• Anonym (Hmm)

Gåvor. Muta

Jag vet att inom vården så får man ej ta emot gåvor av anhöriga, patienter etc. men får man som vårdpersonal ge gåva till sin vårdtagare man är kontaktperson till?
    Har fått höra att man får. Sen säger vissa att man inte får, för då blir det lätt att man typ "köper" vårdtagaren och att denne då kommer favorisera kontaktpersonen och även att andra vårdtagare kan känna sig "bortvalda" och känna att varför fick hon/han present men inte jag?

• Svar på tråden Gåvor. Muta
  • Anonym (f)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-20 14:05:58 följande:
    Lässvårigheter du också ser jag!
    VAR står det att JAG ska ge gåva???
    FÅR MAN, står det. Det är en allmän fråga!
    Men vad i helvete... Så det är ok att gå lös på någon som trodde att du var den eventuella givaren i historien? Vad spelar det för roll?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (f)

Så att en person missförstod och trodde att en tråd på FL som oftast utgår från eget perspektiv gör att du får ett mentalt bryt i tråden istället för att skriva en tydligare trådstart från början. Jahapp. Grammatiken verkar inte direkt vara prioriterad även av dig så vad är problemet?

• Anonym (f)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-20 14:11:37 följande:
    Ja, det är det! Du TRODDE. Sitt inte och anta en massa i första början utifrån en text! Lär dig läsa ordentligt 
    Nej jag trodde inte ett skvatt. Du verkar däremot tro en hel del i en väldigt aggressiv ton som nu lär ha förstört vad som kunde varit en bra diskussionstråd.
  • Anonym (el jefe)

Varför så aggressiv...ta det lugnt.

Det är klart att folk får taggarna utåt när du hoppar på dem.

Du har fått svaret från din chef. Det är det svaret du ska gå efter.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (f)

Ja, lika anonym som duNalle

Vad är detta ens? Varför är du så arg? Jobbar du verkligen med människor om du är så lättantändlig?

• Meddelande borttaget
  • Aniiee

Herregud, TS, tagga ner några kg. 

Du har ju själv skrivit vad som gäller. Chefen säger att det är ok att ge gåvor, då är det ok, på den arbetsplatsen, att ge gåvor, även om vissa på arbetsplatsen inte tycker det. Om dessa vill förändra policyn så får de ta upp det till debatt på något möte eller något. 

På andra arbetsplatser kan det vara tvärt om, policyn säger nej, men delar av personalen vill ge av olika anledningar. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (pat)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-19 16:40:55 följande:
    Gåvor. Muta

Jag vet att inom vården så får man ej ta emot gåvor av anhöriga, patienter etc. men får man som vårdpersonal ge gåva till sin vårdtagare man är kontaktperson till?
    Har fått höra att man får. Sen säger vissa att man inte får, för då blir det lätt att man typ "köper" vårdtagaren och att denne då kommer favorisera kontaktpersonen och även att andra vårdtagare kan känna sig "bortvalda" och känna att varför fick hon/han present men inte jag?

Det beror nog lite på.

En boendestödjare eller personlig assistent blir liksom lite mer privat och då skulle det kännas ok att ge något på tex födelsedag eller som en uppmuntran.

Men en läkare på vårdcentralen, nej, det skulle absolut vara olämpligt att ge en present till en patient.

Inte för risken för att man "köper" vårdtagaren, utan för att man måste ha en gräns mellan professionell och privat.
Svar på tråden Gåvor. Muta