• Anonym (Otäck)

Är detta snålhet?

Jag och min partner är särbos. Vi har varit ett par i ca 3 år. Jag tjänar mer än henne. Vi ses i princip varje dag och enda anledningen till 2 lägenheter är barn i olika kön och åldrar som inte riktigt går ihop. Vi har separat ekonomi eftersom jag känner att jag vill ha kontroll på min ekonomi då jag har "egna utgifter" som tillkommer till ett eget boende.

För några veckor sedan lånade hon 1000 kr av mig då hon på en klädaffär hade shoppet mer kläder än vad hon hade pengar till på sitt konto. Hon skulle få lön dagen efter och då skulle jag få tillbaka pengarna jag lånade ut.

Tiden har gått men jag fick inga pengar. Detta är inte en så stor grej enligt mig eftersom jag vet att hon haft det knackigt den senaste månaden.

Igår ville hon låna 5000 kr av mig. Jag förklarade att absolut det kunde jag göra men sa också att jag bara inte kunde ge henne 5000 kr utan att det var ett lån och jag ville ha tillbaka dem när hon hade råd.

Jag fick då höra att hon aldrig träffat någon som var så snål som mig. Att jag påminde om hennes Otäcke farbror som är extremt snål och är man ett par så betalar alltid killen mer. Jag betalar redan mycket till vårat gemensamma liv och har då och då räddat henne med en tusenlapp här och en tusenlapp där. Jag är ingen rik kille utan kämpar med min ekonomi som många andra. Men kan man efter vad jag skrivit här uppfatta mig som äckligt snål?

• Svar på tråden Är detta snålhet?
  • Anonym

Nej, du är inte snål
    Det är din flickvän som är oförskämd

• Anonym (Q)

Jag tycker inte att du verkar snål. Kvinnan har ett taskig inställning till DINA pengar. Ni har delad ekonomi. Det innebär att hon ska hålla fingrarna borta från din plånbok. 

• NiMi12

Tycker det låter klokt att ni är sambos och att ni har egna ekonomier.

Hade jag haft en pojkvän som hade kallat mig snål av samma anledningar som hon kallar dig snål hade jag dragit öronen åt mig.
    Fick faktiskt en knut i magen när jag läste ditt inlägg.

Ni bör ha en diskussion om det där. Och hon bör ta och titta över sin ekonomi. Har man det lite kämpigt går man ju inte och köper kläder för 1000 kr över sin budget. Då får hon väl häva köpet tänker jag...

Rödflagg på det beteendet!

• Anonym
    Anonym (h.a.i.) skrev 2024-11-20 14:55:12 följande:
    Fick han lägenheten när han gick på soc? Tror inte det. 
    Det kommunala bostadsbolaget i min kommun kollar bara att man inte har betalningsanmärkningar, inget annat.

Så han kan mycket väl fått lägenheten trots att han gått på soc. 
  • Anonym
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-11-20 13:46:29 följande:
    Man kan också påpeka för soc att man har skild ekonomi och att sambon inte har skyldighet att försörja en, att man delar lika på hyra, el mm. Man ansöker ju ändå bara för sin egen ekonomi.
    Det tar soc inte hänsyn till, för dem räknas hushållets budget oavsett vem som drar in pengarna.
    Nej, man är inte försörjingsskyldig som sambo. MEn när det kommer till soc blir man det ändå av ovanstående skäl.
  • Swedman

Som inlägg i debatten så delade jag och min partner på allt. Löner och utgifter. Alla inkomster gick in på ett och samma konto och det delade vi på - oavsett varandras inkomster. Jag iddes inte hålla på och "kvota" och tänkte så här att om man är tillsammans så är man. Så tänkte jag trots jag hade dubbla lönen mot henne. Svider det i mig? Nej. Vi är skilda nu och nog har jag fått punga ut med en hel del extra men jag fick en massa barn och annat så jag ska inte klaga.

• Anonym (Svensk)

Du vet att du inte är äckligt snål och HON får skärpa till sig! Verkar rent odräglig 

• Anonym (Ja du)
    Swedman skrev 2024-11-21 15:03:19 följande:

Som inlägg i debatten så delade jag och min partner på allt. Löner och utgifter. Alla inkomster gick in på ett och samma konto och det delade vi på - oavsett varandras inkomster. Jag iddes inte hålla på och "kvota" och tänkte så här att om man är tillsammans så är man. Så tänkte jag trots jag hade dubbla lönen mot henne. Svider det i mig? Nej. Vi är skilda nu och nog har jag fått punga ut med en hel del extra men jag fick en massa barn och annat så jag ska inte klaga.

Så har vi med, med enda skillnaden att jag är kvinna.

Att TS ska betala bara för att han är man renderade i dagens första skratt faktiskt. 

Den stora skillnaden i den här tråden är att TS och partnern är särbos och har inga gemensamma barn, bara försörjningsplikt för sina egna barn.
  • Anonym (Tvärtom)
    Swedman skrev 2024-11-21 15:03:19 följande:

Men ni bodde väl antagligen ihop? Annars låter det faktiskt rätt vrickat att ha gemensam ekonomi.
  • Swedman
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-11-21 15:58:25 följande:
    Men ni bodde väl antagligen ihop? Annars låter det faktiskt rätt vrickat att ha gemensam ekonomi.
    Ja. Sant. Jag vet inte om jag hade tänkt annorlunda även om vi bodde på var sitt håll pga gnissel mellan barnen. Jag kan inte se mig själv ha det bättre ställt än min partner. Men det är jag det och jag kan inte kritisera i detta fall. Bara berättat hur jag skulle handlat. Om förhållandet är "nytt" så kan jag ha haft viljan o ha separat ekonomi för att se åt vilket håll det bär åt men i mitt fall så var det så tydligt att det skulle vara "hon o jag" under överskådlig tid. 
Svar på tråden Är detta snålhet?