Anonym (Så less) skrev 2024-11-20 15:47:23 följande:
Han lägger sig i min uppfostran Vi har varit tillsammans i snart två år, han har ett vuxet barn och mina är mellan 10-16.
På sistone har han börjat lägga sig i extremt mycket när det kommer till uppfostran, kommer med oombedda råd osv. Jag tycker ofta att han inte vet vad han pratar om och stör mig mycket på det här. Har försökt prata om det, men det går inte fram. Barnen är väluppfostrade, ordningsamma (för det mesta) och empatiska, men visst ryker de ihop mellan varven, och det är en sak han ser som något dåligt och som han behöver ge råd om, för "hans barn gjorde aldrig så". Nej, klart att hans barn inte bråkade med syskon, han hade ju inga!
Det är bara en av många och jag är så trött på det. Hans barn är inte världens mest välartade heller precis, så han kan hoppa ner från sin höga häst...
Någon som känner igen sig? Hur löste ni det?
Jag hoppas att han inte gör detta så att dina barn hör och märker det. Minns från min egen uppväxt hur pappas nya kvinnor ofta skulle jämföra mig med sina barn. Och alltid då att jag var sämre på nåt sätt och hennes barn var perfekta.
Sen är det säkert så att din kille har glömt det jobbiga med hans son, för det gör man, när barnen växer upp så minns man inte alla jobbiga vaknätter, trotsåldrarna och kladdet, utan det man minns är de roliga stunderna. Sen att hans barn var ensambarn, ja, då bråkar man ju inte med syskon...
Jag tycker att du ska säga ifrån ordentligt. Att du sköter uppfostran av dina barn, att om du vill ha råd från honom så ber du om det, att utifrån hur hans son blivit så kanske just hans råd inte är de du skulle efterfråga allra först. Stå upp för dina barn och dig själv som förälder!
Jag hoppas att ni inte bor ihop.