• Anonym (Otäck)

Är detta snålhet?

Jag och min partner är särbos. Vi har varit ett par i ca 3 år. Jag tjänar mer än henne. Vi ses i princip varje dag och enda anledningen till 2 lägenheter är barn i olika kön och åldrar som inte riktigt går ihop. Vi har separat ekonomi eftersom jag känner att jag vill ha kontroll på min ekonomi då jag har "egna utgifter" som tillkommer till ett eget boende.

För några veckor sedan lånade hon 1000 kr av mig då hon på en klädaffär hade shoppet mer kläder än vad hon hade pengar till på sitt konto. Hon skulle få lön dagen efter och då skulle jag få tillbaka pengarna jag lånade ut.

Tiden har gått men jag fick inga pengar. Detta är inte en så stor grej enligt mig eftersom jag vet att hon haft det knackigt den senaste månaden.

Igår ville hon låna 5000 kr av mig. Jag förklarade att absolut det kunde jag göra men sa också att jag bara inte kunde ge henne 5000 kr utan att det var ett lån och jag ville ha tillbaka dem när hon hade råd.

Jag fick då höra att hon aldrig träffat någon som var så snål som mig. Att jag påminde om hennes Otäcke farbror som är extremt snål och är man ett par så betalar alltid killen mer. Jag betalar redan mycket till vårat gemensamma liv och har då och då räddat henne med en tusenlapp här och en tusenlapp där. Jag är ingen rik kille utan kämpar med min ekonomi som många andra. Men kan man efter vad jag skrivit här uppfatta mig som äckligt snål?

• Svar på tråden Är detta snålhet?
  • Anonym (xxx)

Nej, verkligen inte. Och jag tycker inte att ni ska ha gemensam ekonomi, ni bor inte tillsammans utan har ansvar för vars ett hushåll.

Hon kan tydligen inte hantera sin ekonomi, det tycker jag du ska upp med henne. 
    Innan du lånar henne mer ska hon betala tillbaka det hon är skyldig. Hon tycker du är snål, men hon verkar inte se att du även betalar mer till ert gemensamma liv.

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med henne om dels hennes ekonomi, men även om din del som du bjuder på. Samt att du inte kommer att bjuda mer om hon inte ordnar upp sin ekonomi och betalar tillbaka det hon är skyldig. Angående hennes kommentar om att det är killen som ska betala mer kan du kontra med att det är osexigt med kvinnor som är beroende av mannen ekonomiskt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvinna)

Var och en ska bära sina utgifter.

• Hjelm

Det vet du att du inte är. Redan när hon shoppade för mer pengar än hon hade på kontot var det ett rejält varningstecken. Att förvänta sig att få 5000 kronor av en annan människa bara så där är ännu märkligare. Jag hade brutit med en sån människa för det där kan bara bli värre.

• Anonym (J)

Fly! Hon verkar vara en golddigger.

• Anonym (S)

Absolut inte. Låna inte ut pengar till henne. Hon verkar inte kunna hantera sin ekonomi.

• Anonym (Ja du)

Att en man alltid ska betala mer är i många fall en kulturell grej. Är det så i detta fall kommer ni ha utmaningar i att jämka er och framför allt hantera förväntningar från hennes sida.

• Mandel

Du är inte snål. Så länge ni inte bor tillsammans är ni inte försörjningsskyldiga för varandra.

Sätt dig istället och prata med henne om hennes ekonomi och se du kan hjälpa till att se vad det är som är galet och vad som går att göra åt det.
    Annars riskerar du i framtiden att få bidra med mer än vad du idag betalar för ditt eget.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Fast)

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

• MsM84
    Anonym (Fast) skrev 2024-11-20 10:09:54 följande:

Jag har ett annat sätt att se det och misstänker att hon kanske oxå är det.

I mina ögon är det inte snålt men kränkande. När du punkterar att hon måste betala tillbaka och grejer säger du inprincip att hon inte är att räkna med.

Visst du har en poäng med detta men du har inte heller frågat efter de 1000 du lånade sist. Kanske har hon glömt eller trott att hon fick dem eftersom du inte påmint om dem. Alternativt sitter hon i en väldigt trängd situation gällande pengar och räknar med att du som partner ställer upp och inte beter dig som en bank. 

Antagligen pratar ni igenom det eller så ser du framtida lån till henne som en gåva. Om du inte vill ge säger du nej.

Så det är kränkande att säga att hon måste betala tillbaka det hon lånar, men men samtidigt ska han behöva påminna henne om att betala tillbaka det hon lånat? Helt ologiskt för mig.
Svar på tråden Är detta snålhet?