i skolan. Hantera ångest och psykisk ohälsa. Kompisar hemma hela tiden eller att de aldrig är hemma.
  • Anonym (J)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-11-21 08:51:54 följande:
    Jag har barn i åldrarna bebis, småbarn, högstadiebarn. Min erfarenhet är fortfarande: små barn - små bekymmer, stora barn - stora bekymmer.

Inga diagnoser.

Med tonåringen har det varit mobbning, kommit hem full, INTE kommit hem och vi har irrat runt som galningar för att hitta henne. I min krets har tonårsföräldrar fått uppleva saker som; tonårsgraviditet, drogproblem, online-grooming från äcklig gubbe. Det är lite annan liga med småbarnen, även om det såklart är intensivt det med.

Med detta sagt bor vi inte på något "orten"-ställe, utan i ett av de mer välbärgade områdena i vår stad, högutbildade med vettiga jobb, och så ser vår krets ut med.

Till TS: Det går i vågor. Det blir skillnad när barnen kommer upp lågstadieålder ändå. Barnet blir lite mer självgående, kan lämnas hemma en sväng här och där, kan rodda själv med enklare mellanmål vid behov m.m. Så är det ju annat som kommer istället; läxläsning, logistik kring aktiviteter, "lilla tonåren" - den biten. Men du kan åtminstone gå på toa själv, sova lite längre en lördagsmorgon.
    Ja, det kanske är olika. Min son har fullt upp med aktiviteter, kompisar och läxor. Tycker knappt att jag ser honom under vardagarna. 
  • Anonym (Ia)

Vid fyraårsåldern blev det markant bättre. Då gick det att diskutera med dem och förklara saker, de sov bättre, kunde göra lite mer saker själva och var inte lika konstant klängiga på mig. Mina är nu 6 och 10 och jag kan lämna dem hemma själva en kort stund för att handla eller springa en runda. De vill knappt umgås med mig längre utan väljer hellre att vara med kompisar. Så håll ut, det kommer att bli lättare.

Svar på tråden När blev det lättare med era barn