• Xenia

Är detta snålhet?

Anonym (Otäck) skrev 2024-11-20 08:56:48 följande:
    Är detta snålhet?

Jag och min partner är särbos. Vi har varit ett par i ca 3 år. Jag tjänar mer än henne. Vi ses i princip varje dag och enda anledningen till 2 lägenheter är barn i olika kön och åldrar som inte riktigt går ihop. Vi har separat ekonomi eftersom jag känner att jag vill ha kontroll på min ekonomi då jag har "egna utgifter" som tillkommer till ett eget boende.

För några veckor sedan lånade hon 1000 kr av mig då hon på en klädaffär hade shoppet mer kläder än vad hon hade pengar till på sitt konto. Hon skulle få lön dagen efter och då skulle jag få tillbaka pengarna jag lånade ut.

Tiden har gått men jag fick inga pengar. Detta är inte en så stor grej enligt mig eftersom jag vet att hon haft det knackigt den senaste månaden.

Igår ville hon låna 5000 kr av mig. Jag förklarade att absolut det kunde jag göra men sa också att jag bara inte kunde ge henne 5000 kr utan att det var ett lån och jag ville ha tillbaka dem när hon hade råd.

Jag fick då höra att hon aldrig träffat någon som var så snål som mig. Att jag påminde om hennes Otäcke farbror som är extremt snål och är man ett par så betalar alltid killen mer. Jag betalar redan mycket till vårat gemensamma liv och har då och då räddat henne med en tusenlapp här och en tusenlapp där. Jag är ingen rik kille utan kämpar med min ekonomi som många andra. Men kan man efter vad jag skrivit här uppfatta mig som äckligt snål?

Har du väldigt hög lön och hon är lågavllönad? Ja, då är det rimligt att du betalar mer när ni går ut eller gör en resa tillsammans. Men då är det du som ska erbjuda dig, inte att hon kallt ska räkna med det.

Räknar hon med att du ska betala hennes kläder genom att låna ut och inte få tillbaka, ja då påminner det mig om en gammaldags kurtisan som får underhålla av sin älskare för sina sexuella tjänster.

Nej, du är inte äckigt snål men hon verkar som en äcklig parasit, en som utnyttjar andra.

Tänk dig noga för innan du flyttar ihop med denna kvinna. Hon låter som en som passar i Lyxfällan men som räknar med att du ska rädda henne, i stället för att hon lär sig rätta mun efter matsäcken.
  • Xenia
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-11-20 14:32:40 följande:
    Nej, det är inte rimligt att ts ska betala mer om de går ut om han ev har större inkomst! Man ser till att anpassa aktiviteterna efter den som har mindre inkomst, eller så bjuder man frivilligt, INTE bara för att man råkar ha mer pengar!
    Ofta vill den rikare särbon gå på en dyrare restaurang och då betalar han för det. Likaså betalar han för sin flickvän om han vill göra en resa med henne, och hon inte har råd. Han kanske inte vill leva på den standard hon har råd med.

Men som sagt, det är inte något flickvännen ska räkna med utan något han erbjuder.

Och att indirekt betala för hennes kläder, där går verkligen gränsen.
  • Xenia
    Anonym (Otäck) skrev 2024-11-20 12:12:44 följande:
    Oj det var hårt. Har inte riktigt haft tankarna att göra slut. Men borde kanske ta mig en rejäl fundering över denna relation. Hon är ju snäll och vettig. Men struktur, disciplin och ordning saknar hon och sådant är ju jag bra på. Däremot är jag ganska tråkig och tar inte så mycket risker. Hon får saker att hända i mitt liv. 
    Att du har bra ekonomi beror nog inte bara på att du tjänar mer utan just på att du har disciplin och inte tar risker när det gäller ekonomin.

Särskilt snäll och vettig verkar hon inte vara, om hon först förköper sig i klädaffären och sen lånar av dig. Och opålitlig när hon lovar att betala tillbaka direkt hon får lön och inte gör det. Om det bara var en dag till lön, varför väntade hon inte till dess för att shoppa? Den "knackiga ekonomin" är nog helt hennes eget fel.

Jag tycker det är konstigt att hon har så dålig ekonomisk disciplin mtp att hon har barn att försörja. Eller förutsätter hennes "händelserika" liv att hon alltid har en rikare särbo, aka sugar daddy?

Alltså lånar man pengar av någon så är det en hederssak att betala tillbaka, anser jag. Men jag är iofs också "tråkig". Det är vi tråkiga som är jordens salt, och som får betala för de "roligas" extravaganser.
Svar på tråden Är detta snålhet?