• Anonym (Otäck)

Är detta snålhet?

Jag och min partner är särbos. Vi har varit ett par i ca 3 år. Jag tjänar mer än henne. Vi ses i princip varje dag och enda anledningen till 2 lägenheter är barn i olika kön och åldrar som inte riktigt går ihop. Vi har separat ekonomi eftersom jag känner att jag vill ha kontroll på min ekonomi då jag har "egna utgifter" som tillkommer till ett eget boende.

För några veckor sedan lånade hon 1000 kr av mig då hon på en klädaffär hade shoppet mer kläder än vad hon hade pengar till på sitt konto. Hon skulle få lön dagen efter och då skulle jag få tillbaka pengarna jag lånade ut.

Tiden har gått men jag fick inga pengar. Detta är inte en så stor grej enligt mig eftersom jag vet att hon haft det knackigt den senaste månaden.

Igår ville hon låna 5000 kr av mig. Jag förklarade att absolut det kunde jag göra men sa också att jag bara inte kunde ge henne 5000 kr utan att det var ett lån och jag ville ha tillbaka dem när hon hade råd.

Jag fick då höra att hon aldrig träffat någon som var så snål som mig. Att jag påminde om hennes Otäcke farbror som är extremt snål och är man ett par så betalar alltid killen mer. Jag betalar redan mycket till vårat gemensamma liv och har då och då räddat henne med en tusenlapp här och en tusenlapp där. Jag är ingen rik kille utan kämpar med min ekonomi som många andra. Men kan man efter vad jag skrivit här uppfatta mig som äckligt snål?

• Svar på tråden Är detta snålhet?
  • Anonym (J)
    Anonym (Karin) skrev 2024-11-20 11:54:41 följande:
    Hur är detta relevant? De är inte sambos sen verkar det ju mer som att hon gillar att handla mer än vad hon ska. Vem går och shoppar kläder för 1000 kr som inte finns på kontot överhuvud taget? Har man ingen som helst koll? 
    Det var ett svar på en inlãgg av Mandel.
    De blir inte heller försörningsskyldiga även om de flyttar ihop. 
    Vissa tror detta helt felaktigt bland annat Mandel.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 12:28:05 följande:
    Det var ett svar på en inlãgg av Mandel.
    De blir inte heller försörningsskyldiga även om de flyttar ihop. 
    Vissa tror detta helt felaktigt bland annat Mandel.
    Det låter konstigt min sambo fick ingen hjälp från socialen när han var helt utan inkomst inte ens när han ej var min partner. Det var vårt val att bo ihop ansåg dem, jo visst men det är lite svårt att göra pappan till våra barn hemlös. Men du har säkert rätt, rent lagligt borde det inte vara så men det skiter soc i.
  • Goneril

Sambons syn på pengar bådar inte gott för framtiden. Själv är jag särbo sedan många år tillbaka, vi har båda stabil ekonomi vilket underlättar livet, självklart. Vi är noga med att våra ekonomiska förhållanden är separata, delad ekonomi skulle aldrig komma på tal. Låna? Vi har buffertar och behöver aldrig låna, skulle vi faktiskt komma i den situationen är det banklån som gäller. Hur är det med särbons kreditvärdighet över huvudtaget?                                                                                                                                                                                  TS är generös; nu är han inte Elon Musk precis, men hjälper ändå särbon med lån, lån som hon verkar betrakta som gåvor. När hon säger att hon aldrig träffat någon så snål som TS skulle jag hans ställe dra öronen åt mig. Hon är ute efter att utnyttja TS, något  hon verkar ha praktiserat tidigare eftersom hon gör en "komparativ analys" mellan sina män. Ja, och vad är det för dumheter att mannen ska betala mer i ett förhållande? Vi lever väl i ett jämställt samhälle numera, eller hur? Slutsats: TS är alldeles för snäll och ska inte låta sig utnyttjas på detta sätt.

• Anonym (Ja du)
    Anonym (Otäck) skrev 2024-11-20 12:12:44 följande:
    Oj det var hårt. Har inte riktigt haft tankarna att göra slut. Men borde kanske ta mig en rejäl fundering över denna relation. Hon är ju snäll och vettig. Men struktur, disciplin och ordning saknar hon och sådant är ju jag bra på. Däremot är jag ganska tråkig och tar inte så mycket risker. Hon får saker att hända i mitt liv. 

Vill du ha någon form av struktur vad gäller ekonomin och inte blanda in lån till höger och vänster, tala om det för henne. Du kanske kan hjälpa henne på traven. 

Hennes syn på att män ska betala är svårare. Du får bestämma vad som är OK för dig. Det som folk i tråden troligtvis har svårast för är att hon kallar dig snål och otäck när du inte självklart räddar upp hennes slarv. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Karin) skrev 2024-11-20 12:36:26 följande:
    Det låter konstigt min sambo fick ingen hjälp från socialen när han var helt utan inkomst inte ens när han ej var min partner. Det var vårt val att bo ihop ansåg dem, jo visst men det är lite svårt att göra pappan till våra barn hemlös. Men du har säkert rätt, rent lagligt borde det inte vara så men det skiter soc i.
    Det är olika saker juridiskt. 
    Jag har inte heller skrivit att soc hjälper någon som har en sambo. 
    Men en gift person kan gå till domstol och tvinga sin make /maka att försörja en. 

En sambo kan inte göra detta. 
    Att de flesta väljer att försörja sin sambo vid behov eftersom soc inte hjälper är en annan sak.

Detta blir relevant oftast när man kanske har en dålig relation och vill separera men är sambo på papper eftersom man kunde inte hitta eget boende än osv.

Eller man har en sambo som TS flickvän som slösar sina pengar på kläder och vill att soc / sambon ska betala mat eller hyra...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Karin) skrev 2024-11-20 12:36:26 följande:
    Soc skiter inte i det, soc tvingar inte dig att försörja honom. Du gjorde det frivilligt. Han kunde flyttat och fått hjälp. 
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-20 13:43:32 följande:
    Soc skiter inte i det, soc tvingar inte dig att försörja honom. Du gjorde det frivilligt. Han kunde flyttat och fått hjälp. 
    Man kan också påpeka för soc att man har skild ekonomi och att sambon inte har skyldighet att försörja en, att man delar lika på hyra, el mm. Man ansöker ju ändå bara för sin egen ekonomi.
  • Aliona
    Anonym (Fast) skrev 2024-11-20 10:09:54 följande:

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

Det är inte ts som beter sig som en bank, det är ts tjej som behandlar honom som en bankomat. 

Dessutom är hon ju inte att räkna med eftersom hon inte betalar tillbaka lånet. Visst, det kan hända mågon gång att man glömmer några dagar, men om mam regelbundet inte betalar tillbaka så är man opålitlig. Dessutom visade det ju sig att hon inte hade för avsikt att vetala tillbaka utan tycker att han ska ge henne pengar för att han är man. 

Hon har en unken syn på män. I ett jämlikt förhållande delar man ansvaret och utgår inte iftån att någon ska göra något pga hans eller hennes kön. 

• Anonym (h.a.i.)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-20 13:43:32 följande:
    Hur flyttar man utan inkomst? Vem vill hyra ut till någon utan inkomst?

Lite svårt att bevisa att man inte är tillsammans längre när man bor ihop och har barn ihop sedan flera år tillbaka. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (h.a.i.) skrev 2024-11-20 14:08:26 följande:
    Hur flyttar man utan inkomst? Vem vill hyra ut till någon utan inkomst?

Lite svårt att bevisa att man inte är tillsammans längre när man bor ihop och har barn ihop sedan flera år tillbaka. 
    Finns massor med människor utan inkomst, de får pengar av soc. De bor inte inneboende hos någon annan. Min bror t ex, han får pengar av soc varje månad och bor i egen hyreslägenhet. 
Svar på tråden Är detta snålhet?