Inlägg från: Anonym (Tvärtom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvärtom)

Är detta snålhet?

Snål?? Nej, du är generös som lånat ut pengar till att börja med! Nu har du ju redan lovat att låna ut mer, men säg till att du vill ha tillbaka dem så snart hon får lön (6000 kr totalt) och att du inte kommer att låna ut mer med tanke på att hon är så otacksam och anklagande.

Ärligt talat är detta grund för att göra slut. Hon utnyttjar dig och blir sur när hon förväntas betala sina skulder. Det tyder på en mycket otrevlig och oattraktiv personlighet som du gör bäst i att avveckla, faktiskt.

• Anonym (Tvärtom)

Och en sak till - NEJ killen ska inte betala mer! Ni lever inte ihop, ni är bara ett par. Det innebär att hon betalar för sitt liv och sina utgifter och du för ditt. Om du vill bjuda henne på middag ute, bio eller vad som helst, det är upp till dig, men hon verkar snarare girig!

• Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Otäck) skrev 2024-11-20 12:12:44 följande:
    Oj det var hårt. Har inte riktigt haft tankarna att göra slut. Men borde kanske ta mig en rejäl fundering över denna relation. Hon är ju snäll och vettig. Men struktur, disciplin och ordning saknar hon och sådant är ju jag bra på. Däremot är jag ganska tråkig och tar inte så mycket risker. Hon får saker att hända i mitt liv. 
    Hon är snäll och vettig inom andra områden möjligen, men hon känns girig och skuldbeläggande i det här sammanhanget. Du är en jättesnäll person och vem som helst hade varit tacksam för att bli räddad på det där sättet. Sedan lånar man normalt inte mer förrän man betalat tillbaka, och då inte för att shoppa loss eller annat onödigt utan möjligen till mat eller viktiga räkningar. Istället blir hon sur, skäller på dig och jämför dig med någon snåljåp till farbror hon har. Nej, jättefult!

Olikheterna mellan er ser jag inte som något större problem annars, men hon klarar inte av att sköta sin ekonomi och du ska inte behöva vara hennes ekonomiska buffert, och dessutom vill man verkligen inte låna ut pengar till någon som beter sig så fult, och man vill verkligen inte heller bli bemött på det där sättet av sin partner. Så ja, ta dig du en funderarare på saken. Det första du borde göra är att sätta stopp för alla vidare lån åtminstone. Du kan skylla på att du inte känner dig bekväm med att göra det längre med tanke på hur hon beter sig mot dig när du varit så snäll. Våga sätta gränser för hur hon är mot dig.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-20 13:43:32 följande:
    Soc skiter inte i det, soc tvingar inte dig att försörja honom. Du gjorde det frivilligt. Han kunde flyttat och fått hjälp. 
    Man kan också påpeka för soc att man har skild ekonomi och att sambon inte har skyldighet att försörja en, att man delar lika på hyra, el mm. Man ansöker ju ändå bara för sin egen ekonomi.
  • Anonym (Tvärtom)
    Xenia skrev 2024-11-20 14:30:43 följande:
    Har du väldigt hög lön och hon är lågavllönad? Ja, då är det rimligt att du betalar mer när ni går ut eller gör en resa tillsammans. Men då är det du som ska erbjuda dig, inte att hon kallt ska räkna med det.
    Nej, det är inte rimligt att ts ska betala mer om de går ut om han ev har större inkomst! Man ser till att anpassa aktiviteterna efter den som har mindre inkomst, eller så bjuder man frivilligt, INTE bara för att man råkar ha mer pengar!
  • Anonym (Tvärtom)
    Xenia skrev 2024-11-20 17:27:34 följande:
    Ofta vill den rikare särbon gå på en dyrare restaurang och då betalar han för det. Likaså betalar han för sin flickvän om han vill göra en resa med henne, och hon inte har råd. Han kanske inte vill leva på den standard hon har råd med.

Men som sagt, det är inte något flickvännen ska räkna med utan något han erbjuder.

Och att indirekt betala för hennes kläder, där går verkligen gränsen.
    Ja, om han väljer att ta sin tjej till ett ställe hon verkligen inte har råd med så kan han vara sjysst nog att bjuda, eller så kan hon säga ifrån, men det ska inte ske per automatik att han ska betala mer bara för att han har större inkomst.
  • Anonym (Tvärtom)
    Swedman skrev 2024-11-21 15:03:19 följande:

Som inlägg i debatten så delade jag och min partner på allt. Löner och utgifter. Alla inkomster gick in på ett och samma konto och det delade vi på - oavsett varandras inkomster. Jag iddes inte hålla på och "kvota" och tänkte så här att om man är tillsammans så är man. Så tänkte jag trots jag hade dubbla lönen mot henne. Svider det i mig? Nej. Vi är skilda nu och nog har jag fått punga ut med en hel del extra men jag fick en massa barn och annat så jag ska inte klaga.

Men ni bodde väl antagligen ihop? Annars låter det faktiskt rätt vrickat att ha gemensam ekonomi.
Svar på tråden Är detta snålhet?