Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Är detta snålhet?

Nej, verkligen inte. Och jag tycker inte att ni ska ha gemensam ekonomi, ni bor inte tillsammans utan har ansvar för vars ett hushåll.

Hon kan tydligen inte hantera sin ekonomi, det tycker jag du ska upp med henne. 
    Innan du lånar henne mer ska hon betala tillbaka det hon är skyldig. Hon tycker du är snål, men hon verkar inte se att du även betalar mer till ert gemensamma liv.

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med henne om dels hennes ekonomi, men även om din del som du bjuder på. Samt att du inte kommer att bjuda mer om hon inte ordnar upp sin ekonomi och betalar tillbaka det hon är skyldig. Angående hennes kommentar om att det är killen som ska betala mer kan du kontra med att det är osexigt med kvinnor som är beroende av mannen ekonomiskt.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Fast) skrev 2024-11-20 10:09:54 följande:

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

Fast om det är som du säger då är det väl hon som borde ha ett snack med TS. 

Aldrig hört talas om att en bank ringer upp och pratar om sina villkor. Det är kunden som går till banken, dvs det är hon som ska ta upp sin ekonomi med TS om hon har problem och behöver hjälp. Inte tvärtom.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Karin) skrev 2024-11-20 12:36:26 följande:
    Det låter konstigt min sambo fick ingen hjälp från socialen när han var helt utan inkomst inte ens när han ej var min partner. Det var vårt val att bo ihop ansåg dem, jo visst men det är lite svårt att göra pappan till våra barn hemlös. Men du har säkert rätt, rent lagligt borde det inte vara så men det skiter soc i.
    Soc skiter inte i det, soc tvingar inte dig att försörja honom. Du gjorde det frivilligt. Han kunde flyttat och fått hjälp. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (h.a.i.) skrev 2024-11-20 14:08:26 följande:
    Hur flyttar man utan inkomst? Vem vill hyra ut till någon utan inkomst?

Lite svårt att bevisa att man inte är tillsammans längre när man bor ihop och har barn ihop sedan flera år tillbaka. 
    Finns massor med människor utan inkomst, de får pengar av soc. De bor inte inneboende hos någon annan. Min bror t ex, han får pengar av soc varje månad och bor i egen hyreslägenhet. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (h.a.i.) skrev 2024-11-20 14:55:12 följande:
    Fick han lägenheten när han gick på soc? Tror inte det. 
    Spelar ingen roll. Hon är inte skyldig att försörja honom. 
Svar på tråden Är detta snålhet?